• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

مبادله تفاهمنامه همکاری بین شهرداران شیراز و نووی‌سای

  • کد خبر : 67063
  • 09 تیر 1402 - 18:38
مبادله تفاهمنامه همکاری بین شهرداران شیراز و نووی‌سای
توافق‌نامه همکاری بین شهرداری‌های شیراز و نووی‌ساد با حضور مجازی شهرداران این دو شهر و سفرای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان، با هدف تعمیق روابط حسنه بین دو کشور دوست و همکاری و تبادل تجربه بین دو شهر در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، سرمایه‌گذاری و گردشگری منعقد شد.

شهردار شیراز در آیین انعقاد این توافق‌نامه همکاری که با حضور سفیر جمهوری صربستان در ایران در شهرداری این کلان‌شهر برگزار شد، با قدردانی از حضور سفرای جمهوری اسلامی و صربستان برای فراهم کردن زمینه این تفاهم، با برشمردن ویژگی‌های شیراز ازجمله پیشینه‌ کهن تاریخی و ظرفیت‌های متعددی ازلحاظ ابعاد مختلف گردشگری نظیر تاریخی، فرهنگی و پزشکی، اظهار کرد: امروز توافق‌نامه بین شهرداری کلان‌شهر شیراز و نووی‌ساد در زمینه‌های مختلفی برقرار می‌شود که ظرفیتی جدی برای دیپلماسی شهری شیراز در ارتباطات بین‌الملل مدیریت شهری است.

به نقل از شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی ضمن تشریح پیشینه موضوع و امضای قصد نامه همکاری بین دو طرف در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: در شهرداری شیراز به دنبال این هدف هستیم که علاوه بر احیا و تقویت ارتباطات موجود با شهرهای دوست و خواهرخوانده، ایجاد و گسترش تعاملات با دیگر شهرهای دنیا را در دستور کار قرار داده و این تعامل را در عمل با اقدامات اجرایی به اثبات برسانیم.

تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان با انعقاد تفاهم‌نامه شیراز-نووی‌ساد

شهردار نووی‌ساد نیز، ظرفیت‌های متعدد این شهر به عنوان شهری دانشگاهی و با قابلیت‌هایی در زمینه‌های فناوری اطلاعات برشمرد و یادآوری کرد که سال ۲۰۲۲ این شهر، پایتخت فرهنگی اروپا بوده است.

بنا به اظهار میلان جوریچ؛ انعقاد تفاهم‌نامه شهر نووی‌ساد با توجه به ظرفیت چندملیتی و اشتراکات فرهنگی با کلان‌شهر شیراز، علاوه بر هم‌افزایی در حوزه‌ها ای مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی منجر به تبادلات تجاری اقتصادی و پروژه‌های متعدد می‌شود.

نقطه عطف روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و صربستان با انعقاد تفاهم‌نامه شیراز-نووی‌ساد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز گفت: این توافق‌نامه و سند همکاری علاوه بر تقویت ظرفیت‌های این دو شهر، نقطه عطفی در روابط دو کشور ایران و صربستان است که تقویت روابط دو کشور دوست را به همراه دارد.

رشید حسن‌پوربانی به زمینه ایجاد بسترهای مختلف از طریق این هم‌افزایی ظرفیت شهری، اشاره و بر تثبیت و تقویت این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

سفیر صربستان در ایران نیز اظهار کرد: این توافق‌نامه نه‌تنها بین شیراز و نووی‌ساد بلکه بین دو کشور ایران و صربستان در راستای تأکید رؤسای جمهور و گسترش روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان خواهد بود.

دراگان تودورویچ خاطرنشان کرد: ابعاد این توافق‌نامه گسترده است و از امروز می‌توانیم تلاش کنیم که در زمینه‌های مختلف و نقاط قوتی که وجود دارد، توسعه روابط بین شیراز و نووی‌ساد و در سطح کلان بین دو کشور صربستان و ایران از شیراز داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در شیراز ظرفیت‌های متفاوت و خوبی داریم، ابراز امیدواری کرد که این راه جدید در ارتباطات دو کشور دوست مؤثر و منشأ اتفاقات خوب باشد.

سفیر جمهوری صربستان در جمهوری اسلامی ایران به شهرت شیراز و شاعرانی پرآوازه همچون حافظ و سعدی در جمهوری صربستان اشاره و خواستار تقویت تعاملات بین دو شهر که تقویت روابط دو کشور را به همراه دارد، شد.

برپایه این گزارش، توافقنامه یاد شده، بستری برای همکاری در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، سرمایه‌گذاری، فناوری اطلاعات، گردشگری و تبادل تجربه در خصوص برنامه‌ریزی برمبنای ظرفیت‌های طرفین، خواهد بود.

نووی‌ساد مرکز استان خودمختار وویوودینا، دومین شهر بزرگ جمهوری صربستان پس از بلگراد و مرکز مهم فرهنگی این کشور و مشهور به آتن صربستان به شمار می‌رود که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ به ترتیب عناوین پایتخت جوانان اروپا و پایتخت فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داده است.

نووی‌ساد سالانه میزبان رویدادهای معتبر بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی ازجمله ادبیات، موسیقی کلاسیک و محلی، فیلم، ادبیات کودک، تئاتر و نمایش‌های موزیکال و عروسکی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=67063

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.