• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس؛

سهم بخش خدمات در اشتغال فارس بیشتر و کشاورزی کمتر شده است

  • کد خبر : 66838
  • 05 تیر 1402 - 21:22
سهم بخش خدمات در اشتغال فارس بیشتر و کشاورزی کمتر شده است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از افزایش سهم بخش خدمات در اشتغال و کاسته شدن از سهم بخش کشاورزی در این شاخص مهم طی سال‌های اخیر در این استان خبر داد.

وحید خداپرست دوشنبه ۵ مهرماه در یک کنفرانس خبری با اشاره به آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران در بحث نرخ اشتغال، بیکاری، جمعیت فعال و سهم بخش‌های مرتبط با اشتغال کشور، ضمن بیان اینکه میزان اشتغال و فرصت‌های شغلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۲.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: فارس در بخش خدمات و تصاحب فرصت‌های شغلی این بخش رتبه ۴ کشور قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه در بخش صنعت علی‌رغم کاهش میانگین سهم کشوری، در فارس سهم اشتغال صنعت روند رو به رشدی داشته است، اضافه کرد: این امر نشان از توجه خاص به این بخش و حمایت از صنعت و کارگاه‌های توسعه دهنده است.

خداپرست همچنین از کاهش سهم اشتغال فارس در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت خشکسالی حاکم بر کشور طی سال‌های اخیر، کاهش این سهم قابل پیش بینی بود، اما در استان فارس این کاهش سهم از درصد بالاتری نسبت به میانگین کشوری برخوردار است.

او اضافه کرد: سهم بخش کشاورزی در اشتغال فارس برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ١٩.٣ درصد بود، اما سال گذشته این میزان به ١۵.٧ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: سهم اشتغال کشاورزی کشور در همین بازه زمانی ۱۶.۳ درصد بوده که به ۱۴.۸ درصد تقلیل یافته است.

خداپرست ادامه داد: برابر آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت کار، استان فارس با قریب به ٧٧ هزار شغل ثبت شده در سامانه رصد، جزو استان‌های برتر کشور قرار گرفت؛ این میزان اشتغال بیش از دو برابر سهم تکلیفی استان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، سهم تعهد اشتغال این استان برای امسال را ۶۶ هزار و ۲۸۸ نفر اعلام و اضافه کرد: این میزان افزایش تعهد، فارس را در رتبه دوم کشور از نظر اجرای تعهدات شغلی قرار داده است.

خداپرست با تاکید بر اینکه در کنار ایجاد اشتغال، مهمترین اولویت و رویکرد وزارت کار حفظ اشتغال موجود است، افزود: در همین راستا تلاش شده با همکاری تمام دستگاهها و بخش‌های مختلف خصوصی و تعاونی ثبات و پایداری اشتغال موجود به صورت جدی دنبال شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین کمترین نرخ بیکاری استان در سال گذشته را مربوط به فصل پاییز با ۶.۴ درصد اعلام کرد.

او با بیان اینکه توازن در بازار کار استان وجود دارد اما بخشی از کارجویان بیشتر تمایل به حضور در شغل‌های کاذب دارند تا مشاغل تولیدی، گفت: باید با کمک و بهره گیری از اسناد بالادستی و قانون کار، در حوزه فرهنگسازی و در بحث تولید و تهمیت آن، اقدامات جدی انجام شود. در همین راستا سندی تدوین شود تا اهمیت فرهنگ تولید در بدنه جامعه ساری و جاری شود.

خداپرست ضمن تاکید بر اینکه تولید نباید فدای نگاه‌های اشتباه شود، نبود تخصص و مهارت آموزی را از دلایل پاسخ نگرفتن متقاضیان موجود بازار کار فارس ذکر و اضافه کرد: مهارت آموزی کارجویان به صورت رایگان یا با حداقل هزینه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در ادامه بر لروم معرفی الگوهای موفق در حوزه های صنعت، گردشگری، خدمات و تعاون تاکید و اضافه کرد: رویکرد امیدآفرینی باید در بخش‌های مختلف استان با جدیت دنبال و از بیان مشکلات کهنه‌ که دردی از جامعه دوا نمی‌کند، جلوگیری شود.

خداپرست با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی می‌شد ١٧ هزار و ۵٠٠ نفر در استان مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده نرخ مقرری بگیران بیمه بیکاری در فارس به ١١ هزار نفر رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از راه‌اندازی سامانه کاریابی سراسری از اواخر تابستان امسال خبر داد و گفت: در این سامانه فرصت‌های شغلی در اختیار کارجویان و کارفرمایان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=66838

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.