• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس؛

توسعه تجارت نیازمند همفکری با بخش خصوصی است

  • کد خبر : 71591
  • 03 شهریور 1402 - 5:01
توسعه تجارت نیازمند همفکری با بخش خصوصی است
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس گفت: توسعه بخش تجارت خارجی و افزایش صادرات کالاها و تولیدات استان با بهره‌گیری از نظر و تجارب بخش خصوصی امکان پذیر است.

سهراب شرفی در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: تجارت خارجی کشور ما همواره در طول سالهای مختلف راه پر فراز و نشیبی داشته و در شرایط فعلی که با بحران در این عرصه روبرو هستیم تجربیات فعالان بخش خصوصی می‌تواند گره گشای این بخش باشد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از اتاق بازرگانی فارس شرفی با اشاره به اینکه صادرکننده و بازرگان ما اگر در فضای باز اقتصادی میدان عمل داشته باشد خودش می‌تواند مسیر صادرات و برگشت ارز آن را هموار کند، افزود: حضور دولت در بخش اقتصاد صرفا به معنای برداشتن موانع و اعتماد به بخش خصوصی است و لذا برای کم کردن مشکلات بخش تجارت خارجی باید راهکارها مشخص و شفاف توسط بخش خصوصی به کارگزاران بخش دولتی ارائه شود.

شرفی، مهمترین مشکل بخش تجارت خارجی کشور و استان را صدور آیین نامه و بخشنامه های گسترده و خلق الساعه عنوان و اضافه کرد: صدور این میزان از بخشنامه علاوه بر ایجاد مشکلات بیشتر هر روز، دست و پای فعالیت فعالان اقتصادی را می بندد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: به عنوان مثال در بخشنامه ای جدید، اجبار متقاضیان دریافت کارت بازرگانی به ارائه سند تک برگ برای دفتر کار با کاربری اداری و تجاری اعلام شده که بسیاری از فعالان اقتصادی ما در استان قادر به ارائه سند تک برگ نیستند و باعث بروز مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی شده و این چنین بخشنامه‌هایی بازرگانان را در تنگنا قرار داده و مراحل کار آن‌ها را دشوار کرده است.

شرفی با تاکید بر اینکه ما با همکاری و تلاش اتاق بازرگانی و سازمان صمت استان با ارائه راهکارهایی به دنبال رفع این مشکل هستیم دامه داد: متاسفانه مرجع تصمیم‌گیری صدور بخشنامه‌ها در تهران متمرکز است و عملاً اداره کل صمت و اتاق های بازرگانی در استان‌ها اختیارات گذشته را ندارد درحالی که برای هموارتر شدن مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و کاهش بروکراسی‌های طولانی اداری، در بسیاری از حوزه‌ها باید به استان‌ها تفویض اختیار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظائف کمیسیون و کمیته‌های زیر مجموعه آن در اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: رسالت اصلی کمیسیون‌ها این است که با تحقیقات میدانی نیاز جامعه را بفهمند و دولت را در جهت رفع نیازهای کارشناسی شده جامعه راهنمایی کنند لذا باید تجربیات بخش خصوصی را در اختیار بخش دولتی قرار دهیم تا فعالیت های اقتصادی و تجاری در مسیر صحیح اجرایی شود و مسیر بازرگانان در مراودات تجاری تسهیل شود.

در ادامه این جلسه هادی حنایی نائب رئیس کمیسیون بازرگانی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: جزیره‌ای عمل کردن بخش خصوصی و دولتی یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران است. صادرات مانند زنجیره‌ای است که اگر یکی از حلقه‌های زنجیر آن گم شود روال صحیح صادرات از بین می‌رود و موجب بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان خواهد شد. همچین استفاده از افراد متخصص در کنار دبیر کمیسیون جهت پیگیری مصوبات جلسه را پیشنهاد داد.

همچنین سید رضا ساداتی معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این جلسه گفت: باید مشکلات بازرگانان چه در سطح استان و چه در سطح کشور به طور مشخص تبیین شود و اگر مشکلات در سطح ملی بود به کارگروه توسعه تجارت کشور ارائه داده می‌شود.

از دیگر مباحث طرح شده توسط حنایی، مشکل مالیاتی تجار، بحث سرمایه در گردش و تغییر قوانین دست و پاگیر برای صادر کنندگان در سطح ملی بود.

در این جلسه و با رای اعضای کمیسیون هادی حنایی در بخش صادرات و محمدامین صباغی‌زاده در بخش گمرک به عنوان دو نائب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس مشخص شدند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=71591

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.