• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس

روش‌های سنتی آموزش قرآن جوابگوی نسل جوان نیست

  • کد خبر : 37911
  • 07 تیر 1401 - 18:52
روش‌های سنتی آموزش قرآن جوابگوی نسل جوان نیست
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با بیان اینکه اکنون یکی از سخت‌ترین برهه‌ها برای تربیت نسل جوان است گفت: برای آشنایی این نسل با قرآن باید از شیوه‌های جدیدتری استفاده کنیم چراکه روش‌های سنتی پاسخگو نیست.

زهرا کسرائی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به راهکارهای جذب نسل جدید به سمت فعالیت‌های قرآنی گفت: اگر منظور از نسل جدید افرادی هستند که اکنون در مقاطع دوره متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند، باید بدانیم که کار تربیتی برای آنان بسیار مشکل است.

وی افزود: نوجوانان امروز با بحران کرونا روبه‌رو شده و وارد فضای مجازی و اینترنت و به طور کلی یک عصر جدید شده‌اند که در آن هزاران شبهه درباره مسائل اعتقادی و دینی وجود دارد به همین دلیل است که می‌گوییم کار تربیتی برای آن‌ها بسیار مشکل شده است.

کسرائی اظهار کرد: اکنون یکی از سخت‌ترین برهه‌ها برای تربیت نسل جوان داریم و آشنایی این نسل با فضای مجازی کار تربیتی را مشکل‌تر کرده است، بنابراین برای آشنایی این نسل با قرآن باید از شیوه‌های جدیدتری استفاده کنیم چراکه روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نخواهد بود.

این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه باید پاسخگوی نیازها و سؤالات جوانان باشیم، به آیات ۲۲ سوره یوسف و ۱۴ سوره قصص اشاره کرد و گفت: این دو آیه تقریباً شبیه هم هستند که در آن‌ها خداوند فرموده است که وقتی حضرت یوسف(ع) یا حضرت موسی(ع) به سن جوانی و نوجوانی رسیدند، حکمت و علم را عطا کرده است لذا برای اینکه بتوانیم نسل جوان را به سمت قرآن سوق دهیم باید آنان را با علم و حکمت آشنا کنیم.

وی ادامه داد: اگر نسل جدید وارد وادی حکمت شوند بهتر می‌توانند به سمت قرآن بیایند زیرا جذب اینها با روش‌های قبلی انجام نمی‌شود و باید از روش‌های صوتی تصویری خاصی استفاده کنند مثل نقاشی، موشن گرافیک، انیمیشن و غیره با افکت‌ها و مدل‌های خاص تا بتوانیم آیات قرآن را به آنان آموزش دهیم به هر حال باید از کارهایی استفاده شود که جوابگوی نیازهای آن‌ها باشد زیرا امروز با شبهات فراوانی در فضای مجازی مواجهه هستند.

کسرائی با تأکید بر اینکه باید نسل جدید را علمی‌تر و حکیمانه‌تر از نسل گذشته برای مسائل دینی و قرآنی قانع کنیم، گفت: لازم است برنامه‌های جدیدی برای این نسل داشته باشیم البته تاکنون اقداماتی انجام شده است به عنوان مثال نرم‌افزار «طنین وحی» کل قرآن کریم را به صورت صوتی و تصویری به نمایش درآورده است که برای نسل جوان بسیار جذاب است.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس راهکارها دیگر را برای جذب نسل جدید به سمت قرآن، آشنایی با دعا و حدیث دانست و گفت: طبق فرمایش امام اگر نسل جوان با دعا مأنوس شوند می‌توانند به سمت قرآن بیایند چنانچه در آیه ۷۷ سوره فرقان هم آمده است که خداوند تأکید فرموده‌اند اگر دعای شما نبود خدا به شما توجهی نمی‌کرد لذا از طریق انس با دعا می‌توان به سمت قرآن رفت و از طریق انس با قرآن هم می‌توان به سمت دعا رفت و این یک گزینه دوطرفه است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=37911

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.