• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس؛

۱۰ هزار هکتار در فارس به گوجه فرنگی اختصاص دارد

  • کد خبر : 66580
  • 03 تیر 1402 - 22:20
۱۰ هزار هکتار در فارس به گوجه فرنگی اختصاص دارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به کاشت گوجه فرنگی اختصاص یافته که این میزان کمتر از سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است.

حمید دبیری شنبه سوم تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اینکه سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی براساس ابلاغیه مذکور ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است، عنوان کرد: کشاورزان این استان نسبت به الگوی کشت اعلام شده سطح کمتری را به کاشت گوجه فرنگی اختصاص داده‌اند.

او با اشاره به اینکه الگوی‌کشت محصولات کشاورزی همواره به استان‌ها ابلاغ می‌شود و ستاد سازمان این الگوی کشت را به شهرستان‌هایی که شرایط مناسبی دارند ابلاغ می‌کند، افزود: در واقع از این طریق نیاز استان تخمین زده و تولید انجام می‌شود.

دبیری با بیان اینکه پس از گذر از پروسه تولید، صادرات این محصول به کشورهای مختلف در دستور کار قرار می‌گیرد و بخشی از این محصولات به کشورهای هدف صادر می‌شود، اظهار کرد: افزایش عملکرد نزدیک به ۲ برابری تولید گوجه فرنگی در واحد سطح در سال جاری و بسته شدن مرز عراق موجب شده که با زیادی این محصول مواجه شویم  و کاهش قیمت گوجه فرنگی را شاهد باشیم.

به گفته او؛ کشور عراق به عنوان یکی از مشتری‌های اصلی در حوزه صادرات گوجه فرنگی محسوب می‌شود اما امسال با توجه به اینکه مرزهای کشور عراق بسته شده است با مشکلات بسیاری برای صادرات این محصول رو به رو شده‌ایم. در واقع افزایش تولید و فراهم نبودن شرایط برای صادرات این محصول باعث شده که قیمت‌ها به شدت کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه قیمت گوجه‌ فرنگی در هر شهرستان متفاوت است، افزود: نرخ این محصول در فارس بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان برای گوجه‌فرنگی ربی و ۴ تا ۵ هزار تومان برای گوجه‌فرنگی تازه خوری درجه یک تعیین شده است.

دبیری با تاکید بر اینکه اگر الگوی کشت رعایت شود می‌توانیم نیاز داخلی استان و همچنین نیاز سایر استان‌ها را تأمین ‌کنیم‌، اضافه کرد: معمولا سطح الگوی کشت به همه مراکز و کشاورزان اعلام می‌شود اما برخی کشاورزان به صورت خودسرانه سطح کشت خود را افزایش می‌دهند.

او یاد آور شد: برای حل مشکل گوجه فرنگی کاران جلسات متعددی برگزار شده است و مقرر شده صنایع و کارخانجات برای حمایت از کشاورزان وارد میدان شوند و خرید بیشتری انجام دهند تا بیش از این دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=66580

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.