• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران

  • کد خبر : 59880
  • 27 اسفند 1401 - 21:34
آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران
رئیس جهاددانشگاهی فارس از آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به منظور ارائه خدمات آموزشی به خانواده شهدا و ایثارگران خبر داد.

امیرحسین استقلال، شنبه ۲۷ اسفندماه در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس که در محل جهاددانشگاهی انجام شد، با اشاره به زمینه‌های فعالیت این نهاد در ابعاد مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

استقلال با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی بود که سال ۱۳۵۹ با توجه به اهمیت انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها به دستور امام راحل تأسیس شد، افزود: جهاددانشگاهی از ابتدا در کنار دانشگاه‌ها قرار گرفت اما کم کم با تشکیل وزارت علوم، این نهاد تبدیل به نهاد عمومی غیردولتی شد که باز هم همچنان در راستای فعالیت‌هایی که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فعالیت‌های خود را به خصوص برای رفع نیازهای کشور انجام می‌دهد.

او با یادآوری اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی دانش‌محور بوده و متناسب با نیازهای کشور است، افزود:‌ این نهاد انقلابی هم در عرصه فرهنگ تلاش دارد نقش پررنگی را به خصوص با ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی با راه‌اندازی سازمان قرآنی دانشگاهیان، خبرگزاری ایکنا و اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی و مذهبی اعم از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، جشنواره‌های هنری قرآنی و… را ایفا کرده و هم در عرصه علم و تکنولوژی کمک شایانی به پیشرفت کشور کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه تلاش‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی این نهاد بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: گواه این ادعا منویات رهبر معظم انقلاب در مورد این نهاد انقلابی‌ست، جایی که ایشان فرمودند “جهاددانشگاهی یک فرهنگ است”. فرهنگ جهادی از ابتدای تأسیس جهاددانشگاهی همچنان بر این نهاد انقلابی حاکم بوده و دستاوردهای فاخری که تاکنون در عرصه‌های مختلف در کشور داشته،‌ نشان از حاکمیت این فرهنگ متعالی است.

استقلال با تأکید بر اینکه امروز جهاددانشگاهی در عرصه علم و تکنولوژی یکی از وزنه‌های علمی کشور محسوب می‌شود، افزود: پژوهش‌های فاخری که در عرصه سلول‌های بنیادین، ذخیره خون بند ناف، تولید دکل‌های حفاری نفتی، تولید داروهای گیاهی، درمان ناباروری و درمان سرطان و… از جمله اقدامات علمی و منحصر به فرد این نهاد انقلابی در سطح کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در فارس، گفت: در ۱۷ نقطه استان فارس مرکز آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی فعال بوده و مراکز دیگری نیز مانند دانشگاه علمی ـ کاربردی، مرکز مشاوره، آزمایشگاه،‌ درمانگاه، گروه‌های پژوهشی ژنتیک، علوم رفتاری، نانوتکنولوژی، خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، سینا و بازار کار، مرکز  افکارسنجی دانشجویان، سازمان دانشجویان و… نیز در این مجموعه در حال فعالیت است.

استقلال با بیان اینکه این نهاد همکاری خوبی در اجرای برنامه‌های ملی و استانی با سایر نهادها و سازمان‌ها دارد، به اجرایی شدن طرح “بشری” با مشارکت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و اداره‌کل ورزش و جوانان فارس، ویژه دختران جوان در روستاهای مناطق کم برخوردار استان با هدف تربیت کنشگران اجتماعی اشاره کرد.

رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه فارس همچنین خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثارگران را افتخاری برای جهاددانشگاهی دانست و گفت: در این زمینه می‌توانیم با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران تخفیفات و شرایط خوبی را در حوزه آموزش برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان در نظر بگیریم.

جهاددانشگاهی برگرفته از علم و فعالیت‌های جهادی است 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این دیدار بر ضرورت افزایش تعامل میان دستگاه‌ها و نهادهایی که در خدمت انقلاب اسلامی هستند، تأکید و اضافه کرد: هرچقدر تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر بیشتر باشد قطعاً می‌توان گام‌های مؤثری در خدمت‌رسانی به مردم برداشت.

ابراهیم بیانی با اشاره به وجه تسمیه جهاددانشگاهی اظهار کرد: عنوان جهاددانشگاهی نشات گرفته از علم و فعالیت‌های جهادی است که نشان می‌دهد جهاد در عرصه علوم یک حرکت و تلاش در راه خداست.

بیانی اظهار کرد: بشر در طول زندگی خود تلاش زیادی می‌کند، البته الزاماً همه حرکت‌ها و تلاش‌ها در راه خدا نیست، اما آن تلاش و حرکتی در راه خداست که مصداق جهاد پیدا کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین، گفت: معظم‌له چند وقتی‌ست که بر روی این نوع جهاد تأکید دارند و با توجه به شرایط روز جامعه لازم است که یک تلاش جهادی برای روشنگری در راه خدا و به منظور اطلاع رسانی موضوعات و مباحث حوزه انقلاب به جوانان و جامعه انجام شود.

وی یادآور شد:‌ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با توجه به شرایط خاص کشور و انقلاب و نظام جمهوی اسلامی و نیازی که در عرصه علم و فرهنگ وجود داشت با دوراندیشی دستور تأسیس نهادی مانند جهاددانشگاهی و سایر نهادهای انقلابی را صادر کردند که بعدها هر کدام مایه خیرات و برکات زیادی برای این کشور شدند و نمونه آن را به خوبی می‌توان در مجموعه جهاددانشگاهی و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران مشاهده کرد.

بیانی اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۵۸ به دستور امام راحل تأسیس شد تا بتواند به جامعه ایثارگری به خصوص خانواده شهدا خدمت کند و از آن زمان تاکنون شاهد اقدامات متعددی برای خدمت‌گزاری به این قشر از جامعه هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس از استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی برای خدمت‌رسانی به خانواده شهدا و ایثارگران استقبال کرد و گفت: امیدوار هستیم نتیجه ارتباط و تعامل بین جهاددانشگاهی و بنیاد شهید باعث شود بتوانیم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این دو نهاد برای خدمت‌رسانی بیشتر به جامعه هدف خود داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ایثارگری محق‌ترین و ارزشمندترین اقشار جامعه به دلیل ایثار و فداکاری‌هایشان هستند و باید قدر آن‌ها را بدانیم، گفت: در استان فارس بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید و ۴۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۲۳۰ آزاده داریم که بنیاد شهید و امور ایثارگران متکفل امور آنان است.

بیانی بیان کرد: برخلاف دیدگاه‌ها و تصوراتی که در سطح جامعه نسبت به ایثارگران وجود دارد که امکانات و رفاهیات متعلق به این قشر است، متأسفانه این قشر جزو اقشار متوسط به پایین جامعه هستند به عنوان مثال خانواده شهدای بسیجی حقوق‌بگیر هیچ نهاد و اداره‌ای نیستند. همچنین در بحث اشتغال هم با مشکلات زیادی مواجه هستند و تقریباً ۹ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران در نوبت اشتغال در استان قرار دارند که البته برای رفع این مشکل آنان اقدامات مختلفی انجام داده ایم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به آموزش‌های جهاددانشگاهی در حوزه مشاغل خانگی گفت: پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای با حضور معاونان دو دستگاه برای اجرای طرح مشاغل خانگی برای جامعه ایثارگری برگزار شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات اشتغال این جامعه را برطرف کنیم البته لازم است نیازهای این قشر به خوبی احصا و تبیین شود.

وی در ادامه سخنان خود از اقدامات انقلابی و جهادی جهاددانشگاهی که حتی خارج از دستورالعمل‌های دست و پا گیر اداری انجام می‌شود، قدردانی و اضافه کرد: امروز با توجه به وقایع اخیر، نیاز است تا ظرفیت‌های مختلف نهادی مانند جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه جهاد تبیین و مباحث علمی به کار گرفته شود.

بیانی با بیان اینکه امروز دشمن تلاش زیادی برای ایجاد یأس و ناامیدی و ترس در جامعه انجام می‌دهد و این وظیفه ماست تا مسیر حرکت نظام را مشخص و تبیین کنیم، گفت:‌ جهاددانشگاهی ظرفیت های خوبی برای روشن کردن این مسیر دارد.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاددانشگاهی که فرمودند این نهاد یک فرهنگ است،‌ گفت:‌ این بیان معظم‌له یک سمت‌گیری است و نوع کار کردن یک فرهنگ است و نشان از اهمیت اقدامات جهاددانشگاهی دارد.

بیانی با بیان اینکه در بنیاد شهید در ۵ حوزه درمان،‌ مسکن، معیشت، اشتغال و فرهنگ با مشکلات انباشته شده مواجه هستیم که نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف برای حل این مشکلات داریم، خواستار همکاری جهاددانشگاهی در این عرصه شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=59880

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.