• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

نخستین بیوبانک دیجیتال کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 68581
  • 29 تیر 1402 - 22:38
نخستین بیوبانک دیجیتال کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با پیگیری‌های این دانشگاه و با همکاری استاندار و سازمان برنامه و بودجه فارس، دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز، به زودی نخستین بانک داده‌های زیستی دیجیتال کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود.

دکتر مهرداد شریفی پنجشنبه ۲۹ تیر در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی راه‌اندازی بانک داده‌های زیستی دیجیتال، به خبرنگاران گفت: بانک داده‌های زیستی موجود در کشور تنها در خصوص یکی از ارگان‌های بدن در حال فعالیت است، در صورتی که این بیوبانک داده‌های زیستی دیجیتال تمامی ارگان های بدن را شامل می شود.

او ادامه داد: بهره گیری از داده‌های این بانک دیجیتال و به کارگیری در هوش مصنوعی در سال های آینده در ایجاد بیمارستان هوشمند دارای اهمیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این بانک اطلاعاتی نمونه‌های بیولوژیکی را برای استفاده در تحقیقات و پژوهش‌های مختلف ذخیره و این امکان را برای محققان فراهم می‌کند تا به داده‌های زیستی و بالینی شمار زیادی از افراد، دسترسی داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیوبانک‌ها بازیابی نمونه ‌ها و اطلاعات را برای پژوهش ساده و اثربخش می ‌سازند، یادآور شد: نمونه ‌های متعددی از بیوبانک‌ های بزرگ در سطح ملی و منطقه ‌ای و حتی بین ‌المللی موجود است.

دکتر منصور فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه هوشمند و مسئول مرکز ملی نقشه برداری مغز کشور که میهمان و سخنران این کارگاه آموزشی بود ضمن ارایه گزارشی از تاریخچه راه اندازی بیوبانک نقشه‌ برداری مغز کشور، نیازمندی ها و زیرساخت های ایجاد بیوبانک را بیان کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه‌ برداری مغز ایران، از سال ۱۳۹۷، بیوبانک نقشه‌ برداری مغز ایران را راه‌ اندازی کرده است تا نمونه ‌های مربوط به این حوزه را برای پژوهشگران کشور میزبانی کرده و در اختیار متقاضیان سراسر کشور قرار دهد؛ در این بیوبانک، نه تنها اطلاعات مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی انجام ‌شده در خود آزمایشگاه، بلکه نمونه های گردآوری شده از سایر مراکز پژوهشی و بالینی، طبقه‌بندی و نگهداری می ‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68581

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.