• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

طرح دستیار فناوری با هدف بسترسازی برای جذب دانشجویان در دانش‌بنیان‌ها در شیراز آغاز شد

  • کد خبر : 45829
  • 06 شهریور 1401 - 19:02
طرح دستیار فناوری با هدف بسترسازی برای جذب دانشجویان در دانش‌بنیان‌ها در شیراز آغاز شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به شیراز با به صدا درآوردن زنگ طرح دستیار فناوری در پارک علم و فناوری فارس، آغاز به کار فعالیت این دبیرخانه را اعلام کرد.

محمدعلی زلفی‌گل یکشنبه در دومین روز سفر خود به استان فارس در مراسم آغاز به کار طرح دستیار فناوری اظهار کرد: استان فارس در بسیاری از عرصه‌ها مرز شکن بوده است؛ این ظرفیت همچنان وجود دارد و در آینده هم باید باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر شاهد نوآوری‌های قابل توجهی در استان فارس هستیم، افزود: وجود بیمارستان‌های مجهز و خیرساز، از ظرفیت خیرین برای سلامت مردم استفاده کردن، برخورداری از دانشگاه‌ها و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نشان‌دهنده بهره‌گیری از نوآوری در استان فارس است که این ظرفیت‌ها می‌تواند سرمشقی برای سایر استان‌ها و حتی آیندگان باشد.

زلفی‌گل یادآور شد: استاندار فارس یک چهره دانشگاهی است و رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز از هوش و توانمندی خوبی بهره می‌برد.

وی اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو استاد ممتاز داریم یکی دکتر ایمانیه، استاندار فعلی فارس و دیگری دکتر لنکرانی که فرصت استثنایی برای کشور ما هستند؛ لذا امکان توسعه بیشتر پارک و علم و فناوری وجود دارد چراکه معتقد هستیم پارک علم و فناوری فارس نیز باید مرزشکن باشد

زلفی‌گل بر ضرورت  حمایت ویژه برای تولید مواد دارویی و شیمیایی در پارک علم و فناوری فارس تأکید کرد و گفت: در دنیا ۳۵۰ هزار قلم ماده شیمیایی تولید و فروخته می‌شود؛ این در حالیست که جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا است.لذا حداقل یک درصد از این ۳۵۰ هزار قلم هم باید در کشور ایران ساخته و به سایر کشورها صادر شود.

وی یادآور شد: اگر این شرایط ایجاد شود دیگر شاهد بیکاری در کشور نخواهیم بود زیرا با این کار بخش عمده‌ای از رشته‌های مرتبط با مهندسی شیمی، پلیمر، مواد و بیوشیمی وارد چرخه تولید می‌شوند و می‌توانند هم اشتغالزایی داشته باشند و هم نیازهای کشور در بخش صادرات را تأمین کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر زمین در اختیار پارک علم و فناوری قرار بگیرد قطعا این ظرفیت در استان فارس وجود دارد که موجبات ارتقا جایگاه علم و فناوری را در کشور ایجاد کند.

وی به تلاش اساتید دانشگاه‌های شیراز در راه‌اندازی دوره‌های دکتری در ایران گفت: اساتید دانشگاه شیراز برای نخستین بار دوره‌های دکتری را در کشور راه‌اندازی کردند؛ لذا باید امتیاز ویژه‌ای به دانشگاه‌های شیراز داده شود چراکه از طریق این کار بزرگ توانستیم دانشجویان دکتری تربیت کنیم.

زلفی‌گل تأکید کرد: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری فارس مرز شکن باشند و قطعا ما هم حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

طرح دستیار فناوری راهکاری بلندمدت برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

به گفته امین رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس، طرح دستیار فناوری اواخر سال ۱۴۰۰ توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و به کل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: این طرح با هدف تعامل دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب دانشجویان در این شرکت‌ها با توجه به رشته‌های تحصیلی‌ آنها اجرا می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوان نظام تربیت نیروی انسانی متخصص را تقویت کرد.

رئیس پارک علم و فناوری فارس اضافه کرد: بایستی زمینه فراگیری بخشی از توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای دانشجویان در طول دوران تحصیل فراهم شود. لذا ایجاد راهکارهایی برای فراهم آمدن اشتغال دانش‌بنیان می تواند به ایجاد تحول و جهش در میزان اشتغال در کشور کمک کند.

وی با اعتقاد به اینکه رویکرد وزارت عتف برای اجرایی شدن طرح دستیار فناوری، راه را برای بکارگیری دانشجویان در حین تحصیل در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هموار می‌کند، گفت: در این طرح با بورسیه نمودن دانشجویان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و پرداخت مبالغی، ۶ ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

ذوالقدر تأکید کرد:  ایده دستیار فناوری با هدف توسعه همکاری متقابل پارک علم و فناوری و دانشگاه و هم چنین افزایش اثربخشی فارغ التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان طراحی شده است.

وی اعلام کرد: شرکت‌های فناور علاوه بر کسب امتیازات گوناگون از سمت پارک علم و فناوری طرف قرارداد، می‌توانند فرصت انتخاب رایگان و هوشمند مدیران و کارکنان آینده خود را از دانشجویان مستعد و واجد شرایط داشته باشند.

ذوالقدر ادامه داد: طرح فن آموزی نیز برای فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و ارشد است که در این طرح شرایطی فراهم شده که فارغ‌التحصیلان بتوانند به مدت یک یا دو سال در شرکت‌ها فعالیت داشته باشند.

وی با اعتقاد به اینکه اجرای این طرح‌ها در بلند مدت کمک‌شایانی به توسعه شرکت‌های دانش بنیان از نظر کمی و کیفی می‌کند، گفت: طرح پسادکتری نوآوری نیز برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها از طریق پرورش نیروی انسانی متخصص کمک‌ شایانی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که روز یکشنبه از سوی محمدهادی ایمانیه استاندار فارس همراهی می‌شد، در بدو حضور در پارک علم و فناوری استان فارس، بر مزار شهید گمنام مدفون در این مجموعه حضور یافت و ضمن قرائت فاتحه، به مقام والای شهیدان ادای احترام کرد.

وی در ادامه ضمن بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه و برج فناوری استان فارس، آغاز به کار طرح دستیار فناوری را اعلام کرد.

زلفی گل همچنین از محل احداث دانشگاه هنر شیراز بازدید کرد.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری روز شنبه با هدف افتتاح طرح‌های عمرانی استان فارس از جمله شهرستان کازرون به این استان سفر کرد. شرکت در آیین تودیع و معارفه سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از دیگر برنامه‌های روز نخست سفر وی بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=45829

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.