• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

قرارگرفتن ۳۳۳ پژوهشگر رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در بین پژوهشگران پر استناد ایران

  • کد خبر : 61263
  • 21 فروردین 1402 - 19:24
قرارگرفتن ۳۳۳ پژوهشگر رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در بین پژوهشگران پر استناد ایران
بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم و فناوری جهان اسلام در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰)؛ ۳۳۳ پژوهشگر رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در بین پژوهشگران پر استناد ایران قرار گرفتند.

دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، گفت: حوزه­ علوم انسانی در دهه­‌های گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی سخن گفته و با بیان اینکه «ما باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم»، افق روشنی را در برابر جامعه علمی ترسیم کرده است.

فاضل‌زاده اظهار کرد: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می‌کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده‌­اند.

وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش‌­های نرم‌افزاری آغاز می­‌شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود، انجام می‌­پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند، مرتب‌­سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته می­‌شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استناد­های صورت گرفته به تولیدات علمی آن­ها است.

وی افزود: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته‌بندی شده‌اند. قابل ذکر است، برخی از پژوهشگران در چندین حوزه­ موضوعی امتیاز لازم را کسب می‌کنند که به صورت جداگانه در حوزه چند رشته‌­ای قرار داده شده‌اند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: بر این اساس، حدود ۱۶ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشته‌­ای هستند. بعد از حوزه چند رشته‌ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲ درصد). حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود ۷ درصد از پژوهشگران را به خود اختصاص داده‌­اند و در رتبه سوم قرار دارند. مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبان‌شناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات‌ها، حقوق،فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و هنر و معماری هستند.

سهم دانشگاه­‌ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

فاضل‌زاده گفت: جدول زیر، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نشان می­‌دهد، همان‌طور که ملاحظه می‌شود، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند. لازم به ذکر است در حال حاضر برخی از پژوهشگران دارای حداقل دو وابستگی سازمانی هستند و آمار زیر تنها براساس وابستگی اصلی است.

همان‌طور که در جدول ۳ قابل مشاهده است، سهم بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر حدود ۱۴ درصد است.

بنابر اعلام روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از اسامی پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی به لینک زیر مراجعه کنند:

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=61263

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.