• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

استقبال شیرازی‌ها از طرح طبخ و توزیع نان کامل

  • کد خبر : 56625
  • 17 بهمن 1401 - 15:07
استقبال شیرازی‌ها از طرح طبخ و توزیع نان کامل
مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از استقبال شهروندان شیرازی در نخستین روز از اجرای طرح تولید و عرضه نان کامل در این کلانشهر خبر داد.

دکتر سید محمد مظلومی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز توزیع نان کامل از روز گذشته ۱۶ بهمن در مناطق یازده‌گانه کلانشهر شیراز با حضور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، بیان کرد: در حال حاضر با حمایت استاندار فارس و با همکاری بین بخشی ارگان‌های مختلفی از اداره کل غله و خدمات بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی برای اولین بار این طرح در ۱۷ نانوایی داوطلب به شکل آزمایشی کلید خورد.

او با اشاره به اینکه این نانوایی‌ها از ساعت ۹ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح در شیفت اضافه به پخت نان کامل و عرضه به مردم می‌پردازند، گفت: چند نوع نان در سطح بازار عرضه می‌شود که اهمیت مصرف نان کامل با توجه به سلامت عمومی جامعه مورد تاکید است.

مظلومی ادامه داد: نان‌هایی که از آرد سفید تولید می‌شوند، حداقل ۲۰ درصد از اجزای گندم شامل جوانه، سبوس و بعضی از اعضای مغذی گندم از آن جدا شده و از این آرد سفید نان تولید می‌شود و این نان قند بالاتری نسبت به نان کامل دارد و باعث چاقی و در ایجاد بیماری‌ها موثر است.

مدیر نظارت و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به دسته دوم از نان‌ها، گفت: این نوع نان‌ها با آرد سبوس تهیه و تولید و فاقد جوانه گندم هستند و سبوس گندم در این آردها وجود ندارد که در واقع آرد حد وسط برای پخت این نان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص تغذیه‌ای آن در حد متوسط می‌شود.

او اضافه کرد: آرد کامل حاوی تمام اجزای گندم است که در گذشته در فرهنگ اصیل ما از این نوع آرد مصرف می‌شد و در حال حاضر فرهنگ استفاده مردم از نان به آرد سفید است که این روند اشتباه است، چرا که به معضلات تغذیه‌ای ختم می‌شود.

مظلومی همچنین با بیان اینکه ۷۰ درصد نانوایی‌های شهر شیراز خواص نان کامل را ندارند، یادآور شد که مصرف نان کامل به حوزه سلامت کمک بسیاری خواهد شد و در پیشگیری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

او با بیان اینکه با حمایت استاندار فارس نان‌ کامل با قیمت مناسب به همشهریان شیرازی عرضه می‌شود، عنوان کرد: تعداد نانوایی‌ها و ساعات پخت با توجه به استقبال مردم افزایش خواهد یافت.

مظلومی اظهار کرد: خوشبختانه با رصدهای انجام شده در ۱۴ نانوایی استقبال خوبی از سوی مردم برای تهیه نان کامل در نخستین روز این طرح انجام شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56625

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.