• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
11

سوت ورزش را در خانه بزنیم

  • کد خبر : 1495
  • 10 فروردین 1399 - 15:44
سوت ورزش را در خانه بزنیم
شیوع کرونا در جامعه علاوه بر احتمال ابتلا به بیماری می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های دیگری از جمله اضافه وزن ، افسردگی و کسالت ناشی از ماندن در خانه شود ، با توصیه متخصصان و کارشناسان ورزش کردن در خانه علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی و ایجاد انرژی، به حفظ سلامتی و پرهیز از اضافه وزن هم کمک می‌کند.

برای قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس کرونا بسیار بر در خانه ماندن تاکید شده است ، در عین حال کارشناسان و متخصصان معتقدند فعالیت‌های روزانه مانند ورزش و انجام حرکات کششی نباید تعطیل شود ، بنا بر این هم می‌توانیم در خانه بمانیم و هم این حرکات را انجام دهیم تا به کاهش استرس و حفظ سلامت خود کمک کنیم.

ورزش در خانه شامل حرکات ورزشی ساده‌ است که بتوان آن را به راحتی و بدون نیاز به ابزار ورزشی خاصی انجام داد ، حرکات کششی برای تمامی عضلات مفید است و بدون نیاز به باشگاه ورزشی و تنها با صرف چند دقیقه تمرکز و ورزش در خانه در طول روز می‌توانید آن را انجام دهید .

ورزش در خانه به تناسب اندام کمک می کند ، حرکات ورزشی ساده بدون نیاز به مربی و و امکانات خاص باشگاهی قابل اجرا است ، حرکات کششی در عضلات باعث افزایش دمای بدن و اکسیژن رسانی بیشتر به سلول‌ها می‌شود.

توصیه های یک متخصص پزشکی ورزشی 

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر ادامه روند ورزش مناسب و فعالیت های بدنی انفرادی، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور و ابتلای گروهی از هموطنان به بیماری کرونا ، تصمیم بر تعطیلی تمامی باشگاه ها و مسابقات ورزشی کشور گرفته شد اما این موضوع نباید منجر به تعطیلی ورزش شود.

دکتر محسن داودی معتقد است : این تصمیم به دلیل جلوگیری از تشدید سرایت این بیماری تنفسی ویروسی در شرایط ازدحام و حضور جمعیت گرفته شد که تصمیم به جا و درستی به نظر می رسد، اما این اقدام به معنای تعطیلی فعالیت های بدنی و ورزش های مناسب و انفرادی نیست و نباید چنین برداشتی از این ابلاغ قانونی استنباط شود.

وی ادامه داد: از آنجا که پژوهش های مستقل و بررسی های علمی اثبات کرده که انجام ورزش های منظم باعث افزایش مقاومت بدن و همچنین سازگاری ناشی از تمرینات ورزشی موجب توسعه سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان می شود، در شرایط فعلی، پرداختن به نرمش ها و فعالیت های منظم فیزیکی باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن و مقاومت در برابر ابتلاء به این بیماری می شود.

این متخصص پزشکی ورزشی توضیح داد: ورزش های انفرادی، شامل تمریناتی هستند که فرد به صورت کار با وزنه و یا دویدن متناسب بر روی دستگاه تردمیل در منزل و همچنین دویدن های نرم و آهسته در طبیعت و فضای باز و سالم به صورت انفرادی و البته با رعایت شرایط محافظتی مانند ضدعفونی کردن وسائل ورزشی و بخش های در تماس مداوم، همچنین شستن و ضد عفونی کردن مستمر دست ها در فضای خلوت و آرام انجام می گیرد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی با اشاره به عوارض ترک ورزش از سوی ورزشکاران، تاکید کرد: افرادی که عادت به انجام ورزش های منظم داشته اند، در صورت ترک ناگهانی فعالیت بدنی دچار آتروفی عضلانی و سایر عوارض بی تمرینی می شوند.

 داودی ادامه داد: بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز این عوارض، انجام کار منظم و علمی با وزنه یا تمرینات کششی مانند نرمش با کش و حرکات کنترلی، حرکت بر روی تردمیل با شیب های مختلف و متنوع، انجام شنای سوئدی بر روی سطوح صاف و تمرینات هوازی کنترلی است.

او انجام چنین تمرینانی را به صورت سه تا پنج جلسه در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه مطلوب و مناسب عنوان کرد و یادآور شد: ورزش ها و تمرینات هوازی را می توان با شدت کم و نیز با کمترین امکانات و تجهیزات در منزل یا طبیعت انجام داد و نتیجه مطلوب گرفت.

 داودی با تاکید بر موقتی بودن شرایط فعلی، از همه هموطنان به ویژه ورزشکاران خواست تا با حفظ آرامش روحی، به هیچ وجه فعالیت های انفرادی ورزشی و نرمشی را ترک نکنند و با اشاره به اهمیت انجام تمرین های ورزشی به صورت انفرادی در شرایط کنونی گفت:  مطالعات ثابت کرده است که ورزش های منظم باعث افزایش مقاومت کلی بدن، بیوسنتز میتوکندری، توسعه قلبی عروقی، سنتز بیشتر گلبول های سفید و همچنین سازگاری ناشی از تمرین های ورزشی موجب توسعه سیستم دفاعی بدن انسان می شود.

به گفته وی در مقطع کنونی و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، لازم است ورزش های گروهی و همچنین انجام تمرین های ورزشی در اماکن شلوغ و باشگاه ها را متوقف کرده و به جای آن ورزش های انفرادی توصیه می شود. ورزش های انفرادی تمرین هایی هستند که فرد به صورت کار با وزنه و یا دویدن بر روی تردمیل در منزل و همچنین دویدن های نرم و آهسته در طبیعت و یا پارک ها به صورت انفرادی انجام می دهد. در این شرایط حفظ ایمنی از قبیل ضدعفونی کردن وسایل ورزشی، به صورت منظم و همراه با شستن دست ها و در محیط های آزاد و خلوت توصیه می شود.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب عروق و تنفس تاکید کرد : افرادی که به طور منظم تمرین های ورزشی را انجام می دادند، در صورت ورزش نکردن و قطع تمرین ورزشی دچار آترونی عضلانی و عوارض ناشی از بی تمرینی می شوند؛ برای پیشگیری از این مساله، کار با وزنه و یا انجام تمرین های کششی و روش های دیگری از قبیل کار با کش و وزن بدن به صورت کنترلی، دویدن با شیب های متفاوت بر روی تردمیل، انجام شنای سوئدی بر روی سطح صاف با دست ها و تمرین های هوازی کنترلی در منزل به صورت ۳ تا ۵ جلسه در هفته و هر وهله تمرین حدود ۳۰ دقیقه بسیار مفید بوده و می توانیم این ورزش ها را جایگزین کرده و انجام بدهیم.

مسابقه ورزشی برای کودکان 

با توجه به تعطیلی مدارس و امکان دچار شدن کودکان و نوجوانان به عوارض کم تحرکی و ورزش نکردن، دانشگاه علوم پزشکی شیراز مسابقه بزرگ و سراسری ورزش کودکان را برگزار می کند.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر گفت: با هدف کاهش فقر حرکتی کودکان در شرایط کنونی کشور، مدیریت تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نظر دارد تا مسابقه ای سراسری برای گروه سنی ۶ ماه تا ۱۵ سال برگزار کند.

محسن داودی ادامه داد: با توجه به تعطیلی ناگزیر مهدکودک ها، مدارس و باشگاه های ورزشی به دلیل شیوع کروناویروس جدید و نامشخص بودن زمان بازگشایی این مراکز، تحرک و انجام حرکات ورزشی مناسب کودکان، یکی از موارد ضروری و وظایف خانواده ها در این ایام به شمار می رود.

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به نقش سلامت کودکان و نوجوانان در آینده کشور، اضافه کرد: کم تحرکی و نداشتن فعالیت می تواند عوارض بسیار شدیدی را در همه گروه های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد کند که بعضی از این عوارض ممکن است تا پایان عمر باقی بماند و تاثیرهای خود را نشان دهد. 

داودی ارتقای سطح فرهنگ ورزش و فعالیت های بدنی در ایام خانه نشینی کودکان و نوجوانان را یکی از اهداف اصلی این مسابقه عنوان کرد و افزود: این مسابقه سراسری، در دو بخش مهارت های اجرای حرکات ورزشی و طراحی بازی برای کودکان شش ماه تا ۱۵ سال برنامه ریزی شده و به صورت ارسال فیلم کوتاه برگزار می شود.

او بیان کرد: هموطنان می توانند با ارسال فیلمی از ورزش فرزندان خود در این مسابقه شرکت کنند و در صورت انتخاب، از جایزه های ارزشمند این مسابقه سراسری بهره مند شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مدت زمان این فیلم ها نباید از ۱۲۰ ثانیه بیشتر باشد و شرایط، قوانین و هنجارهای اجتماعی کشور نیز باید در آن رعایت شده باشد.

 داودی ادامه داد: فایل های تصویری تا پایان روز سی و یکم فروردین به همراه سن و سایر مشخصات فرزند از طریق پیام رسان واتس آپ به شماره تلفن ۰۹۱۷۹۶۷۶۱۰۰ ارسال شود.علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانند به سایت مدیریت فرهنگی دانشگاه به نشانیsport.sums.ac.ir  مراجعه کنند.

ورزش برای پرستاران و کادر درمانی 

دکتر زینت محبی مدیر گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) شیراز نیز با تاکید بر اثر ورزش بر سطح تنیدگی شغلی و سلامت عمومی پرستاران زن گفت: استرس شغلی امروزه به مسئله ای شایع و پرهزینه در محیط های کاری تبدیل شده است. مهمترین عوامل تنش زای حرفه ای برای پرستاران بیشتر شامل حجم کاری زیاد، سر و کار داشتن با مرگ و میر بیماران، ارتباطات ضعیف با همکاران، ماهیت غیرقابل پیش بینی بودن شغل، نوبت های کاری، حمایت روانی و ابهام در میزان اختیار است.

محبی شیوه های مقابله با تنیدگی شغلی را  تشریح کرد و افزود: شیوه های مقابله با تنیدگی، به مجموعه فعالیت هایی نظیر کمک گرفتن از اطرافیان برای انجام کارها، استقبال از حمایت و پشتیبانی دیگران، واقع بین بودن، در نظر گرفتن موقعیت ها، ورزش، تغذیه مناسب، خواب و استراحت، تفریح سالم، مسافرت، خندیدن، نوشتن افکار و احساسات خود و قبول خود گفته می شود.

به گفته  مدیر گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) شیراز در این زمینه روش های گوناگونی برای سازگاری وجود دارد که هر فرد از روش ویژه ای استفاده می کند. این روش ها شامل آرام سازی، ارتباط و گفتگو، انحراف حواس، ورزش، استراحت کافی، خوردن و نوشیدن کافی است.

وی تاکید کرد : از میان این روش ها، ساده ترین و بدون عارضه ترین روش برای کاهش میزان استرس و تنیدگی شغلی پرستاران زن در محیط کار، ورزش آیروبیک است.

با شناسایی ۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس شمار مبتلایان در این استان به  ۶۶۹ نفر افزایش یافت.تاکنون ۲۷ نفر در این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. همچنین ۲۵۴ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شدند و ۲۰۲ نفر از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، اوز ، خنج ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان های شهید چمران  و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می دهند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1495

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.