• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

تولید کمپوست از بهترین راهکارهای دفع زباله

  • کد خبر : 67869
  • 19 تیر 1402 - 13:36
تولید کمپوست از بهترین راهکارهای دفع زباله
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تولید کمپوست از زباله را از بهترین راهکارهای دفع زباله و حفظ محیط زیست و پاکسازی طبیعت دانست.

محمود رضایی کوچی در جلسه کارگروه پسماند فارس، اظهار کرد: با تولید کمپوست در سایت‌های دفن زباله حجم زباله‌های روزانه‌ کمتر شده و از این طریق به حفظ محیط زیست کمک قابل توجهی می‌شود، اغلب سایت‌های دفن زباله در استان فارس قابلیت تولید کمپوست را دارند و دراین زمینه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

به نقل ازحفاظت محیط زیست فارس، رضایی کوچی، به موضوع ایجاد سایت‌های پردازش پسماندهای ویژه و راه‌اندازی سایت تولید کمپوست رامجرد شهرستان مرودشت اشاره و اضافه کرد: راه‌اندازی سایت تولید کمپوست رامجرد شهرستان مرودشت یکی از اولویت هایی است که دنبال می‌شود، محصولات پلاستکی باید در سایت‌های دفن زباله از مبداء بازیافت شوند این محصولات از مواد سمی خطرناکی ساخته شده‌اند که نه‌تنها به محیط زیست آسیب می‌زنید، بلکه بر روی سلامتی انسان هم تاثیرات منفی بسیار زیادی دارند.

وی بر ضرورت راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سایت پردازش پسماند در شهرستان های مختلف استان فارس تاکید واضافه کرد: از جمله مواردی که باید با دقت نظر بیشتری مورد پایش قرار گیرد مدیریت پسماندهای ویژه است، مدیریت پسماند عادی بر عهده شهرداری‌هاست و عموما به روش دفع در مناطق حومه شهر یا سوزاندن از بین می‌روند؛ اما بسیاری از این پسماندها را نمی‌توان به روش‌های عادی مدیریت کرد و نیاز است با توجه بیشتر پسماندهای ویژه را امحاء کرد.

معاون هماهنگی استانداری فارس افزود: پسماندهای ویژه نظیر بیمارستانی، به طور کلی به دو بخش خطرناک و غیرخطرناک تقسیم می‌شوند؛ بخش غیرخطرناک پسماندها شبیه به پسماند خانگی است که شامل کاغذ، مقواهای بسته‌بندی، شیشه، بقایای مواد غذایی و سایر مواد بی‌اثر است و بخش دیگر که به عنوان پسماند خطرناک در نظر گرفته می‌شود حاوی مواد سمی، مضر و عفونی است که در دستگاه‌های اتوکلاو بی‌خطر می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست با بیان اینکه: ۹۷ درصد از بیمارستان‌های استان فارس به سیستم بی‌خطر سازی پسماند مجهزند، گفت: محیط زیست راه‌اندازی دستگاه‌های اتوکلاو در سایر بیمارستان‌ها را نیز با دقت و حساسیت دنبال می‌کند، اکنون زباله‌های بیمارستانی در مراکز درمانی و بیمارستانی استان بی‌خطر و سپس تحویل ماموران جمع آوری زباله شهری می‌شوند.

عطا پورشیرزاد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در مجموعه شهرداری‌های استان و به ویژه مدیریت پسماند، گفت: اکنون نسبت به سایر کلان شهرها در موقعیت بهتری قرار داریم اما باید پیش‌بینی کرد که در آینده چه مسائل و مشکلاتی ممکن است دامن‌گیر مردم شود حتما باید آینده پژوهی و افق نگری‌هایی در حوزه‌های پسماند، حمل و نقل، ترافیک شهری، گسترش جمعیت، زیر ساخت‌های شهری و بحث تغییر اقلیم انجام شود تا باز هم استان فارس در تمام حوزه‌ها سرآمد باشد.

پورشیرزاد با اظهارخرسندی از وضعیت مدیریت پسماند در استان خواستار تلاش های بیشتر در امر آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص تولید پسماند شده و یادآور شد: زمین پاک، نیاز همه نسل‌ها و حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی و عمومی است. در این میان فرهنگ‌سازی و آموزش می تواند دو اصل مهم در حفظ محیط زیست پیرامون ما باشد. عدم آگاهی مردم از اوضاع کنونی زمین شاید مهمترین عامل افزایش آلودگی‌های محیط زیستی و تخریب سرزمین است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=67869

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.