• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

کد رهگیری در محصولات کشاورزی ایجاد شود

  • کد خبر : 68061
  • 21 تیر 1402 - 23:36
کد رهگیری در محصولات کشاورزی ایجاد شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: استان فارس به جهت تولید محصولات غذایی، محصولات باغی و فرآورده‌های مختلف نقش مهمی در تامین محصولات غذایی کشور دارد که بخشی از تولیدات آن هم صادر می‌شود.

به گزارش سحاب پرس، سیدوحید حسینی عصر چهارشنبه ٢١ تیرماه در همایش روز جهانی ایمنی غذا با بیان اینکه وظیفه ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز  بررسی صحت و تایید محصولات است، افزود: اگر این مهم درست انجام شود همراه جامعه تولید خواهیم بود.

حسینی ادامه داد: معتقدیم اگر تولیدکنندگان صحت و سلامت جامعه هدف را باور داشته باشند، نهایتا موجب پیشبرد اهداف جامعه تولیدکنندگان شده و به تبع آن رونق اشتغال و اقتصاد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: با وجود تعداد اندک نیروهای انسانی در دانشگاه در بخش تغدیه و نظارت و اعتباربخشی، اما خوشبختانه عملکرد خوبی داشته‌ایم.

او با بیان اینکه میانگین زمانی صدور پروانه ساخت کاهش یافته و نزدیک به ٢٩٩۴ مورد صادر شده است، گفت: تعداد پرونده‌های تخلف تشکیل شده در مراجع قضایی در سال گذشته نیز ٨۵ فقره بوده است.

حسینی ادامه داد: به دلیل ماهیت و کیفیت مدیریت بر مواد غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به کسب رتبه نخست بین دانشگاههای کشور شد. هم‌چنین اداره آرایشی و بهداشتی مستقل را راه‌اندازی کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: جسات متعددی در خصوص آفات و سموم محصولات برگزار شده که البته نیازمند همکاری و مساعدت همه سازمان‌ها در این باره هستیم.

حسینی از شناسایی سموم غیراستاندارد و میزان آن خبر داد و ایجاد کد رهگیری در محصولات کشاورزی را خواستار شد و گفت: باید بتوان محصولات را از مزرعه پیگیری کرد.

او هم‌چنین ایجاد سامانه شیرخشک، پیشگیری از خروج شیر خشک خارج از شبکه تامین، عرضه نان کامل در ٢٠ خبازی در سطح شیراز، عرضه نان و محصولات غذایی بدون گلوتن ویژه بیماران سیلیاکی و …را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد.

حسینی در خاتمه اعلام کرد که در شهرستان‌ها ساز و کار عرضه نان کامل انجا شده اما هنوز آرد کافی فراهم نشده است.

اگر در حوزه کشاورزی، بستر و فضای تولید باکیفیت فراهم شود، بازار منطقه را تصاحب خواهیم کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی ایران و حوزه پیرامونی اشاره و بیان کرد: بخش کشاورزی، محور توسعه است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد عسکری، با بیان این‌که امنیت غذایی از مباحث مهم جوامع بشری به ویژه در بخش تولید باکیفیت در دنیا تلقی می‌شود، تصریح کرد: اگر سلامت هر جامعه‌ای در قالب یک نقشه راه طراحی نشود، حتما آسیب تحمیل خواهد شد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس به اقلیم متنوع ایران و ظرفیت منحصر به فرد بخش کشاورزی اشاره و اعلام کرد که این حوزه سه برابر بخش صنعت بازدهی دارد، همچنان که ٢۵ درصد سهم اشتغال کشور با ۴.۵ میلیون بهره بردار را هم به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: اما در عین حال با چالش‌های جدی از جمله عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های بالقوه این بخش مواجه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که حدود ۵٠٠ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ایران به محصولات کشاورزی ما علاقمند هستند، تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به امنیت غذایی، حذف بروکراسی‌های اداری و … در راستای استفاده بخش خصوصی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی داشته باشیم.

عسکری به نامگذاری شعار سال توسط رهبرمعظم انقلاب مبنی بر “رشد تولید، مهار تورم” و اقدامات مجلس در بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار سال اشاره و بیان کرد: به کمک نمایندگان مجلس آنچه که لازم بوده را در دستور کار قرار دادیم. از جمله این اقدامات حذف قوانین قدیمی و مندرس و هموار کردن مسیر انجام شده است، اگرچه با کاستی و بعضا سوء مدیریت در کشور در این حوزه هم مواجه هستیم.

او که معتقد است اگر در حوزه کشاورزی، بستر و فضای تولید باکیفیت فراهم شود، هم اشتغال حل خواهد شد و هم ارزآوری خوبی خواهیم داشت و بازار منطقه را تصاحب هم خواهیم کرد، گفت: بر این باوریم که در استان فارس نیز به دلیل نیروهای انسانی توانمند و سرمایه گذاران، ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد.به عنوان مثال؛ ٢۵ هزار نفر فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که یک فرصت در استان محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه به سرمایه گذاران بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: امروز باید نگاه آینده نگری به صادرات محصولات داشته باشیم.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس در ادامه گفت: به دلیل بی برنامگی که از گذشته وجود داشته در بسیاری از نقاط بازارها را از دست داده‌ایم و بازار صنایع تبدیلی، لبنیات و … را دیگر کشورها تصاحب کرده‌اند.

عسکری در خاتمه مجددا برای هموار شدن بسترها و کمک به بخش خصوصی و ورود سرمایه گذاران بخش کشاورزی با همکاری مجلس اعلام آمادگی کرد.

در این مراسم از ۵٣ واحد برتر و ۴٣ مدیر فنی برتر در زمینه غذا در استان فارس تقدیر شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68061

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.