• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

تنوع زیستی ایران روبه زوال است

  • کد خبر : 36234
  • 31 اردیبهشت 1401 - 18:10
تنوع زیستی ایران روبه زوال است
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در یاداشتی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی بر زوال تنوع زیستی ایران به دلایل مختلف از جمله رشد بی رویه جمعیت و توسعه ناپایدار، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، انواع آلودگیها، آتش سوزی های طبیعی و عمدی، سیل، زلزله، برداشت های بی رویه از منابع طبیعی و ... تاکید کرد.

سحاب پرس، یادداشت مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی:

تنوع زیستی یا به عبارتی گوناگونی حیات روی کره زمین(ساده ترین تعریف) نقش مهمی در حفظ چرخه حیات و تعادل محیط زیست و متعاقبا ابعاد مختلف زندگی بشر دارد و پایه حیات، ثروت انسان و پایداری روی زمین است.

بقای کره زمین در گرو حفظ تنوع زیستی آن است. حتی ناچیزترین گونه ها در اکوسیستمی که به آن تعلق دارند، نقش مهمی را ایفا می کنند. ارزش های تنوع زیستی شامل ارزش های اکولوژیک مانند تصفیه آب و هوا، گردش عناصر غذایی، حفاظت خاک در برابر انواع فرسایش و سیلاب، گرده افشانی و … ، ارزش های اقتصادی مانند تامین غذا، دارو، پوشاک، طبیعت گردی یا اکوتوریسم و … ، ارزش های فرهنگی و اجتماعی مانند تقدس جنگل ها برای برخی بومیان می باشد.

کشور ایران جز معدود کشورهایی است که از تنوع زیستی غنی ای برخوردار است ولی در حال حاضر این تنوع زیستی به دلایل مختلف از جمله رشد بی رویه جمعیت و توسعه ناپایدار، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، انواع آلودگیها، آتش سوزی های طبیعی و عمدی، سیل، زلزله، برداشت های بی رویه از منابع طبیعی و … رو به زوال است و رفاه انسان در حال و آینده را تهدید می کند.

سازمان ملل متحد در راستای افزایش آگاهی عمومی و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، روز ۲۲ می مقارن با یکم خرداد ماه را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است. از سال ۲۰۰۲ تاکنون هر ساله این سازمان شعار خاصی را برای این روز در نظر می گیرد. شعار جهانی امسال این روز ” ساخت آینده ای مشترک برای همه اشکال زندگی (Building a shared future for all life) ” است که هدف این شعار برجسته کردن اهمیت تنوع زیستی برای بسیاری از مسائل توسعه پایدار است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=36234

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.