• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان در جلسه هیئت دولت معرفی شد

  • کد خبر : 61246
  • 21 فروردین 1402 - 13:47
درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان در جلسه هیئت دولت معرفی شد
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، گفت: جامعه هدف سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) اساتید، محققان و دانشجویان و دانش‌پژوهان کشورهای اسلامی هستند و حداقل مخاطب این درگاه در سطح ملی و کشورهای اسلامی به‌ترتیب یک و پنج میلیون نفر هستند.

به گزارش سحاب پرس، دکتر سید احمد فاضل زاده با شرکت در جلسه هیئت دولت، ضمن معرفی فعالیت‌های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در سطح ملی و بین‌المللی به تشریح اهداف و قابلیت‌های شبکه علمی – اجتماعی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) پرداخت.

رئیس ISC اظهار کرد: فعالیت‌های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت‌وزیران و شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی پایش، ارزیابی و رصد علمی و فناوری کشور، منطقه، کشورهای اسلامی و جهان است. این مؤسسه بر اساس تصویب چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۷ فعالیت رسمی خود را در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)  آغاز کرده است.

وی گفت: بر اساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس (WoS) در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران به‌ترتیب ۲۰ و ۱۸.۵ درصد از تعداد پژوهشگران و تولیدات علمی کشورهای اسلامی را داشته است. همچنین جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱.۲۴ درصد از تعداد پژوهشگران جهان حدود  ۲ درصد تولیدات علمی کشورهای جهان را دارا بوده است.

فاضل‌زاده گفت: بر اساس داده‌های ISC در سال ۲۰۲۲ تعداد پژوهشگران علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در کشور قریب به  ۴۰۰ هزار نفر است.

رئیس ISC در معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) دو موضوع را تشریح کرد؛ اول ضرورت ایجاد و دوم قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی که ایجاد خواهد شد.

 وی سپس گفت: سامانه دانا دارای اهداف زیر است:

  • ایجاد شبکه علمی – اجتماعی کشورهای اسلامی
  • ارتقاء دیپلماسی علمی-فناوری ما بین دانشمندان جهان اسلام
  • مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی
  • تعیین شناسه محققان ISC-ID
  • شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور
  • شناسایی محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی
  • افزایش رؤیت‌پذیری پژوهشگران
  • یافتن فرد متخصص و صاحب‌نظر جهت ارجاع نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع خصوصی، دولتی و دستگاه‌های دولتی
  • ارتباط نظام‌مند سامانه (دانا) با سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)

وی گفت: تعریف و تخصیص یک شناسه مشخص برای محققان در سطح ملی و بین‌المللی تحت عنوان ISC-ID در سامانه دانا گام مهمی جهت رصد فعالیت‌های محققان در کشورهای اسلامی است.

فاضل زاده اظهار کرد: به‌یقین راه‌اندازی سامانه (دانا)  موجب ارتقای وب سنجی و رتبه‌بندی مؤسسه و کشور خواهد شد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در جلسه هیئت دولت گفت: در دولت سیزدهم توسعه ماموریت‌ها و فعالیت‌های مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) مورد حمایت و توجه جدی قرار گرفته است.  ISC علاوه بر پایش و رصد فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری و پژوهشگران کشور به‌عنوان یک مؤسسه فراملی در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری در سطح ملی و بین‌المللی به‌ویژه کشورهای اسلامی ایفای نقش می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مؤسسه (ISC) قلب و مغز علم و فناوری کشور است و باید نگاه ویژه‌ای به این مؤسسه داشت تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در این حوزه بهره‌برداری کرد.

زلفی‌گل اظهار کرد: خداوند را شاکریم که یکی از نوابغ کشور که استادتمام هوافضای دانشگاه شیراز است با انرژی بالا، پشتکار و جدیت فراوان ماموریت‌ها و اهداف توسعه‌ای این مؤسسه را پیگیری می‌کند. به‌یقین تاسیس دو سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) و درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) جزو افتخارات دولت مردمی سیزدهم آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی است و در تاریخ کشور ثبت و ضبط خواهد ماند.

در پایان، پس از ارائه گزارش توسط رئیس مؤسسه (ISC) و توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی فرمود: علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است و مبنای دولت حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است.

رئیس‌جمهوری از تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزنده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) جهت برنامه‌ریزی و راه‌اندازی درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) در سطح ملی و بین‌المللی به‌ویژه کشورهای اسلامی تقدیر کرد.

رئیس‌جمهوری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست حمایت ویژه‌ای از فعالیت‌های پژوهشگران و فناوران کشور که در راستای نیازهای کشور گام بر می‌دارند، داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=61246

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.