• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

برگزاری نشست هم‌اندیشی برای همکاری‌های دانشگاهی با فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس

  • کد خبر : 30379
  • 06 بهمن 1400 - 14:22
برگزاری نشست هم‌اندیشی برای همکاری‌های دانشگاهی با فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
نشست هم‌اندیشی برای همکاری‌های دانشگاهی با فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با محوریت نگاه ویژه‌ای به ادبیات و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی برای همکاری‌های دانشگاهی به برخوردهای سیاسی منطقه و ابزار مهم و ارزشمند زبان و ادبیات زبان فارسی اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به ادبیات و فرهنگ تاثیرگذار و خاص زبان و ادبیات دارد.

وی ادامه داد: توانمندی‌های و گنجینه‌های ادبی فارس تا آن اندازه است که می‌توانیم راهبردهای منطقه‌ای برای فارس در نظر داشته باشیم.

دکتر محمدحسین کرمی نیز برگزاری رویدادهای فرهنگی در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی ارزشمند دانست و پژوهش بر پایه جغرافیای تاریخی تعریف شده را خواستار شد و گفت: این پژوهش‌ها می‌تواند در گفتمان‌های سیاسی و دیپلماسی جایگاه ادبیات و ادیبان ایران بزرگ را پررنگ‌تر کند.

دکتر زهرا ریاحی‌زمین هم بر همکاری‌های بیشتر دانشگاه به ویژه مرکز پژوهش‌های بخش زبان و ادبیات فارسی با جامعه‌ی بیرونی فرهنگ و هنر تاکید داشت و گفت: می‌توان از دو بعد ادبیات به ویژه در این زمان به نظامی بپردازیم؛ یکی برنامه‌های کوتاه‌مدت که بیشتر جنبه تبلیغاتی و آگاهی دارد همانند جلسات و نشست‌های تخصصی و عمومی و دوم کارهای پژوهشی و بلندمدت که بایستی برنامه‌ریزی منظم و دقیق برای موضوعات مشترک ادبی بین ایران و دیگر کشورهای جهان انجام گیرد. برای برنامه‌هایی اینچنین می‌توانیم با هفته‌های ادبی فرهنگی شروع کنیم تا بازتاب بیشتری در بین مردم وجود داشته باشد.

دکتر رضایی دشت‌ارژنه نیز ضرورت این گونه رویدادها را در بین‌المللی بودن آن‌ها دانست و گفت: می‌توان با همکاری اساتید برجسته‌ی ادبیات در کشورهای دیگر، رویدادهای علمی و کاربردی بیشتری را دنبال کرد.

دکتر محمد مرادی با اشاره به نقاشی‌ها و معماری‌هایی که گاه از نظامی تاثیر گرفته‌اند بسیار زیاد و قابل تامل هستند، ادامه داد: بازدیدهای پژوهشگران ادبی کشورهای همسایه برای حضور در شهرهایی با قابلیت ادبی مانند شیراز و معرفی این قابلیت‌های ادبی همانند حافظ و سعدی این زمینه را برای پژوهشگران ایرانی فراهم خواهد آورد تا از اماکن گردگشری ادبی دیگر کشورهای همسایه مانند آرامگاه نظامی و … استفاده کنند.

گفتنی است در این نشست، پیرامون برگزاری آیینی برای بزرگداشت روز نظامی گنجه‌ای نیز گفتگو شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزبان دکتر محمدحسین کرمی، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، دکتر محمد مرادی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، دکتر محمود رضایی دشت ارژنه، رییس انجمن بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی شعبه شیراز، دکتر زهرا ریاحی‌زمین، رییس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، و دکتر غلامرضا خوش‌اقبال، مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در راستای هم‌اندیشی و همکاری علمی و فرهنگی بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30379

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.