• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان؛

مرمت کتیبه سردر دوازده امامِ مسجد جامع عتیق شیراز

  • کد خبر : 51453
  • 24 آبان 1401 - 14:08
مرمت کتیبه سردر دوازده امامِ مسجد جامع عتیق شیراز
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: مرمت کتبیه کاشی‌کاری معرق یکی از سردرهای مسجد جامع عتیق شیراز، مشهور به سردر دوازده امام، شروع شده است.

سید مؤید محسن‌نژاد با بیان اینکه مرمت این کتیبه توسط مرمتکاران و با نظارت میراث فرهنگی اجرا می‌شود، گفت: این پروژه شامل مراحل مرمت اضطراری یا عملیات نجات‌بخشی و رفع خطر کاشی‌های در حال ریزش، پاک‌سازی، تثبیت و استحکام‌بخشی اولیه، برچیدن و  آواربرداری پشت کاشی، دوغاب‌ریزی و نصب بخش‌های برچیده شده طبق الگوی موجود و در تثبیت نهایی است.

به نقل از میراث فارس، محسن نژاد ادامه داد: حدود ۶۰ درصد این کتیبه کاشی کاری پاکسازی خواهد شد و ۴۰ درصد آن که دچار آسیب شدید بوده یا ریخته است، با رعایت ضوابط مرمتی از محل اصلی خود جدا شده و پس از پاکسازی، استحکام بخشی و بازسازی نصب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: درحال حاضر ۹۰ درصد عملیات پاکسازی مرمت بخش جدا شده کتیبه مذکور توسط استاد کاران و تحت نظارت کارشناسان این اداره انجام شده است و مابقی عملیات مرمتی این کتیبه طبق برنامه زمانبندی و حساسیت کار درادامه انجام خواهد شد.

محسن نژاد با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای این اقدام توسط میراث فارس تامین شده است، ادامه داد: با توجه به نوع عملیات اجرایی و حساسیت کار، شماره‌گذاری، پیاده‌سازی و الگوبرداری برای احیای قسمت‌های ریخته شده، مرمت این کتیبه را زمان‌بر کرده است.

مسجد جامع عتیق از نخستین مساجد دوره اسلام و قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران به شمار می‌رود که در ضلع شرقی بقعه متبرک حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ(ع) قرار دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=51453

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.