• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

«قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» را بهتر بشناسید

  • کد خبر : 26578
  • 19 آبان 1400 - 19:49
«قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» را بهتر بشناسید
در قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها، برای تحریک عامل انگیزشی در افراد، گروه‌هایی با حداقل یک ویژگی مشترک مانند هم محله‌ای بودن، هم‌کار بودن، خانواده بودن و… دور هم جمع شده و هر کس بر طبق سلیقه‌ی شخصی خود کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه‌ی کتاب، نتایج این مطالعه شامل: خلاصه‌ای از کتاب، برداشت‌های شخصی و آزاد از مطالعه‌ی صورت‌گرفته را در فضای مجازی برای سایر اعضای قبیله منتشر می‌کند.

آمار اعلام شده در موضوع کتاب خوانی و سرانه‌ی مطالعه در ایران با احتساب مطالعه در گوشی‌های تلفن همراه، مطالعات درسی و ادعیه و… باز هم شرایط خوبی ندارد؛ بررسی این آمار و ریشه‌یابی آن و توجه به عدم بازدهی طرح‌ها و مسابقات تشویقی کتاب‌خوانی رایج باعث شده که دغدغه‌ی رفع این مشکل در معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس به‌وجود بیاید.

سعید رستگار مدیر سبک زندگی معاونت اجتماعی می‌گوید: نیاز کشور برای ارتقا سطح دانش و معلومات عمومی جامعه، امری بدیهی است و رفع این مشکل تبدیل به دغدغه‌ای همگانی شده که دستگاه‌های متولی می‌بایست در این بین نقش اساسی ایفا کنندِ. از همین رو یکی از این تلاش‌های صورت‌گرفته، تشویق مردم به کتاب‌خوانی به شکل و شیوه‌ای جدید و متفاوت است که اخیرا در استان فارس در حال اجرا است و گویی سبک متفاوت و جذاب‌تری نسبت به بقیه طرح‌های گذشته دارد.
رستگار در این‌باره می‌گوید: مدتی است طرحی به نام «قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» با همت معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس در موضوع سبک‌زندگی راه‌اندازی شده است و معتقدیم اگر در موضوع کتاب‌خوانی به دو عامل «انگیزه و توانایی» دقت شود قطعاً مردم، کتاب‌خوانی را به‌عنوان موضوع مهم و اولویت‌دار در زندگی‌شان قرار می‌دهند؛ و این کار براساس همین دو نکته برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

در قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها، برای تحریک عامل انگیزشی در افراد، گروه‌هایی با حداقل یک ویژگی مشترک مانند هم محله‌ای بودن، هم‌کار بودن، خانواده بودن و… دور هم جمع شده و هر کس بر طبق سلیقه‌ی شخصی خود کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه‌ی کتاب، نتایج این مطالعه شامل: خلاصه‌ای از کتاب، برداشت‌های شخصی و آزاد از مطالعه‌ی صورت‌گرفته را در فضای مجازی برای سایر اعضای قبیله منتشر می‌کند؛ همین کار گروهی و تشویق جمعی، خود موجب ایجاد و تقویت انگیزه در افراد و ادامه دادن به مسیر مطالعه‌ی بیشتر می‌شود و به مرور باعث می‌شود با باورپذیری عمومی، کتاب‌خوانی در افراد تبدیل به عادت روزمره گردد و این عادات قبیله‌ها در گذر زمان به خرده فرهنگ و در نتیجه به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

رئیس قبیله مرکزی کتاب خوان‌ها معتقد است: عامل دوم تعیین کننده در مطالعه‌ی کتاب، توانایی است. افراد به دلایل مختلف مانند خواب‌آلودگی هنگام مطالعه، عدم وقت کافی، خستگی چشم، عدم دسترسی به منابع معتبر، نداشتن منابع مالی و گرانی کتاب و… کتاب نمی‌خوانند و همین موضوع باعث می‌شود که توانایی مطالعه‌ی افراد پایین بیاید و برای حل این مسئله سعی شده به طور دقیق و منطقی پاسخی شفاف ارائه شود؛ و با برطرف شدن این شبهات در هر قبیله افراد از لحاظ بینشی و توجیهی نیز ذهن همراهی پیدا خواهند کرد. مثلاً در قبیله پاسخ می‌دهند که فرق کتاب خواندن با کتاب نخواندن چیست؟ یا فرق کتاب مطالعه کردن با گوش دادن به پادکست چیست؟ و …

رستگار می‌گوید: برای حل موضوع عدم دسترسی افراد به کتاب و بالا بودن هزینه‌های خرید، تعاملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس و جناب آقای دکتر منوچهری صورت‌گرفته که براساس آن یکی از اعضای قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها به‌عنوان سفیر در طرح سفیر کتاب شرکت می‌نماید و به این وسیله به نمایندگی از اعضای قبیله خود، به منابع متعددی از کتاب‌ها دسترسی دارد و می‌تواند آن را در اختیار سایر اعضا قرار دهد؛ همچنین تلاش ما برآن است که بر اساس ذائقه و سلیقه اعضای هر قبیله کتب مرتبط با آن قبیله به آن‌ها معرفی شود.

طرح «قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» از نیمه‌ی شعبان۱۴۰۰، با ایجاد یک قبیله‌ی خانوادگی و با هدف ترویج فرهنگ عمومی کتاب‌خوانی آغاز به کار کرده و بعد از ایجاد پنج قبیله به صورت آزمایشی و رفع نواقص، هم اکنون در مساجد، حسینیه‌ها، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف به دنبال توسعه‌ و ترویج و عضوگیری است و بخش قابل توجهی از اعضای این قبیله در این مدت، بیش از ۲۰ جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند.

شما هم می‌توانید قبیله‌ی خودتان را راه‌اندازی کنید، کافی است با شماره ۰۹۰۲۸۷۱۶۸۲۵ ارتباط برقرار نمائید.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=26578

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.