• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
با هدف هویت دادن به سایکل توریسم

همایش ملی دوچرخه سواری و گردشگری در شیراز آغاز به کار کرد

  • کد خبر : 26753
  • 20 آبان 1400 - 11:33
همایش ملی دوچرخه سواری و گردشگری در شیراز آغاز به کار کرد
رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در آیین افتتاحیه همایش ملی دوچرخه سواری و گردشگری گفت: در سال‌های گذشته مسابقات بین‌المللی رالی شمال آفریقا و خاورمیانه در شیراز برگزار می‌شد، امروز خوشحالم از خودرو به دوچرخه رسیدیم و حرکت جدیدی آغاز شده است.

به گزارش سحاب پرس، محمد فرخ زاده ادامه داد: امیدوارم دوچرخه سواران بتوانند به عنوان سفیران صلح و دوستی در بین کشور ما و کشورهای دیگر این فرهنگ و پیام را منتقل کنند.

وی افزود: امروز دنیا مسیر خود را عوض کرده و یکی از موضوعات، بحث گردشگری در عناوین خود است. زمانی مردم دنبال زیبایی‌ها بودند اما امروز دنبال رویدادهای عجیب هستند که این اعجاب انگیز بودن رویدادها توسط انسان ها با خلق ایده و نوآوری‌های پی در پی که به ذهن انسان می‌رسد، رخ می‌دهد، باعث جذاب تر شدن این رویداد گردشگری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: شیراز در چند سال گذشته به شهری که خواستگاه هوای پاک، سلامت و موضوعات دوچرخه‌سواری در کشور نام و لقب گرفته است.

مهندس فرخ زاده با اشاره به اینکه در شهر شیراز بخشی از حمل و نقل را وسایل نقلیه پاک، عهده دار می‌شود که برای ما ارزش دارد، افزود: امروز اگر بخواهیم سرمایه گذاری داشته باشیم باید در پنج اقدام با دقت سرمایه گذاری کنیم که در مرحله اول اقدامات انسان محور است زیرا قرار نیست ما در اختیار اشیاء و ابزارهای بی جان باشیم لذا انسان‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که اشیا در اختیار آنها باشند.

وی اقتصاد محور بودن را نکته دوم دانست و افزود: وقتی نگاه می‌کنیم به کشورهای که در حوزه اقتصاد بسیار موفق بوده‌اند می‌بینیم از ظرفیت حمل و نقل های پاک که یکی از آنها دوچرخه است استفاده می‌کنند.

مهندس فرخ زاده سومین نکته را سلامت محور بودن دانست و ابراز کرد: هنگامی که از این ظرفیت ها استفاده می‌شود انسان ها می‌توانند به تندرستی و سلامت خود رسیدگی کنند زیرا شرط عقل است که به تعبیر حضرت امیر «قو علی خدمتک جوارحی»، چقدر خوب است که آدم بدن را سالم نگه دارد برای خدمت به دیگران که در این رابطه حضرت سعدی، حافظ و همه بزرگان ما کلام هایی را بیان می‌کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز دیدبان محور بودن را چهارمین نکته برشمرد و افزود: وقتی شخصی با ماشین در شهر با سرعت مجاز تردد می‌کند نمی‌تواند رویدادها و ظرفیت های موجود در شهر را ببیند، بعضی از مواقع حرکت با دوچرخه که یکی از زیرساخت های گردشگری در شهرها است کمک می‌کند که ما بتوانیم خیلی از این زیبایی ها و نازیبایی ها را ببینم و برای آن جهت رفع و تقویت تصمیم گیری داشته باشیم.
وی به نکته آخر اشاره کرد و افزود: انسان نیاز به نشاط دارد که بهتر است از زمان پیش رو به خوبی استفاده و به نسل بعد هم منتقل کند تا گسل بین نسلی به وجود نیاید.

مهندس فرخ زاده در پایان شیراز را شهر اقلیم های مختلف قلمداد کرد و گفت: شهر شیراز دارای کوه، جنگل، دریاچه بافت تاریخی، باغات، بافت شهری و… است که خود یک کشور کوچک است که به دنبال هرچه باشید در شهر ما پیدا می‌شود. همچنین استان فارس با بیش از سه هزار اثر تاریخی که امروز به عنوان افتخار در کشور و نگینی در منطقه خودنمایی می‌کند.

شیراز ظرفیت، بستر، مسیر گردشگری مشخص خود را دارد

امیر حکمت نیا رییس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز نیز در این همایش گفت: نمی‌توان به صورت جزیره‌ای و سلیقه‌ای در حوزه سایکل توریست عمل کرد لذا باید به سراغ استانداردی که در دنیا به عنوان گردشگری خلاق وجود دارد حرکت کنیم.

وی با اشاره به شعار گردشگری خلاق ادامه داد: از سال دو هزار میلادی گردشگری خلاق جای پای خود را به گردشگری و اماکن تاریخی و موزه ای گذاشته است به این مفهوم که آن اماکن در جای خودشان مهم اما اتصال اینها، بنای کمتر و میدان وسیع تجربه بیشتر باشد که شعار گردشگری خلاق است.

حکمت نیا گردشگری رویداد را به مناسبت‌های تقویم ندانست و گفت: ظرفیت سازی برای معرفی توانمندی ها با هدف اقتصاد پایدار گردشگری خود یک رویداد است.

رییس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز افزود: شیراز ظرفیت، بستر، مسیر گردشگری مشخص خود را دارد و از دیرباز تا امروز بسیاری از جهانگردان از دروازه قرآن آمده‌اند و از چهل مقام و… گفتند و نوشتند و ستایش کرده‌اند اما بسترهای جدید و فرصت های نوین برای ذی‌نفعان و همکاران دیگر در حوزه گردشگری فراهم شود تا شیراز را با ظرفیت و خدمات مورد علاقه یا استاندارد مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: گردشگری دوچرخه یکی از مهمترین آنهاست که اول باید مسوولین، مدیران و ذی‌نفعان در شهر رکاب بزنند تا خود را آماده خدمت برای رفع زیرساخت ها در شهر بدانند و تا این اطمینان حاصل نشود گروه‌های عظیمی برای سفر به شیراز با ذائقه گردشگری با دوچرخه حاصل نمی‌گردد.

حکمت نیا برنامه های این گردهمایی را تور گردشگری حرم تا حرم در حرم‌های مطهر احمدی و محمدی، سید علاءالدین حسین، علی ابن حمزه و بعداز آن نشست های آموزشی، تخصصی با موضوع استاندارد های ایمنی و فنی سایکل توریست، پانل توضیحات در روند صدور و درجه بندی کارت سایکل توریست و ساماندهی اسکان و نقش سایکل توریست در ترویج دوچرخه سواری در شهرها و کشور، رونمایی از سامانه سایکل توریسم و تور شیراز گردی برشمرد.

سایکل توریسم غریب ترین کمیته در فدراسیون دوچرخه سواری است

جواد کشاورز رئیس کمیته سایکل توریسم فدراسیون دوچرخه سواری در همایش ملی دوچرخه سواری و گردشگری که به میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در باغ جهان نما برگزار شد، گفت: هدف از اولین گردهمایی سایکل توریسم در شهر شیراز، هویت دادن به سایکل توریسم در فدراسیون دوچرخه سواری و جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس هیئت دوچرخه سواری فارس ادغام دو ظرفیت در فدراسیون دوچرخه سواری و ظرفیت‌های نانوشته کانون دوچرخه سواری را از اهداف خود برشمرد.

کشاورز ابراز داشت: با مشورت و خرد جمعی به اتفاق تمامی مسوولین هیئت‌های ورزشی در سراسر کشور به خصوص سایکل توریسم‌های پیشکسوت ظرفیت ها را یکپارچه کنیم تا سایکل توریسم هویت خود را نشان دهد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=26753

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.