• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

بررسی وضعیت جوجه آوری فلامینگو ها در تالاب بختگان در بهار سال جاری

  • کد خبر : 32707
  • 10 فروردین 1401 - 23:50
بررسی وضعیت جوجه آوری فلامینگو ها در تالاب بختگان در بهار سال جاری
در اولین بازدید بهاره مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس از پارک ملی بختگان که در تاریخ ۹ فروردین ماه انجام شد پروژه امکان سنجی ايجاد زيستگاه جایگزین با هدف پيشگيری از مرگ و مير جوجه ها در اثر خشكيدن آب تالاب پیش بینی شده است بررسی شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این بازدید از بخش هایی از تالاب که احتمال لانه گذاری فلامینگو ها در آن وجود دارد بازدید بعمل آمد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در جمع کارشناسان و محیط بانان اظهار داشت: به نظر می رسد به خاطر خشک بودن بستر تالاب، فلامینگوها در سال جاری تالاب بختگان را برای جوجه آوری انتخاب نکرده اند و احتمالا در زیستگاه هایی با شرایط بهتر مستقر شده اند.
وی گفت به روال چند سال اخیر این پایش ها از اواخر زمستان گذشته شروع شده و کماکان ادامه دارد.
وی همچنین افزود: برنامه ریزی به منظور انجام پایش هوایی برای حصول اطمینان در دستور کار قرار گرفته و حداکثر تا پایان هفته جاری مرحله اول پایش هوایی انجام می شود. با وجود احتمال بسیار ضعیف جوجه آوری فلامینگو ها، برنامه تامین آب و ایجاد زیستگاههای مصنوعی برای سال های آتی انجام می شود.

ظهرابی دلیل این اتفاق را خشکسالی شدید در حوضه بختگان و کاهش میزان بارندگی در ماههای بهمن و اسفند سال گذشته و بهار سال جاری دانسته و گفت متاسفانه شرایط سدهای بالادست به گونه ای است که فقط امکان تامین آب شرب در سال جاری فراهم است و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه به دلیل تامین نشدن آب خشکیده است و با وجود پیگیری های مستمر و حضور موثر در جلسات، برنامه ریزی منابع آب سدهای حوضه و پیگیری از شرکت آب منطقه ای، استانداری و وزارت نیرو به دلیل خشکسالی شدید حقابه تالاب های طشک و بختگان تامین نشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر اساس قانون حقابه محیط زیست بعد از آب شرب نسبت به سایر کاربردها در اولویت قرار دارد و به استناد همین قانون محیط زیست پیگیر حق آبه تالاب خواهد بود.
در برخی از سالها خشک شدن تالاب در زمان جوجه آوری فلامینگو کم و بیش تلفات جوجه ها را در پی داشت.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32707

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.