• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6
یادداشت؛

اهمیت بهداشت روان

  • کد خبر : 38943
  • 26 تیر 1401 - 8:52
اهمیت بهداشت روان
بهداشت روان یعنی برخورداری از تعادل در احساسات همراه با پذیرش واقعیات و روبرو شدن با واقعیات در كنش‌هایی مناسب و سازنده که در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی دارای اهمیت است.

به گزارش سحاب پرس، هدف از بهداشت روان این است که افراد احساس رفاه و آرامش کرده و بتوانند از همه ظرفیت‌های روانی خود استفاده کنند. در واقع برنامه‌های مرتبط با بهداشت روان تلاش می‌کنند تا افراد توانایی‌های ذهنی خود را بشناسند و کارایی خود را به حداکثر برسانند.

برای آنکه بدانیم یک جامعه و افراد آن درجهت بهداشت روان حرکت می‌کنند یا خیر آگاهی از اصول بهداشت روان اهمیت دارد. این اصول موارد زیر را شامل می‌شود:

– توجه به ایجاد محیط غنی برای پرورش کودکان

ایجاد محیط سالم برای آموزش و تربیت کودکان از جمله ابتدایی‌ترین اصولی است که به ارتقای سلامت و بهداشت روان اعضای جامعه کمک می‌کند. در واقع بسیاری از مشکلات روحی افراد از عدم تجربه محیط امن و رشد دهنده در کودکی ناشی می‌شود. در نتیجه لازم است که تلاش‌ها برای بالا بردن سلامت روان افراد از همان کودکی آغاز شود.

– ایجاد حمایت‌های اجتماعی برای افراد مسن

بهداشت روان و برنامه‌های مرتبط با آن تنها به یک گروه سنی خاص محدود نمی‌شود. در نتیجه همه افراد جامعه حق دارند که احساس رضایت داشته و از حداکثر توانمندی‌های خود استفاده کنند. قرار گرفتن در سنین بالا به معنای افسردگی و ناتوانی نیست بلکه افراد مسن نیز می‌توانند زندگی شادابی داشته باشند .

– پیگیری برنامه‌های مرتبط با خشونت خانگی

خشونت خانگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامت روانی افراد جامعه را تهدید می‌کند. به همین خاطر افراد باید اقدامات خود مراقبتی لازم جهت پیشگیری از خشونت را فرا بگیرند و حمایت‌های اجتماعی در دسترس را بشناسند.

روش های بهبود و تقویت بهداشت روان در سطح خانواده

خانواده اولین پایگاه زندگی هر فردی است که سلامت آن تضمین کننده سلامت فرد می‌باشد. برای رسیدن به یک خانواده سالم و شاد باید به نکات زیر توجه شود:

– ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده

شیوه‌های ارتباطی نامناسب در سطح خانواده، تاثیرات زیان باری روی فرد و سلامت او خواهند داشت. خانواده‌های فاقد روابط گرم و محبت آمیز، خانواده‌هایی با سبک ارتباطی خصومت آمیز یا شیوه‌های ارتباطی شدیدا وابسته همواره با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

– فراهم کردن شرایط گفتگو و تبادل نظر برای همه افراد خانواده

با فراهم کردن محیطی گرم و صمیمانه، فرصت اظهار نظر و تبادل افکار به افراد خانواده داده می‌شود تا همه بتوانند مشکلات خود را در محیطی دوستانه مطرح کنند و با تکنیک بارش فکری، بهترین روش مشخص شود.

– تلاش در جهت رسیدن به اهداف خانوادگی

در خانواده ای که دارای سطح بالایی از بهداشت روانی است، اشتراک و همراهی اعضا برای تعیین هدف‌های خانواده و تامین مصالح خانواده، پیروی از روش‌های عقلانی در کلیه امور خانوادگی، شرکت دادن تمامی اعضای خانواده در تصمیم گیری‌های مربوط به امور خانواده، تقسیم وظایف و واگذاری مسئولیت میان اعضا دیده می‌شود.

– وضع قوانین مشخص در خانواده

وجود قواعد روشن در سطح خانواده، به منظور حفظ ارزش‌ها، تامین نیازها و رسیدن به اهداف خانوادگی حائز اهمیت است. وضع قوانین از آشفتگی در سطح خانواده می‌کاهد و هماهنگی بین اعضای خانواده بیشتر می‌شود که به بهبود بهداشت روانی کمک می‌کند.

– پرهیز از توهین و سرزنش در برخورد با اشتباهات

بهداشت روانی خانواده باعث می‌شود که افراد در موقعیت‌های دردسرساز از یکدیگر حمایت کنند و به جای سرزنش یا توهین که جز تخریب شخصیتی پیامدی ندارد، مشکل را با همیاری یکدیگر حل کنند.

– یادگیری مهارت های کنترل استرس و مدیریت هیجان

یکی از مهم ترین مهارت‌های زندگی، تکنیک مدیریت هیجان‌هاست که به شما امکان می‌دهد در موقعیت‌های تنش زا بتوانید به جای احساسی عمل کردن، به صورت منطقی تصمیم بگیرید و بهترین راهکار را انتخاب کنید.

– برنامه ریزی کردن برای تفریح و سرگرمی

داشتن تفریح و سرگرمی خانوادگی، به دلیل ترشح هورمون‌های شادی بخش و ایجاد تغییرات در ساختار مغز، به اعضای خانواده کمک می‌کند که در رویارویی با آسیب‌ها و تروماهایی که زندگی افراد را دستخوش تغییرات می‌کند، سازگاری و انطباق بیشتری نشان دهند.

تهیه و تنظیم: “الهام متولی”- مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری”۳۷ بهارستان” شهرستان “شیراز”

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=38943

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.