• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
4
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس؛

ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی

  • کد خبر : 44580
  • 30 مرداد 1401 - 10:56
ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس به ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی اشاره کرد و گفت: در این مساجد صرفاً نماز و عزاداری اقامه نمی‌شود بلکه از ظرفیت‌ها برای برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با یادآوری اینکه ۳۱ مردادماه به نام روز جهانی مساجد نام‌گذاری شده است، گفت: در سال ۱۳۴۸ شمسی، یک فرد اسرائیلی به مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان حمله و اقدام به آتش زدن مسجد کرد که بخشی از مسجد نیز در این آتش سوخت. به همین مناسبت برای معرفی جایگاه مسجد و تکریم و استفاده از ظرفیت‌های آن این روز را روز جهانی مساجد نام‌گذاری کردند.

وی به ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی اشاره و بیان کرد: این مسجد، مسجدی است که صرفاً در آن اقامه نماز و عزاداری نباشد بلکه از ظرفیت این مسجد برای برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی استفاده شود.

ملک‌مکان با بیان اینکه مسجد نمادی از نظام جمهوری اسلامی و در واقع نمادی از دین مقدس اسلام است، اظهار کرد: مسجد، محلی است برای اجتماع روزانه مردم که در آن تبادل افکار صورت می‌گیرد و همچنین مردم نسبت به وضعیت یکدیگر مطلع می‌شوند و برای رفع مشکلات هم اقدام می‌کنند لذا به نظر می‌رسد در یک مسجد باید مراکز نیکوکاری و صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس ادامه داد: امام جماعت نیز باید نسبت به مردم محله آشنایی داشته باشد و نخبگان آن محله را شناسایی کند و از اشخاصی که می‌توانند در مسجد به نوعی خدمت و مشاوره ارائه دهند و بتوانند گرهی از مشکلات مردم را حل کنند، کمک بگیرد که در واقع این مسجد، مسجد طراز می‌شود که کارایی بالا دارد و منحصر به محل عبادت و نماز نیست گرچه این، مصداق بارز استفاده از ظرفیت مسجد است ولی مسجد، محیط و دایره فعالیتی دارد که باید به عنوان محور محله مورد توجه قرار بگیرد.

ارتباط مسئولان با مسجد حفظ شود
وی با تأکید بر اینکه ارتباط مسئولان با مسجد باید حفظ شود، یادآور شد: مسئولان باید با مسجد محل سکونت خود ارتباط داشته باشند، در این صورت مردم به راحتی می‌توانند در مسجد به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و به طرح بحث و مشکلات بپردازند و مطالبه‌گری کنند و مسئولان نیز پاسخگو باشند.

ملک‌مکان در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری ظرفیت‌های مساجد گفت: در واقع مسجد می‌تواند الگوهایی مانند دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه که در جامعه وجود دارند و در محله‌ها ساکن هستند به سایر مردم معرفی کند؛ همچنین می‌توان از تخصص و تجربه افراد استفاده کرد. مسجد تریبون خوبی است که تجاربشان را برای مردم بیان کنند تا در مساجد صرفاً سخنرانی مذهبی نباشد بلکه می‌توان هر روز در مسجد فردی که تجربه و علم خاصی دارد آن را ارائه دهد و دیگران نیز استفاده کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت مساجد افزود: در روز جهانی مساجد هم در خود مساجد برنامه‌هایی برای بزرگداشت مساجد است هم تکریم از هیئت امنا، خدام زحمت‌کش و ائمه جماعاتی که در این زمینه فعال‌تر بودند، انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین امروز همایشی با حضور اصحاب و ارکان مسجد در حرم مطهر شاهچراغ(ع) داریم که طرح «احیای هویت فرهنگی محلات با محوریت مساجد که توسط سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری ارائه شده است در این مراسم افتتاح می‌شود.

ملک‌مکان در پایان گفت: همچنین با توجه به ایام عزاداری، برنامه‌های سوگواری، سخنرانی‌ها و تبیین جایگاه مسجد و ظرفیت‌های آن انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=44580

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.