• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
سرپرست محیط زیست شهرستان کازرون؛

بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای در کازرون

  • کد خبر : 46798
  • 13 شهریور 1401 - 12:34
بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای در کازرون
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون اعلام کرد که برای نخستین بار برنامه مطالعاتی بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای در این شهرستان اجرایی و انجام شده است.

محمد اسکندری گفت: این برنامه مطالعاتی برای بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای و پایش زیستگاه‌های این گونه مهم در گستره‌ای وسیع شامل محدوده های حفاظت شده و آزاد در ذخیره گاه زیست کره ارژن-پریشان و مناطق حاشیه ای انجام شد.

به نقل از محیط زیست فارس، اسکندری گفت: در این برنامه مجموعه حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با بهره گیری از پتانسیل جوامع محلی و شناسایی افراد علاقه مند به محیط زیست به بررسی ابعاد مختلف موضوع نظیر تعیین نقاط حساس زیستگاهی، پراکنش، کمیت و کیفیت زیست گونه، زادآوری و تعارضات پرداخته است.

سرپرست محیط زیست شهرستان کازرون گفت: برای انجام این برنامه مطالعاتی، بیش از ۷۰ مورد دوربین گذاری توسط پیمان خوبکار به عنوان نیروی اجرایی این مجموعه، اطلاعات جدید و قابل اتکایی از جمعیت گونه های شاخصی نظیر خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی و نشخوارکنندگان کوچک جثه به دست آمده و مستند شده است.

اسکندری همچنین گفت: منطقه حفاظت شده ارژن-پریشان به عنوان آخرین مرز زیستگاهی خرس قهوه ای در جنوب غربی کشور و تنها ذخیره گاه زیست کره فارس در برگیرنده جمعیت پایدار و زادآوری از خرس قهوه ای است.

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون گفت: شرایط مطلوب فعلی مرهون فرهنگ محیط زیستی و غنی اهالی بومی منطقه بخصوص ساکنین سبزاندیش دهستان دشت برم و ارژن است.

اسکندری با اشاره به پررنگ بودن الگوی باغداری و دامداری سنتی، مشترک بودن بعضی از نقاط زیستگاهی بین جوامع محلی و گونه خرس قهوه ای و ایجاد خسارت های پراکنده برای ذی نفعان محلی، گفت: تدوین برنامه مدیریت تعارض و روش های تامین خسارت به باغ ها و احشام، از جانب کارشناسان و مسوولان سازمان متبوع ضروری است و باید برنامه حفاظت مشارکتی با جدیت و استمرار بیش از پیش تدوین و اجرا شود.

به گزارش ایسنا، ذخیره‌گاه زیست کره ارژن-پریشان سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب شد و سال ۶۱  طی مصوبه شماره ۹۸ شورای عالی محیط زیست با کاهش وسعت به ۵۶ هزار و ۷۱۳ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده پریشان و از طرف سازمان ملل به عنوان ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان معرفی شد.

منطقه حفاظت شده ارژن- پریشان در بخش جنوبی رشته کوه‌های زاگرس و در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد، راه مهم ارتباطی فارس به استان های خوزستان و بوشهر از کنار این منظقه می گذرد. در شمال این منطقه روستای دشت ارژن و در غرب منطقه شهر کازرون به فاصله ۲۰ کیلومتری واقع شده است.

در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان منطقه ای به وسعت ۶۰۰۰ هکتار که غالبا از جنگل های انبوه بلوط پوشیده شده به عنوان محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان انتخاب و از سال ۱۳۵۷ مورد توجه ویژه قرار گرفت و از انجام هر گونه فعالیت کشاورزی و دامداری و فعالیت های انسانی در این محدوده جلوگیری شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=46798

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.