• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان فارس:

لازمه اجرای عدالت محوریت قانون و رعایت آن است

  • کد خبر : 5784
  • 12 مرداد 1399 - 23:17
لازمه اجرای عدالت محوریت قانون و رعایت آن است
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان فارس در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرین دشت مهم ترین ملاک کارآمدی دستگاه قضایی و میزان موفقیت در تحقق اهداف و انجام مأموریت ها یعنی همان اجرای عدالت را عملکرد دستگاه قضائی دانست.

ربیع اله قربانی در این مراسم با تبریک اعیاد قربان وغدیر گفت: واقعه غدیر خم واقعه ای فرازمانی و درس آموزی است که به سرزمین حجاز محدود نمی گردد و تاریخ سابقه درخشانش را در فراموشکده بایگانی نمی کند بلکه واقعه غدیر خم در همه اعصار و نسل ها جریان دارد.
وی در ادامه با بیان این که غدیر ایام الله است و ولایت و رسالت در چنین روزی به هم پیوند خورد و مدیریت جهان اسلام پس از نبی مکرم اسلام (ص) با این واقعه تعیین شده است گفت: غدیر مبنای وحدت و طرحی جامع و جهان شمولی است که مدیریت جهان و همه انسان ها را با یک تدبیر پی ریزی کرد و سایه وحدت میان مسلمانان ایجاد کرد و تنها راه حل ساماندهی اوضاع و همچنین مهمترین عامل وحدت میان مذاهب پذیرش ولایت امیر المؤمنین علی (ع) است.
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات دادگستری استان فارس تصریح کرد: امروز در امتداد مسیر واقعه غدیر و در زمان غیبت امام عصر(عج) همگی مکلف به تبعیت بی چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه هستیم تا بنوانیم احکام و موازین شرعی و قوانین الهی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده سازیم و شرط تداوم این نظام و انقلاب نعمت ولایت فقیه است.
قربانی به نقش قوه قضائیه به عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و یکی از قوا اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه در نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش برجسته ای در زمینه استیفای حقوق مظلوم از ظالم ، برقراری امنیت در کنار سایر دستگاه ها و نیز گسترش عدالت در جامعه دارد.
وی در ادامه ایجاد ظرفیت سازی ملجأ و پناهگاه مردم برای تظلم خواهی،تضمین احیاء حقوق عامه و حمایت از آزادی های مشروع وهمچنین تحقق امر عدالت را از وظایف اصلی دستگاه قضایی بر اساس قانون اساسی دانست و گفت: انجام این رسالت خطیر مستلزم وجود دستگاه قضایی سالم و کارآمد است.
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه در خصوص سلامت دستگاه قضایی یادآورشد: به منظور سلامت دستگاه قضایی وجود مراجع نظارتی لازم است اما کافی نیست؛ بنابراین همه قضات و کارکنان وحتی مردم عزیز و مسئولان نیز باید احساس تکلیف نمایند و به هر طریقی جهت تحصیل خواسته در دستگاه قضایی متوسل شوند.
قاضی قربانی مهم ترین ملاک کارآمدی دستگاه قضایی و میزان موفقیت در تحقق اهداف و انجام مأموریت ها یعنی همان اجرای عدالت را عملکرد دستگاه قضائی دانست وبه مصادیق کارآمدی دستگاه قضایی هم اشاره کرد و گفت: ساختار نظام قضایی اسلامی،قانون مداری ،مشارکت پذیر بودن و استفاده از ظرفیت های مردمی، برابری و عدم برتری انسان ها ،وحدت و تکریم اربا ب رجوع از مهمترین مصادیق کارآمدی دستگاه قضایی است.
وی با بیان این که لازمه اجرای عدالت محوریت قانون و رعایت آن است گفت: در نظام قضایی عدل مدار و علم محور در نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرای دقیق ضوابط شرعی و قانونی کارآمدی دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت.
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات د ادگستری فارس در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرین دشت در خصوص به روز بودن اطلاعات حقوقی و قضایی قاضی و نیز مشورت کردن قاضی اشاره کرد و گفت: مشورت کردن منافاتی با استقلال قاضی ندارد واین استقلال هم در شرع مقدس اسلام و هم در قانون اساسی مطرح شده است اما استقلال قاضی با مشورت کردن به خصوص در پرونده های قضایی مهم منافاتی ندارد.
قربانی به مشارکت پذیر بودن و استفاده از ظرفیت های مردمی از سوی دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و گفت: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه در راستای مشارکت پذیر بودن می باشد و یک سیاست قضایی مشارکتی است که راهکاری عملی با استفاده از ظرفیت قانونی موجود جهت استفاده از ظرفیت های مردمی جهت،پیشگیری،اصلاح ذات البین،پیوند روابط اجتماعی و نیز اجرای عدالت مردم محور و کمک به اجرای سیاستهای قوه قضائیه برای اصلاح مجرمین است.
وی به برابری و عدم برتری انسان ها به عنوان یکی دیگر از مصادیق کارآمدی دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی پرچمدار احیای حقوق عامه است بنابراین در صورت مراجعه مردم به دستگاه قضایی باید عدالت را احساس کنندکه این امر سبب اعتماد سازی مردم نسبت به دستگاه قضایی می شود.
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان فارس وحدت را از دیگر شاخصه های کارآمدی دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد: وحدت بین مردم ،مردم و مسئولان،وحدت بین مسئولان بایکدیگر از شاخصه های اساسی کارآمدی دستگاه قضایی است آن گونه که عدم رعایت آن نظام قضایی را به سمت ناکارآمدی سوق می دهد.
قاضی قربانی مصلحت اندیشی و عقل گرایی ،تکریم واحترام ارباب رجوع ،شایسته سالاری و شایسته گزینی در دستگاه قضایی را از دیگر شاخصه های مهم کارآمدی دستگاه قضایی برشمرد.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر ازسوی رئیس کل دادگستری استان فارس از اقدامات و تلاش های قاضی محمدرضا نظافت رئیس سابق دادگستری زرین دشت و همچنین یعقوب رزاقی دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان تشکر و قدردانی و با حکم ریاست معظم قوه قضائیه حضرت آیت الله رئیسی محمدامین انصاری به عنوان رئیس دادگستری و قاضی اصغرشعله به عنوان دادستان عمومی و انقلاب این حوزه قضایی معرفی شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=5784

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.