• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
آیت‌الله دژکام:

آغاز به کار طرح مسجدمحوری در شیراز/ این طرح در ۱۳۶ مسجد شیراز اجرا می‌شود

  • کد خبر : 44769
  • 31 مرداد 1401 - 13:39
آغاز به کار طرح مسجدمحوری در شیراز/ این طرح در ۱۳۶ مسجد شیراز اجرا می‌شود
همزمان با فرا رسیدن روز جهانی مساجد، طی مراسمی طرح «احیای هویت فرهنگی و اجتماعی محلات با محوریت مساجد» یا همان طرح مسجدمحوری در شیراز افتتاح شد که در فاز نخست این طرح در ۱۳۶ مسجد شیراز اجرا خواهد شد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در نخستین همایش اصحاب مساجد که با هدف اجرای طرح مسجدمحوری در حرم شاهچراغ برگزار شد، بیان کرد: نقش اصلی مسجد آن است که یاد خدا در آن بشود، مسجد و ذکر خدا از فساد زمین جلوگیری می‌کند و این نقش خانه‌های خداست. 

او با بیان اینکه امروز روز جهانی مسجد است باید این مناسبت را برای خود یادآور شویم، گفت: اسرائیلی‌ها در این روز به مسجد الاقصی جسارت کردند و فلسطینی‌ها از خانه خود بیرون رانده شدند؛ آن روز که به این مسجد مقدس حمله شد روز جهانی مسجد نام گرفت‌.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دینداری، یاد خدا و همه اینها با دفاع از کیان اسلام و مسلمانان و نبرد در راه عزت اصلی مسلمانان پیوند خورده است افزود: بار دیگر همه جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه هتک حرمت مسجد الاقصی را محکوم می‌کنیم و در این جمع مساجد شیراز به همه می‌گوییم ممکن است هتاکان حرمت مسجد فکر کنند ما یادمان می‌رود اما هر چه بگذرد این داغ در دل ما تازه‌تر می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه همان کسانی که مسجد الاقصی را هتک حرمت کردند، مدعی همه عالم و طلبکار هستند، عنوان کرد: مسجد را آباد کنیم تا آبادی مسجد جلوی ظلم‌های دشمن و نقشه‌های مستکبرین را بگیرد؛ امروز از جهت نظامی کاری نمی‌توانند بکنند اما از نظر فرهنگی نقشه ریختند امروز ما مدعی هستیم که مسجد نقطه محوری محلات است و باید برنامه داشته باشید.

او با بیان اینکه نباید منتظر دیگران باشیم چون کار زمین می‌خورد، گفت: بدون اینکه دیگران بخواهد کاری کند از نظر فعالیت‌های فرهنگی می‌توانیم اول باشیم، در مسجد باید بندگی و ذکر خدا جلوه کند؛ کار من و شمای آخوند و هیئت امنا کاری بزرگتر از این است که مدیری به کمک بیایند یا نه؛ کمک دهند خوب است اما اگر کمک هم نکنند نباید کار را تعطیل کرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسئله دیگر این است که امروز در این ۱۳۶ مسجد در طرح شرکت می‌کنند باید احکام مسجد رعایت شود، گفت: وظیفه اصلی اهل علم و روحانیت است که واجبات و مستحبات مسجد یاد داده و یاد گرفته شود و عاری از فقه نباید مدیریت مسجد کرد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر باز بودن مساجد در ساعات غیرنماز گفت: تدابیری برای حضور کودکان و نوجوانان باید بشود، باید برنامه داشت تا بتوان حضور کودکان، نوجوانان و جوانان را ساماندهی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: مسجد انحصاری هیچ‌کس نیست و اجازه دهید که همه بیایند و زیبایی مسجد در حضور حداکثری مردم است که این در طرح مسجدمحوری مورد توجه باشد.

مساجد، مرکز و کانون شهیدپروری هستند/ مسجد به عنوان قلب حیات جمهوری اسلامی است

مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در اولین همایش اصحاب مسجد که با حضور ارکان مختلف مساجد شیراز به‌مناسبت روز جهانی مسجد در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: مسجد به عنوان قلب حیات جمهوری اسلامی است.

وی افزود: اگر حضرت امام(ره) فرمودند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است به واقع باید گفت محرم و صفر را هم مسجد حفظ کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: اگر امروز از شهید و شهادت نام می‌بریم و اعتقاد راسخ داریم که هرچه داریم از شهید و شهادت است که قطعاً همین‌طور است هر کس این مسیر را پیموده از مبدأ مسجد بوده است و مساجد، مرکز و کانون شهیدپروری هستند.

طاهری با یادآوری اینکه کانون و مبدأ همه حیات طیبه‌ای که حضرت امام(ره) یاد می‌کنند مسجد است، اظهار کرد: برای اینکه این حیات استمرار داشته باشد حیات قلب لازم است اگر همه توجه خود را به این حیات دهیم یقیناً این شجره طیبه‌ای که امام از آن یاد کردند نه تنها مستحکم‌تر بلکه بارورتر از گذشته خواهد شد؛ این موضوع فقط معطوف به ایران نیست بلکه در محور مقاومت نیز همین مسیر را ملاحظه می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست و نشست‌های مشابه، توجه بیشتر مسئولان نظام و استان را معطوف به این نکته کند، گفت: در شورای ششم اسلامی شهر شیراز توجه به این سمت است که برای اینکه جامعه را از گزند دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی دور کنیم باید محلات را احیا کنیم و محلات احیا نمی‌شوند مگر با محوریت و کانون قرار گرفتن مساجد و مساجد نیز نمی‌توانند محور باشند مگر اینکه همه قوایی که در آن هستند، هم محور و هم مرکز باشند.

مسجد را به مرکز اصلی تحولات اجتماعی و فرهنگی محلات تبدیل کنیم

مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این مراسم با اشاره به طرح مسجدمحوری گفت: در این طرح، حل مسائل اجتماعی و فرهنگی محلات را با محوریت مساجد دنبال می‌کنیم تا مسجد را به مرکز اصلی تحولات اجتماعی و فرهنگی محلات تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مساجد در سطح شهر شیراز این نقش را ایفا می‌کنند و به مرکز اصلی تحولات محل تبدیل شدند اما تلاش ما در این طرح آن است که این هویت را احیا کنیم و کانون بودن مسجد در محله را تقویت کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز یادآور شد: این برنامه را در شهرداری شیراز با تبیین و هدایت شورای اسلامی شهر پایه‌ریزی کردیم و با همکاری کلیه دستگاه‌ها و ارگان‌ها پای کار آمدیم تا بتوانیم طرح مذکر را در سطح شهر شیراز اجرا کنیم.

مشفقیان افزود: در ابتدای کار بیش از ۱۵۰ مسجد و حسینیه در سطح شهر شیراز در این طرح ثبت‌نام کردند که  بعد از ارزیابی‌ها ۱۳۶ مسجد و حسینیه در فاز نخست این طرح انتخاب شدند که از خدمات متقابل مجموعه شهرداری و دیگر ارگان‌ها بهره‌مند می‌شوند تا منشأ اثر بیشتری در سطح محلات باشند.

وی با بیان اینکه این طرح از امروز وارد فاز عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: پیش از این، نیازهای مساجد به لحاظ زیرساختی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی احصا شده است و گام به گام تلاش خواهیم کرد که در طرح مذکور این نیازها را به صورت متقابل برطرف کنیم.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در پایان از برگزاری دوره‌ای در این راستا از طرف مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس  برای ائمه جمعه خبر داد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=44769

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.