• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
با دعوت شهردار و شورای شهر صدرا:

فرماندار شهرستان شیراز از مشکلات زیرساختی صدرا بازدید کرد

  • کد خبر : 43840
  • 25 مرداد 1401 - 19:08
فرماندار شهرستان شیراز از مشکلات زیرساختی صدرا بازدید کرد
با حضور فرماندار شهرستان شیراز مسائل و مشکلات حوزه شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی شهرداری و شورای اسلامی صدرا، لطف الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز به همراه دکتر بهزاد پرنیان شهردار، مهندس هاشم عزیزی رئیس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی از برخی زیرساختهای نیمه تمام و مشکلات روبنایی شهر صدرا بازدید کردند و با حضور در ساختمان شورای اسلامی شهر صدرا نشست مشترکی با معتمدین محلات صدرا و برخی شهروندان با هدف بررسی موضوعات مرتبط با عمران و توسعه شهر صدرا و شناسایی موانع پیش رو و برنامه ریزی برای برطرف کردن مشکلات برگزار شد.
مهندس هاشم عزیزی رئیس شورای اسلامی شهر صدرا در ابتدای این نشست گفت: متاسفانه در حال حاضر مشخص نیست جمعیت شهر صدرا چه میزان است تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی دقیقی انجام داد، آخرین سرشماری مربوط به سال ۹۵ است که جمعیت صدرا حدود ۹۰ هزار نفر اعلام گرید، طبق اعلام سازمان آمار جمعیت صدرا در حال حاضر ۱۵۳۰۰۰ می باشد که بر اساس برآورد غیر رسمی جمعیت صدرا بالای ۲۰۰ هزار نفر می باشد، از این رو می بایست جمعیت کنونی شهر صدرا به صورت دقیق مشخص گردد تا بتوان به نسبت آن امکانات و زیرساختها را برنامه ریزی و ایجاد نمود و درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس جمعیت محاسبه می گردد به شهر صدرا اختصاص یابد.
عزیزی افزود: شهر صدرا در زمینه زیرساخت های مختلف مخصوصا زیرساخت های ورزشی و فرهنگی دچار مشکلات فراوان است و کمترین سرانه زیرساخت ورزشی و فرهنگی متعلق به شهر صدرا می باشد و در این خصوص می بایست مدیران اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد نسبت به این کمبودها و کارهای نیمه تمام پاسخگو باشند که از فرماندار محترم درخواست می شود در این زمینه ها از مدیران مربوطه پیگیری لازم صورت گیرد.

عزیزی اظهار داشت: سهم صدرا از بودجه اعتبارات دولتی بسیار ناچیز است و متاسفانه اراده ای برای افزایش بودجه شهر صدرا دیده نمی شود که انتظار داریم فرماندار محترم نگاه ویژه ای در اختصاص و افزایش بودجه های دولتی در توزیع اعتبارات به شهر صدرا داشته باشند تا بتوان چند طرح عمرانی و زیربنایی مورد نیاز شهروندان را تکمیل نمود.
رییس شورای شهر صدرا با اشاره نبود ادارات دولتی در صدرا گفت: بزرگترین خواسته و نیاز شهروندان صدرا استقرار ادارات دولتی در این شهر است، اداراتی همچون،ثبت اسناد، دادگستری ، ورزش و جوانان ، فرهنگ و ارشاد ، آموزش و پرورش ،اداره مالیات و سایر اداراتی که حضور آنها می تواند در زندگی شهروندان تاثیر مثبت داشته و از تردد آن به شیراز جلوگیری نماید، خوشبختانه در همین راستا مدیرکل دادگستری استان فارس حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده اند به طوری که ساختمان های دادگستری و پلیس های تخصصی و نیروی انتظامی شهر صدرا در حال تکمیل است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری رسیده و شهروندان صدرا بتوانند از خدمات آنها استفاده نمایند.
در ادامه جلسه دکتر پرنیان شهردار صدرا اظهار داشت: شهر صدرا وامدار مشکلات گذشته می باشد به طور مثال تنها یک درمانگاه دولتی در فاز دو شهر صدرا وجود دارد که جوابگوی نیاز شهروندان نیست و شهر صدرا با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زیرساخت های اصلی را ندارد، اگر شخصی در نیمه شب دچار مشکل پزشکی شود باید به شیراز مراجعه نماید که امیدواریم تنها درمانگاه دولتی صدرا به همت شهروندان مطالبه گر و حمایت مدیران مربوطه همزمان با هفته دولت به بهره برداری برسد. تاکنون با پیگیری های شهروندان و معتمدین مطالبه گر برخی مشکلات به نتیجه رسیده است اما مشکلات صدرا بسیار کلان می باشد، شهر صدرا در ابتدای تاسیس به عنوان شهری برای کنترل جمعیت شیراز در نظر گرفته شده بود ولی اکنون سرریز جمعیت شیراز، استان فارس و حتی استانهای همجوار در این شهر ساکن هستند بدون اینکه به زیرساختهای مورد نیاز آنها توجهی شود.
دکتر پرنیان گفت: سیاست دولت های مختلف از جمله دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر، دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح اقدام ملی و دولت فعلی با اجرای طرح جهش تولید مسکن حاکی از اهمیت تهیه مسکن برای اقشار مختلف مردم می باشد. در اجرای طرح های مختلف مسکن شهر صدرا به عنوان یکی از گزینه های اصلی مطرح شده است. به طور مثال از ۱۸ هزار سهمیه ای که در طرح جهش تولید مسکن برای استان فارس در نظر گرفته شده است، حدود ۱۳ هزار مسکن در شهر صدرا ساخته خواهد شد که تقریباً ۷۰ درصد سهمیه استان باید در شهر صدرا تامین زمین و آماده بهره برداری گردد.
شهردار صدرا بیان کرد: تامین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه سیاست بسیار خوبی است ما از آن دفاع می کنیم ولی باید به گونه ای انجام گردد که این فشار بر مردم شهر صدرا تحمیل نشود. در طرح های اجرای مسکن دولت های قبل تامین زیرساخت ها صورت نگرفته است و مردم صدرا اکنون با کمبود فضای مذهبی، بهداشتی، ورزشی و فرهنگی مواجه هستند و این مسئله مدیریت شهری را دچار مشکلات فراوان کرده است. به دستور استاندار محترم در پروژه های جدید مسکن اجرای زیرساخت ها باید همزمان با ساخت واحد های مسکونی باشد.
پرنیان خاطر نشان شد: نرخ رشد جمعیت در صدرا نسبت به بقیه شهرهای کشور قابل مقایسه نیست شهر صدرا در سال ۸۹ شهر با ۱۰ هزار نفر جمعیت تاسیس شده است و طبق آمارغیر رسمی سال ۱۴۰۰، جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در شهر صدرا ساکن هستند. در همه شهرها در یک بازه زمانی ۱۰ الی ۲۰ ساله با نرخ افزایش رشد ۱۰ درصدی جمعیت روبه رو هستیم ولی در شهر صدرا نرخ رشد جمعیت ۲۰ برابر می باشد، با این وجود اعتبارات دولتی که صدرا دریافت می کند پاسخگوی این رشد نمی باشد. افزایش جمعیت باعث افزایش مشکلات شهر شده است و تحمل شهروندان صدرا کم شده است، نارضایتی مردم آسیب ها و اثرات منفی در شهر خواهد داشت، کمبود فضای آموزشی، بهداشتی، سبز، ورزشی باعث نارضایتی شهروندان است.
شهردار صدرا گفت: ضعیف ترین و ناتوان ترین قشر که باید آموزش رایگان داشته باشندکودکان استثنایی می باشند ولی کودکان استثنایی شهر صدرا جهت تحصیل باید به شهر شیراز رفت و آمد کنند و این ظلمی که به مردم صدرا روا شده است.
دکتر پرنیان شهردار صدرا گفت: امیدواریم پیگیری های شما جناب آقای فرماندار و استاندار محترم در این خصوص باعث کاهش مشکلات صدرا گردد.
در ادامه جلسه شیبانی فرماندار شیراز پس از شنیدن صحبت های رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار، معتمدمین، مطالبه گران و شهروندان از جمله آقایان غلامی، نیکوکار، قطاربند، بشیری، دهقان و خانم کنعانی که موارد بسیاری از مشکلات شهر را اعلام نمودند گفت: مباحثی همچون اختصاص بودجه به رفع مشکلات مسیل های آبگرفتگی در بارش های اخیر، زمین های واگذار شده به تعاونی های مسکن، مسیرهای دسترسی به شهر صدرا و مسکن مهر که مرتبط با شرکت عمران صدرا می باشد در جلسه ویژه ای با حضور مدیرعامل این شرکت بررسی خواهد شد.
شیبانی در خصوص استادیوم ورزشی کارگران و ساخت زمین ورزشی و پیست اسکیت گفت با مدیرکل های مربوطه پیگیری های لازم امروز صورت گرفت که در کمترین زمان تکلیف آنها مشخص گردد.
فرماندار شیراز گفت: در خصوص خدمات زیربنایی طرح جهش مسکن، می بایست تمامی زیرساخت ها توسط پیمانکاران همزمان با ساخت واحد های مسکونی اجرا شود تا مشکلات مسکن مهر پیش نیاید. همچنین در خصوص نهضت ملی مسکن سایتهای مختلف در شیراز پیش‌بینی شده و تمامی بار احداث مسکن به شهر صدرا وارد نخواهد شد.کل سهمیه اختصاص داده به استان فارس ۱۳۵۰۰۰ واحد می باشد که ۳۰ هزار واحد آن در شهر صدرا احداث خواهد گردید.
فرماندر شیراز ادامه دارد: پیگیر استقرار نمایندگی ادارات در شهر صدرا هستیم مخصوصاً نمایندگی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ همینطور در خصوص خدمات بهداشتی و پزشکی به شرکت عمران و شهرداری پیشنهاد می گردد که زمینی به مساحت ۲۰ هکتار از زمین های دولتی برای احداث بیمارستان ارائه نمایند تا بیمارستان احداث گردد.
شیبانی گفت به زودی میز خدمت با حضور مدیران ادارات در شهر صدرا جهت رفع مشکلات شهروندان برگزار خواهد شد. در خصوص توقف ساخت آرامستان شهر صدرا نیز باید مدارک و مستندات دانشگاه آزاد بررسی گردد و بعد از اعلام نتیجه پروژه ادامه یابد.
فرماندار شیراز گفت: اجاره منازل مبله در صدرا ممنوع می باشد و شهروندان می توانند مشخصات و نشانی منازل مبله را به نیروی انتظامی اعلام نمایند تا نسبت به تعطیلی آنها و برخورد قانونی اقدام گردد، در خصوص سرشماری جمعیت نیز می بایست سرشماری شهر صدرا همزمان با طرح ملی سرشماری انجام گیرد.
همچنین طرح تبدیل شهر صدرا به شهرستان، قوانین خاص دارد و باید طبق تقسیمات کشوری صورت پذیرد. فرماندار شیراز در پایان این جلسه بر لزوم هماهنگی و همفکری و تبادل نظر مجموعه مدیریت شهری و شرکت عمران به منظور پیش برد هرچه بهتر برنامه های عمران شهری تاکید کرد و اولویت بندی طرحهای لازم الاجرا و همچنین شناسایی مشکلات و موانع اساسی را ضروری دانست.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=43840

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.