• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

بیانیه مجمع مطالبه گران استان فارس در خصوص حادثه سیل استهبان

  • کد خبر : 40464
  • 06 مرداد 1401 - 13:11
بیانیه مجمع مطالبه گران استان فارس در خصوص حادثه سیل استهبان
در طول تاریخ منطقه رودبال محل تفریح مردم شهرستان های استهبان، داراب، نی ریز، فسا و دیگر شهرهای اطراف بوده که معمولا از عصر پنج شنبه تا غروب جمعه و دیگر روزهای تعطیل شلوغ بوده است.

جمعه ۳۱ تیر ماه نیز در یک هوای آفتابی و گرم مردم برای رفع خستگی آخر هفته مانند همیشه در کنار رودخانه و بعضا در بستر رودخانه رودبال اتراق کرده بودند، بچه ها تنی به آب زده و خانواده ها نیز با خودرو و وسایلشان مشغول صحبت و تفریح بودند.

چند سالی است که باغات حاشیه رودخانه که اکثرا هم به حریم رودخانه تجاوز کرده، نرده، سیم خاردار و دیوار کشیده اند و برای ورود به باغ هایی که رودخانه را محصور کرده حق ورودی می گیرند!

با توجه به در حریم بودن اکثر اینا احتمال قریب به یقین مجوزی نیز صادر نشده است تا چشم کار می کند بستر رودبال در منطقه سلطان شهباز در اختیار و انحصار باغ هاست و مردم ناچارند در بستر رودخانه اتراق کنند.

روز ۳۱ تیر ماه نیز یکی از همان روزها بود؛ هوا آفتابی و گرم بود و خبری از حجم زیاد آب نبود! گردشگران و باغداران منطقه فکرش را هم نمی کردند که در بالادست رودخانه یعنی در ارتفاعات نی ریز باران سیل آسایی باریده و قرار است تا ساعتی دیگر حجم زیادی آب وارد بستر رودخانه شود.

محلی ها می گویند آنقدر هوای ساعت ۵ عصر سلطان شهباز عادی بود که وقتی برخی که وقوع سیل در بالادست مطلع شده بودند و فریاد می زدند کسی از گردشگران باور نمی کرد.

از کوتاهی های گذشته مسئولان استهبان در برخورد با تجاوزگران به حریم رودخانه و نبود یک مدیریت واحد در مجموعه گردشگری رودبال که بگذریم که در جای خود قابل بررسی است – آیا هواشناسی فارس هشدار جدی در این مورد صادر کرده است؟ آیا از طرف دهیاری و بخشداری های بالادست که محل تشکیل سیل و سرریز شدن آب به رودبال بوده هشداری به مدیران استهبان داده شده است؟

متاسفانه آنچه بررسی ها و از اظهار نظرهای مسئولین رسمی از جمله مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس بر می آید نشان می دهند آنها نیز مانند مردم عادی که در بستر رودخانه نشسته بودند غافلگیر شده و از وقوع سیلاب در بالادست بی اطلاع بوده اند.
مجمع مطالبه گران استان فارس ضمن تقدیر از اطلاع رسانی افراد محلی حاضر در صحنه در لحظات وقوع سیل و نجات جان بسیاری از گردشگران، همچنین تلاش همه دستگاه های اجرایی، خدمات رسان و امدادی و نیروهای مردمی و بسیجی که پس از وقوع سیل با سرعت و جدیت وارد میدان شده و صحنه را مدیریت کردند درخواست دارد، دستگاه محترم قضایی و دیگر دستگاه های نظارتی با جدیت به موضوع آزاد سازی حریم این رودخانه و دیگر رودخانه های فارس ورود کرده و مقصر یا مقصرین احتمالی این حادثه را مجازات کند چرا که بیست و چند انسان بی گناه که تعدادی از آنها کودکان بوده اند از بین رفتند و حادثه ای تلخ رقم خورده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=40464

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.