• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز؛

نقشه هوایی شیراز به روز می‌شود/پایش حریم شهر و باغ‌های شیراز

  • کد خبر : 50963
  • 14 آبان 1401 - 14:27
نقشه هوایی شیراز به روز می‌شود/پایش حریم شهر و باغ‌های شیراز
رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز اعلام کرد که تهیه عکس‌های هوایی برای به روز رسانی نقشه این کلانشهر و انجام پایش و نظارت بر محدوده‌های حریم و باغ‌های شیراز در حال انجام است.

مهدی نصیری شنبه ۱۴ آبان به خبرنگاران گفت: تهیه عکس‌های هوایی و به روزرسانی نقشه شهر یعنی تبدیل عکس به نقشه در محدوده و حریم شهر و نظارت و پایش هوایی با استفاده از پهپاد در دستور کار قرار دارد و شهرداری مکلف شده با هماهنگی مراجع ذیصلاح با استفاده از ابزارهای فن‌آورنه در نوبت اول عکسبرداری را انجام داده و ارتوفتوموزاییک و الگوی رقومی سطح زمین به همراه مدل سه بعدی از کل شهر تهیه کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این بحث عکسبرداری و تهیه الگوی رقومی سطح زمین و مدل سه بعدی شهر، تا سقف ۵۰ هزار هکتار و در فواصل زمانی اعلامی توسط شهرداری انجام می‌شود؛ البته فواصل زمانی برداشت براساس اعلام نیاز حوزه معاونت شهرسازی و معماری تعیین می‌شود.

نصیری توضیح داد: برتری نقشه برداری با پهپاد به جای فتوگرامتری برد بلند و دیگر روش ها، بالا بودن کیفیت تصاویر به دلیل نزدیک بودن آن به زمین است؛ پهپاد در ارتفاعی کمتر از ارتفاع ابر حرکت می‌کند حال آنکه عکسبرداری با روش‌های ماهواره‌ای، نظیر لندست یا هواپیمایی، ابر مقابل دوربین قرار گرفته و موجب کاهش کیفیت می‌شود.

او ادامه داد: با استفاده از پهپاد می‌توان مناطق را با جزئیات بیشتر برداشت کرد. در نقشه برداری با این ابزار در زمانی کوتاه منطقه‌ای وسیعی کار انجام خواهد شد حال انکه در نقشه برداری زمینی همان پروژه‌ زمان زیادی را نیاز دارد؛ از طرفی پردازش داده های پهپاد طی چندروز قابل انجام خواهد بود که این در مقایسه با فتوگرامتری هوایی بسیار کوتاه است.

نصیری اضافه کرد: هزینه ها و استهلاک تجهیزات در نقشه برداری هوایی نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر است. پهپاد این امکان را برای نقشه برداران فراهم کرده که در مناطق صعب العبور و مرتفع و در نقاطی که مخاطرات و موانع مختلفی وجود دارد، بدون لزوم حضور فیزیکی در محل، کار نقشه برداری انجام شود.م

عضو شورای شیراز در خصوص نظارت و پایش هوایی این شهر گفت: باید در مناطق ۶ و ۱۰ و محدوده باغ‌های قصردشت، اقدامات لازم در خصوص نصب و استقرار سامانه بالن از نوع هلی کایت انجام شود؛ در برنامه اجرایی ۱۵۰ سورتی پرواز ۴ الی ۵ ساعته دوبار در هفته انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شیراز گفت: این اتفاق می تواند در به روز رسانی داده‌های مورد نیاز مدیریت شهری کمک کند و از تغییرات ناخواسته یا تخلفات حادث شده یا در حال انجام، جلوگیری شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=50963

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.