• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

لزوم بازنگری در قانون انتخابات

  • کد خبر : 39467
  • 25 تیر 1401 - 23:41
لزوم بازنگری در قانون انتخابات
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با این تاکید که قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قانون ضعیفی است، بازنگری در این قوانین را امری ضروری دانست.

به گزارش سحاب پرس، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس شنبه ٢۵ تیر در یک کنفرانس خبری که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، ضمن تیریک عید غدیرخم، گفت: برای تبیین جایگاه شورای نگهبان مقدمه‌ای وجود دارد و آن پاسخ به این پرسش است که ویژگی‌های جامعه اسلامی چیست و نهادهای مختلف در این موضوع چه جایگاهی دارند.

او با بیان اینکه جمعی از افراد که گرد هم آیند جامعه را تشکیل می‌دهند اما شکل گیری جامعه چگونه تبیین می‌شود؟ افزود: در صورتی می‌توان جامعه‌ای آرمانی داشت که ارتباط مناسب و درستی بین اجزای آن برقرار شده باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با طرح سئوالی مبنی بر اینکه الگوی اجتماع انسانی کدام است؟ گفت: انسان اگر اشرف مخلوقات است، پس جامعه انسانی هم باید جامعه اشرف باشد.

عباس‌زاده با بیان اینکه دین اسلام آمد تا انسان را با فراتر زیستن آشنا کند، تصریح کرد: بخشی از نیازهای جامعه منهی خدا مرتفع نخواهد شد.

او همچنین با بیان اینکه جامعه اسلامی مانند یک موجود زنده است، خاطرنشان کرد: این جامعه دارای مغز متفکر است و اندیشه ولایت فقیه، مغز متفکر این جامعه برای راهبری، ترسیم سیاست‌های کلی و نقشه راه آینده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس همچنین با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در جامعه اسلامی آرمانی مبتنی بر نگاه رهبرمعظم انقلاب، بیان کرد: انقلاب پایان پذیر نیست و هم‌اینک در گام دوم قرار داریم.

عباس‌زاده با تصریح بر این نکته که مصداق تداوم انقلاب، قوانینی است که از دل مجلس بیروت می‌آید، گفت: شورای نگهبان، نگهبان این انقلاب است و گوشه‌ای از راهبری نظام و انقلاب را شورای نگهبان به عهده دارد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نقش کنترل کننده قوانین را به عهده دارد، گفت: تایید صلاحیت افرادی که قانون را اجرا می‌کنند یا تغییر می‌دهند و نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد است؛ اما در برگزاری انتخابات، لااقل دو قوه قضاییه و مجریه دخالت مستقیم دارند و البته شبکه‌ای هم بر شبکه‌ اجرا که همه مردمی هستند، نظارت می‌کنند.

عباس‌زاده با یادآوری اینکه ۱۲ عضو شورای نگهبان، باوزانی اجرایی برای تطبیق قانون بر شرع مقدس در اختیار دارند و در انتخابات یک شبکه نظارت در سراسر کشور وجود دارد که برای جلوگیری از استحاله آن باید دائما رصد شود، گفت: اگر قرار است نظارت دقیقی ایجاد شود، نمی‌توان صرفا به زمان انتخابات بسنده کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه در طول سال و در هر موقعیتی که نظام نیاز به برگزاری انتخابات دارد، حداقل ۴ مانور نیاز داریم، عنوان کرد: برای پیشگیری از استحاله این شبکه، اعضای آن نیاز به بصیرت افزایی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه، در هر انتخابات، عده‌ای به شکل علنی نامزدی خود را بیان می‌کنند و عده‌ای هم احتمال کاندیدا شدنشان وجود دارد، گفت: این افراد به شکل دائم از طریق شبکه نظارتی شورای نگهبان، رصد می‌شوند زیرا رسیدگی و پیگیری بیش از هزار پرونده برای یک دوره انتخابات در استانی نظیر فارس، طی یک دوره کوتاه قابل انجام نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس در پاسخ به سئوال ایسنا، احراز صلاحیت افراد را متکی به فرد و گروه ندانست و گفت: یک هیئت عالی نظارت، یک هیئت نظارت استانی و یک هیئت شهرستانی وجود دارد؛ در هر حوزه انتخابیه هیئت نظارت سه تا ۵ نفره تشکیل می‌شود و این هیئت در بخش‌ها هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که در زمان انتخابات این هیئت‌های نظارت، علاوه بر اخذ استعلام از مراجع نظارتی، توسط محققین، تحقیق میدانی هم انجام می‌شود.

عباس‌زاده اضافه کرد: از هر فردی پرونده‌ای متشکل از شاخصه‌های مشخص روی میز قرار می‌گیرد و ۵ نفر در استان هر کدام از این پرونده‌ها را قضاوت می‌کنند و لااقل سه نفر باید رای تایید و عدم تایید بدهند. این پرونده‌ها در هیئت عالی نظارت هم واکاوی می‌شود و در مرحله سوم توسط خود شورای نگهبان مورد بررسی جمعی برای کاهش خطا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بشر عاری از خطا نیست اما تلاش شده تا کمترین خطا به وجود آید، خاطرنشان کرد: قانون انتخابات، قانون ضعیفی است چه در ریاست جمهوری و چه در مجلس و هنوز اصلاح نشده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس معتقد است که اصلاح و بازنگری نشدن این قانون موجب تداوم آسیب‌هایی می‌شود که در حال حاضر وجود دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه جایی که تعارض پیش می‌آید قضاوت سخت می‌شود و باید بررسی مجدد کرد، عنوان کرد: پرونده هزار نفر در استان را بخواهیم بررسی کنیم نیاز به وقت داریم. این مدت هم قابل اقناع نیست که با طیب خاطر پرونده های زیادی را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر زمان وسیع تر باشد و فیلترهای قانونی شفاف تر و عینی تر و قابل اندازه گیری باشد، قائدتا با آسیب‌ها و اتهامات کمتری برای مخاطبین مواجه می‌شویم. برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرا و انقلابی و … وجود ندارد و آخرت شان را به دنیای دیگر نمی‌فروشند.

بنابه گفته عباس‌زاده، اگرچه سیاست‌های کلی انتخابات چند سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده اما هنوز مسیر اجرایی پیدا نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس و شورای نگهبان باید سریع‌تر در مورد بازنگری و به‌روزکردن قانون انتخابات اقدام‌کند، گفت: از آنجا که قوه مجریه کار اجرایی انتخابات را انجام می‌دهد و با چالش‌های آن آشناست، بهتر است لایحه را به مجلس بفرستد تا مجلس با چکش‌کاری این لایحه، به بحث و تدوین بگذارد.

عباس‌زاده همچنین برگزاری همایش ویژه اعضای شبکه نظارت در همه شهرستانها، مسابقات ورزشی خاص اعضای شبکه نظارت، دیدار با خانواده‌های شهدا، سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه، همایش سرپرستان دفاتر شهرستانی، آشنایی اعضا با شیوه تدوین و تکمیل پرونده‌ها و گزارش خبری و پخش زنده از صدا و سیما را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد در هفته جاری اجرایی می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که چطور فردی بعد از یک یا چند دوره نمایندگی مجلس، با عناوین مختلف به ویژه عدم التزام به اسلام رد صلاحیت می‌شود، گفت: ممکن است فرد در ایام نمایندگی عملی انجام داده باشد یا مدارکی به دست آمده باشد که قبلاً به دست شورای نگهبان نرسیده بوده، که این موارد باعث رد صلاحیت عده‌ای می‌شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=39467

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.