• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز؛

با وجود شرایط سخت، فعالیت‌های عمرانی شهرداری شیراز متوقف نشده است

  • کد خبر : 11948
  • 21 آذر 1399 - 16:31
با وجود شرایط سخت، فعالیت‌های عمرانی شهرداری شیراز متوقف نشده است
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تاثیر همه‌گیری کرونا بر خدمات‌رسانی نهاد‌هایی همچون شهرداری، گفت: افزون بر این، شرایط سخت اقتصادی و تغییرات نرخ ارز، حوزه عمرانی و خدمات را متاثر کرده است؛ اما شهرداری شیراز جزو محدود شهرداری‌هایی است که پروژه‌های عمرانی کلان را همچنان در برنامه کاری خود دارد و فعالیت‌هایش را در این زمینه متوقف نکرده است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «نواب قائدی» در نشست خبری فصلی با خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت.
قائدی با اشاره به اجرای چهار میلیون متر‌مربع روکش آسفالیت در فاز یک نهضت آسفالت شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که فاز دوم این طرح نیز که به آسفالت کوچه‌ها و معابر شهری به‌خوبی به سرانجام رسد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز درباره فعالیت‌های عمرانی که طی مدت اخیر در شهرداری شیراز انجام شده است، گفت: افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهیدان یغمور مشکل شهروندان ساکن در شهرک‌های اطراف کمربندی ازجمله شهرک هویزه، فرهنگیان، بهاران و رضوان را حل کرده است؛ اما از آنجا که تقاطع غیر همسطح دیگری در این منطقه در تعهد راه و شهرسازی است، همچنان ساکنان منطقه در برخی گردش‌ها با مشکلاتی مواجه‌اند که به‌زودی رفع خواهد شد.

رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک به شهروندان نوید داد که زیرگذر تقاطع استاد محمد بهمن‌بیگی در ماه‌های پیش رو به بهره‌برداری می‌رسد تا ساکنان شهرک‌های یادشده و نیز شهرک میانرود بتوانند از طریق بلوار طلاییه و زیرگذر استاد بهمن بیگی به سمت بزرگراه مهندسین، میدان معلم و غرب شهر حرکت کنند و درنتیجه شاهد تردد کمتر شهروندان در کمربندی باشیم.

او همچنین با اشاره به افتتاح پروژه چپگرد صدرا که به‌منظور سهولت تردد شهروندان این شهر و کلان‌شهر شیراز در حال ساخت است، اعلام داشت که این طرح تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اقدامات لازم برای لوله‌گذاری مناسب در شهر صورت گرفته است
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک درباره طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و وضعیت شهر در بارش‌های اخیر گفت: در بارندگی اخیر کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که نشان از آبگرفتگی در معابر شهری داشت؛ این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی پیشین به‌گونه بود که خطر سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر را به همراه داشت؛ از همین رو انتظار داریم شهروندان به‌صرف توجه به آبگرفتگی در چند نقطه از کلانشهری به بزرگی شیراز، زحمات همکاران در تمامی مجموعه شهرداری و نیز پاکبانان را برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر، زیر سوال نبرند.
او با یادآوری قدمت شهر شیراز و تکمیل زیرساخت‌های موجود در این شهر طی سال‌ها و دوره‌های متمادی، گفت: برای مثال فقط چهار کیلومتر لوله‌گذاری در بلوار محراب به سمت سلطان‌آباد صورت گرفته است و در طی سه سال گذشته با تلاش در حوزه معاونت فنی و عمرانی، خرید لوله‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی برای مناطق در دستور کار بوده است.
قائدی با تاکید بر اینکه طرح جامع مدیریت سیلاب بعد از سیل ۱۳۹۸ به صورت جدی با مشارکت تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری و آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: این طرح توسط شهرداری آماده شد و مطالعات درباره پنج حوزه‌ آبریز صورت گرفت و نظر مشاور نیز درباره آبریز دروازه‌ قرآن اخذ شد؛ همچنین در بلوار نصر در منطقه ۷ علاوه بر لوله‌گذاری، گوراب‌ها و آبریز‌هایی در بالادست و کوه ایجاد شد که باعث می‌شود آب کمتری در سطح شهر جاری شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برخی انتقادات در خصوص آبگرفتگی‌ها، تصریح کرد: طرح لوله‌گذاری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی باید هر سال ادامه یابد و گاه ممکن است که شدت بارندگی به حدی باشد که لوله‌ها پاسخگو نباشد؛ در چنین وضعیتی اگر بعد از بارندگی آب‌ در سطح خیابان‌ها باقی بماند گلایه‌ها پذیرفتنی است؛ اما تخلیه آب از خیابان‌ها بعد از بارش نشان می‌دهد لوله‌گذاری‌ها هیچ مشکلی ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز درباره آبگرفتگی در منطقه سعدی نیز گفت: محله سعدی تازه‌تاسیس نیست بلکه منطقه‌ای قدیمی است که معابر آن دارای شیبی تند است؛ در این منطقه تاکنون اقدامات بسیاری ازجمله لوله‌گذاری در گود گلکنان برای هدایت آب‌های سطحی انجام شده است؛ تمامی اقدامات به‌منظور بهبود شرایط است اما با این حال هنوز نیاز به کار بیشتر و لوله‌گذاری بیشتری است.
او تکمیل این طرح را بسیار ویژه خواند که بودجه آن حتما در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود و فرایند تکمیل آن در دوره‌های‌ آتی نیز باید ادامه یابد.

رضایت شهروندان نقطه پایان تصمیم‌گیری اعضای شوراست
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک در ادامه به موضوع سنگ‌فرش خیابان ارم پرداخت و گفت: رضایت شهروندان نقطه پایان تصمیم‌گیری اعضای شوراست؛ شورای شهر شیراز خود را متعهد می‌داند که علاوه بر تامین نیازهای اولیه مانند آسفالت، لوله‌گذاری و زیرسازی جداول و معابر، رسالت خود را در قبال این کلان‌شهر با پیشینه‌ای تاریخی، فرهنگی و مذهبی، انجام دهد.
قائدی از باغ ارم با عنوان میراثی ماندگار یاد کرد که شهرداری در قبال حفظ آن مسؤول است و گفت: موضوع توسعه گردشگری در شیراز بحثی بسیار مهم است و در این زمینه پیوندی میان پیاده‌راه ارم، گذر غذا و پارک آزادی ایجاد می‌شود که ظرفیت‌های گردشگری را افزایش خواهد داد.

پیاده‌راه‌سازی بدون مطالعه صورت نمی‌گیرد
وی با تاکید بر اینکه پیاده‌راه‌سازی نیازمند بررسی کارشناسی و تایید شورای ترافیک استان و همه نهاد‌های مرتبط است، گفت:در سه سال گذشته هیچ طرحی در شیراز صرفا با نظر شخصی و بدون بررسی کارشناسی و نظر مشاوران صورت نگرفته است؛ از همین رو با آنکه برای دو ضلع بلوار ارم سنگفرش پیش‌بینی شده، بعد از اجرای ضلع جنوبی، نگرانی شهروندان را نیز مد نظر قرار می‌دهیم و با دریافت نظر منتقدان ایراد‌های پروژه را برطرف خواهیم کرد و چنانچه به صلاح نباشد، آن را اجرا نمی‌کنیم.

وضعیت تقاطع غیرهمسطح جام‌جم در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره ایجاد تقاطع غیرهمسطح جام‌جم گفت: این طرح در کمیسیون عمران شورای شهر به تصویب رسیده است و نگرانی برخی همکاران در شورا مربوط به نحوه اجرای تقاطع است.
وی بیان داشت: به دلیل نگرانی‌ها و دغدغه‌های برخی اعضای شورای شهر، این موضوع در کمیسیون تلفیق بیشتر بررسی خواهد شد.
به گفته قائدی حساسیت درباره اجرای این تقاطع غیرهمسطح به دلیل مجاورت آن با باغ ارم طبیعی است و درراستای حفظ هویت منطقه اعمال می‌شود.

رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک درباره اجرای پروژه بزرگراه گلبهار شیراز یا طرح توسعه جنوب و ادامه تقاطع استاد بهمن‌بیگی از میانرود به کمربندی، گفت: این طرح به دلیل وجود مشکلات تملکی متوقف است؛ چراکه بخشی از زمین‌های ارتش در این ناحیه قرار دارد و رایزنی با ارتش برای خروج پادگان‌ها از این ناحیه انجام شده است و به محض حل مشکل تملک عملیات اجرایی آن ادامه خواهد یافت.

تا مشکلات حقوقی کمربندی شیراز حل نشود نمی‌توان آن را به شهرداری واگذار کرد
وی با اشاره به اینکه کمربندی شیراز دارای مشکلات عدیده‌ای است، افزود: کمربندی‌ها مربوط به حوزه راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای هستند؛ اما شهرداری به دلیل وجود شهرک‌ها در اطراف این ناحیه در رفع مسائل کمربندی‌ ورود کرده است و تا جایی که لازم باشد همچنان در این زمینه یاری‌گر دیگر نهاد‌ها خواهد بود.
قائدی ابراز داشت: اخیرا جلساتی در استانداری فارس مبنی بر تحویل کمربندی به شهرداری شیراز برگزار شده است؛ اما معارض‌ها و آرای دادگاه به دلیل عبور کمربندی از زمین‌های شهروندان کار را سخت کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پیرو نامه‌ای که در همین زمینه به نمایندگان فارس و شیراز ارائه شده، بر ظرفیت قانونی مجلس در تدوین برنامه توسعه هفتم تاکید شده است و امیدواریم پیش‌بینی لازم برای واگذاری اختیار کمربندی به شهرداری صورت گیرد.
قائدی اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر آمادگی تحویل‌گرفتن کمربندی را دارد؛ اما باید پیش از آن، بحث‌های تملکی آن حل و فصل شود چراکه بدون حل این مشکلات، واگذاری کمربندی به شهرداری در آینده مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

حل مشکل کمربندی شیراز به بودجه ملی نیاز دارد
وی با اشاره به حادثه‌خیزی کمربندی شیراز، گفت: متأسفانه در هر یک و ‌دو دهم کیلومتر در کمربندی شیراز یک تصادف منجر به مرگ روی می‌دهد؛ از همین روی ضروری است برای کمربندی بودجه ملی گرفته شود تا مشکلات آن حل شود و امیدوارم نمایندگان مجلس از ظرفیت قانونی که در اختیار دارند در این راستا به خوبی استفاده کنند.
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک با بیان اینکه برای حل مشکلات کمربندی به نیمی از بودجه یک سال کلان‌شهر شیراز نیاز است، گفت: هیچ‌یک از شهروندان راضی به هزینه یکباره چنین بودجه‌ای نیستند؛ در عین حال وزیر راه و شهرسازی نیز اختیاراتی به اداره کل راه و شهرسازی داده است که امیدواریم با اجرای آن‌ها مشکل کمربندی نیز به سرانجام رسد.

ایجاد تقاطع غیرهمسطح هفت‌تنان مجددا بررسی می‌شود
وی همچنین درباره وضعیت تقاطع غیرهمسطح هفت‌تنان نیز اظهار داشت: موضوع احداث این تقاطع غیرهمسطح مجددا بررسی خواهد شد؛ هرچند معاونت حمل و نقل و ترافیک براساس مطالعات دانشگاه شیراز اعلام کرده است که در این مکان نیازی به احداث زیرگذر نیست، چون حساسیت‌هایی در این موضوع وجود دارد و شورای چهارم نیز این موضوع رامتذکر شده‌ است، اما این طرح دوباره در کمیسیون عمران بررسی می‌شود.

کمک به پیمانکاران دغدغه شورا و شهرداری است
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل پیمانکاران شهرداری به‌دلیل افزایش قیمت مصالح اشاره کرد و افزود: شهردار شیراز براساس دغدغه همکاران در کمیسیون‌ عمران و شورای شهر لایحه‌ای را به شورا تقدیم کرده‌ است که در آن پیش‌‌بینی‌هایی برای جبران ضرر پیمانکاران صورت گرفته است.
وی افزود: پیمانکاران شهرداری با وجود ضرر و زیان‌هایی که متحمل شده‌اند با این سازمان همکاری کرده‌اند و از همین رو بنای مدیریت شهری، شورا و شهرداری بر کمک به آن‌هاست؛ چراکه آنان بازوان اجرایی شهرداری شیراز هستند.

وی در ادامه به طرح‌های در دست اجرا و پیش‌بینی‌شده این کمیسیون نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب در شورای ترافیک استان، مانند تقاطع شهیدان یغمور، خط کندرو درحد فاصل تقاطع امام حسن (ع) تا تقاطع نواب – شهرک مهدی‌آباد نیز احداث خواهد شد؛ خیابان باباکوهی در حال اجرای فضای شهری است؛ بخش زیادی از سنگفرش خیابان ارم تا پایان سال تحویل می‌شود؛ کار خیابان مشکین‌فام نیز تا دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید؛ طرح تقاطع ولایت – خلیج فارس نیز در حال آماده‌سازی است و بزرگراه مولوی هم در دست احداث است.
قائدی افزود: پروژه‌هایی همچون پردیس سینمایی جوان در باغ جوان، تقاطع غیرهمسطح شهدای سلامت در محدوده بلوار احمد بن موسی (ع) به بلوار رحمت، بزرگراه شهید سلیمانی، کنارگذر و زیرگذر نیایش، تکمیل پیاده‌راه ارم، ایجاد گذر غذا در بلوار مولوی و نورپردازی تقاطع‌های غیر‌همسطح نیز به‌زودی به سرانجام خواهد رسید.

رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک از آغاز عملیات اجرایی فرهنگسرای معلولین، در بوستان جوان واقع در میدان کوزه‌گری باعنوان طرحی منحصر به فرد یاد کرد که برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد و در مدت مقرر در اختیار جامعه معلولان و جانبازان قرار خواهد گرفت.

اجرای سامانه BMS در همین دوره به نتیجه می‌رسد
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل حوزه حمل و نقل پرداخت و در این زمینه راه‌اندازی سامانه‌های BMS (سیستم یکپارچه حمل‌و‌نقل عمومی) و TMS (هوشمندسازی تاکسی‌ها) را از دغدغه‌های مهم شورا، شهرداری و شهروندان شیرازی دانست و گفت: پروژه BMS به صورت مشترک با کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعا شورا پیگیری می‌شود و با به ثمر نشستن آن، بخش زیادی از مشکل اتوبوس‌ها از جمله توقف خارج از ایستگاه، سرعت کم یا زیاد آن‌ها و دیگر مشکلاتی که شهروندان با آن‌ها دست به گریبان‌اند، حل می‌شود؛ البته پروژه BMS از دوره‌های قبل مشکلات قراردادی داشته است و امیدواریم با تمرکز ویژه هر دو کمیسیون، در این دوره به نتیجه رسد.
قائدی بیان داشت: پروژه TMS نیز به‌دلیل بروز تحریم‌ها آنچنان که باید پیشرفت نکرد؛ اما برای حل مشکل پول خرد در تاکسی‌های شهر شیراز، نصب دستگاه کارت‌خوان در تاکسی‌ها در دستور کار است و به محض تامین مالی عملیاتی خواهد شد.
زیرساخت‌های اجرای LEZ فراهم است
او درباره اجرای طرح LEZ (کنترل آلودگی هوای شهر) نیز ابراز کرد: تجهیزات زیرساختی این طرح از نظر نصب دوربین‌ها فراهم شده است؛ اما به دلیل تغییر وضعیت عبور و مرور در شهر‌ها و ایجاد محدودیت‌های کرونا با تاخیر به اجرا خواهد رسید؛ به هر روی این طرح، پروژه‌ای ملی است که به‌صورت آزمایشی در شیراز اجرا شده و به‌محض دستور وزارت کشور به‌صورت فراگیر عملیاتی خواهد شد و مانعی بر سر اجرای کامل آن وجود ندارد.

نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی در دستور کار است
قائدی همچنین درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شیراز گفت: در دوره پیشین شهرداری شیراز، یکصد و در این دوره نیز یکصد و هشتاد دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقلی افزوده شد و در حال حاضر اتوبوس فرسوده در شهر شیراز وجود ندارد؛ اما خرید اتوبوس برقی و دیزلی همچنان در دستور کار است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه امکان تولید اتوبوس در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: از همین رو هیچ‌یک از تولیدکنندگان نمی‌توانند نیاز‌های این حوزه را تامین کنند؛ به‌همین دلیل با مذاکره با چندین شرکت داخلی و خارجی امیدواریم بتوانیم شرایط خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس را فراهم سازیم.

او با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی در دوران شیوع کرونا چندین بار برای حفظ سلامتی شهروندان تعطیل شده است، افزود: برای استفاده امن‌تر شهروندان از اتوبوس، نماد‌هایی به‌منظور حفظ فاصله اجتماعی در اتوبوس‌ها نصب شده؛ اما انتظار داریم شهروندان، خود در رعایت این مهم کوشا باشند.
قائدی ادامه داد: همکاران در مترو و اتوبوس تذکرات لازم را درباره رعایت پروتکل‌ها می‌دهند؛ اما بازدارندگی باید با نیروی انتظامی باشد؛ هرچند فرهنگ غنی شهروندان شیرازی نشان داده است که نیازی به نیروی بازدارنده نیست کما اینکه شاهد افزایش میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی آن‌ها هستیم؛ همچنین تمامی پرداخت‌های اتوبوسی به‌صورت الکترونیکی است و پیشگیری از ارائه وجه نقد با اهتمام شهروندان از طریق تهیه کارت شهروندی میسر خواهد شد.

اگر شهروندان پروتکل‌ها را رعایت کنند، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دیگر تعطیل نخواهد شد
او در ادامه به وضعیت متروی شیراز در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: پیش از شیوع این بیماری ۱۰۳ هزار نفر در روز از طریق مترو در شهر جابه‌جا می‌شدند؛ اما این رقم امروز روزانه به ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در روز رسیده است.
قائدی افزود: تعطیلی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از سویی برای سلامت شهروندان در وضعیت خطر مناسب است؛ از سوی دیگر، فشار اقتصادی بسیاری به اقشار آسیب‌پذیر وارد می‌کند؛ اما چنانچه شهروندان در رعایت پروتکل‌ها همراهی کنند دیگر شاهد تعطیلی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نخواهیم بود.
رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک در همین زمینه به غربالگری رانندگان اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در شهر شیراز اشاره کرد و ابراز داشت: افزون بر این، جداکننده‌های پلاستیکی در تاکسی‌ها برای حفظ ایمنی راننده و شهروندان نصب شده، مواد ضدعفونی‌کننده به‌صورت مرتب در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد و کد‌هایی به رانندگان اتوبوس و تاکسی داده شده است که درصورت ابتلا به کرونا، برای بستری‌شدن و تامین معیشتشان با مشکل مواجه نشوند.
وی همچنین به رانندگان تاکسی شهر شیراز وعده داد که خانه تاکسی را در پایانه مرحوم زهتاب‌زاده در نظر گرفته شده و مذاکره با سرمایه‌گذار نیز صورت گرفته است؛ بر این اساس با راه‌اندازی این مجموعه خدمات‌دهی بهتر و ارزان‌تری در اختیار این افراد قرار می‌گیرد؛ همچنین تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان تاکسی در شیراز باوجود مشکلات دولت و ناتوانی در مساعدت برای این مهم، ادامه دارد.

آیین‌نامه اسکوتر اشتراکی در کشور تدوین نشده است
قائدی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه حمل‌ونقل، در پاسخ به چگونگی اجرای طرح اسکوتر اشتراکی در شیراز، بیان کرد: تاکنون دو شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و به هر دو اعلام شده که امکان اجرای آزمایشی آن در شهر شیراز فراهم است؛ در همین راستا یکی از شرکت‌ها چند نمونه اسکوتر را ارائه کرد که آزمایش شدند.
او با اشاره به اینکه تاکنون در کشور آیین‌نامه‌ای درباره اسکوترهای اشتراکی تدوین نشده است، عنوان داشت: در فاز نخست می‌توان از مکان‌های پیش‌بینی شده برای دوچرخه استفاده کرد تا آیین‌نامه مربوط به اسکوتر اشتراکی در کشور اجرایی شود؛ اما در مجموع می‌توان گفت که ‌آیین‌نامه مربوط به این وسیله می‌تواند همان آیین نامه دوچرخه باشد.
قائدی همچنین به راه‌اندازی تراموا در شیراز نیز اشاره کرد و گفت که این طرح با تصویب شورای ترافیک استان، در مرحله تایید شورای ترافیک کشور است و به‌زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

قائدی در ادامه با بیان اینکه دغدغه شهروندان درباره تجمع در مرکز شماره‌گذاری یک شیراز در جنوب غرب این شهر مورد توجه شهرداری است، گفت: آمادگی داریم مرکز شماره گذاری شماره دو را نیز که زمین آن متعلق به شهرداری است، احداث و تجهیز کنیم.

رئیس‌ کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک در پایان اظهار کرد: تلاش شهرداری بر این است که پروژه‌هایی درخور برای شهروندان و کلانشهر شیراز ارائه دهیم؛ هم‌اکنون نیز طرح‌های بسیاری در شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های مختلف در دست بررسی است که با وجود شرایط دشوار اقتصادی در حال پیگیری است و برخی از آن‌ها در شرف بهره‌برداری نیز قرار دارد.
پایان خبر/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=11948

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.