• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
نگاهی به چهارمین نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز؛

از عزم راسخ برای تبدیل شیراز به بهشت سرمایه‌گذاری تا دستیابی به‌ شهر پایدار اقتصادی

  • کد خبر : 78038
  • 14 آبان 1402 - 8:16
از عزم راسخ برای تبدیل شیراز به بهشت سرمایه‌گذاری تا دستیابی به‌ شهر پایدار اقتصادی
چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی «آسیب‌شناسی، رفع چالش‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با محوریت تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و با تأکید بر فرصت‌های مولد برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی «آسیب‌شناسی، رفع چالش‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با محوریت تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و با تأکید بر فرصت‌های مولد برگزار شد.

عزم راسخ مدیریت شهری شیراز برای تبدیل این کلان‌شهر به بهشت سرمایه‌گذاری

محمدحسن اسدی در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری کلان شهر شیراز اظهار کرد: شیراز یک کلان‌شهر است و به عقیده برخی نباید آن را کلان‌شهر بنامند بلکه باید شیراز را یک جهان‌شهر نامید.

او افزود: شیراز ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و به عنوان قطب الکترونیک، پزشکی، گردشگری می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به میزبانی این شهر از برگزاری یک کنگره جهانی، گفت: افرادی همچون دکتر ملک‌حسینی که افتخار این شهر و کشور هستند جان مردم را نجات می‌دهند و اینجانب به سهم خود به عنوان شهردار کلان‌شهر شیراز دست او و تمام پزشکان را به گرمی می‌فشارم.

اسدی خاطرنشان کرد: نقش کلان‌شهرها در اقتصاد جهانی یک نقش تعریف شده نیست و امروز شهرداری‌ها با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستند و امروز بر اساس ۳۵۵ وظیفه‌ای که شهرداری ها بر عهده دارد، نیازمند تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها هستند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

شهردار شیراز در این نشست همچنین افزود: امروز هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس در کشور به مبلغ ۸ میلیارد تومان و یک دستگاه بالابر آتش نشانی ۱۰۰ میلیارد و حفاری و اجرای یک کیلومتر خط مترو ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و این هزینه‌هایی است که بر دوش مدیریت شهری است، اما راه‌های تأمین منابع مالی آنها از سوی هیچ‌کس تعریف نشده است.

به گفته اسدی؛ شهرداری‌های کشور با مسائل و بحران‌های بسیاری مواجه هستند اما در شهر شیراز با همت ۱۳ هزار کارکنان شهرداری شیراز و حمایت بی‌دریغ شورای اسلامی شهر شیراز و سایر دستگاه‌های اجرایی می‌توان با قطعیت گفت که امروز حتی یک پروژه در شهر شیراز تعطیل نیست و تمام پروژه‌ها در حال اجرا هستند.

او تصریح کرد: طی سه هفته گذشته در سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به شیراز پروژه‌های فاخری همچون پردیس سینمایی استاد امین تارخ با ۷ سالن سینما و تئاتر با هدف افرایش سرانه فرهنگی شهر شیراز و بازار بزرگ پروتئین به جهت ساماندهی صنوف دروازه کازرون به بهره‌برداری رسید.

شهردار شیراز اضافه کرد: برخی از اقدامات اجرایی در پروژه‌های عمرانی شهرداری قابل مشاهده نیست و پروژه‌هایی همچون لوله‌گذاری دروازه قرآن، اجرای همزمان ۳ خط مترو که کار بسیار حساس، هزینه بر و نیازمند اجرای تخصصی و ویژه است، در حال انجام است.

اسدی تصریح کرد: هم اکنون ۲ خط مترو به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست.

عملکرد حوزه سرمایه‌گذاری دیگر موضوع مورد اشاره شهردار شیراز بود که او بیان کرد: طی دو سال گذشته به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلان‌شهر، دو همایش سرمایه‌گذاری به صورت ملی برگزار شد.

اسدی تأکید کرد: طی دو سال گذشته بودجه شهرداری شیراز به بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت که این میزان در ادوار مدیریت شهری بی‌سابقه بوده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروژه نیمه تعطیلی در شهر وجود ندارد، اضافه کرد: شهرداری در سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت کرد.

بنا به اظهار شهردار شیراز؛ در سال گذشته با اعتماد شهروندان عزیز شهر شیراز به مجموعه مدیریت شهری، بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه عوارض دریافت شد و این یک سرمایه‌گذاری است.

اسدی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری نقطه ضعف‌هایی وجود دارد، اما شهرداری به صورت شبانه‌روزی در حال انجام کار است و این موضوع موجب شده است تا افق ۱۹۹ روزه آینده که همزمان با دهه فجر ۱۴۰۲ است، بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری و افتتاح برسد‌.

این مقام ارشد مدیریت شهری همچنین در این نشست نوید داد: در ایام دهه فجر در شهر شیراز سه بزرگراه افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به آسیب‌‌هایی که به حوزه اقتصاد وارد می‌شود اما تلاش ما بر آن‌است تا ثبات و امنیت، رضایت و جذب را به شهر شیراز برگردانیم.

شهردار کلان شهر شیراز یادآور شد: شیراز شهر فرصت‌ها است و این شهر نام و تاریخ کهن آن و مهمتر از هر چیز دیگر مردم آن باعث شده تا شهر شیراز یک شهر دوست داشتنی باشد و ما باید قدر شیراز را بدانیم و آن را حفظ کنیم.

اسدی همچنین تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در یک شب ایجاد نمی‌شود و باید اعتمادسازی و ثبات امنیت اقتصادی در این بستر فراهم باشد تا حضور سرمایه‌گذاران محقق شود.

این مقام ارشد مدیریت شهری تأکید کرد: باید این بستر مهیا شود که شیراز بهشت سرمایه‌گذاری شود.

مشارکت بخش خصوصی و دولتی با استفاده از توان شهرداری در جهت تحقق پروژه عمرانی

محمدتقی تذروی در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری کلان شهر شیراز با اشاره به اینکه در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز برگزاری نشست‌های متعدد سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ این نشست رشد اقتصادی شهر با مشارکت بخش خصوصی است.

او افزود: موضوع تأمین درآمد پایدار شهری یکی از مهمترین دغدغه‌های شورای اسلامی شهر است و نمی‌توان مکررا عوارض را افزایش داد تا این بخش محقق شود.

بنا به اظهار نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز؛ برای دستیابی به درآمد پایدار شهری باید رشد پایدار اقتصادی در دستور کار باشد.

تذروی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به رشد پایدار اقتصادی صرفا بخش خصوصی نمی‌تواند به تنهایی کار انجام دهد، اما حضور دولت در کنار بخش خصوصی ضرورت دارد.

او اضافه کرد: حلقه‌های پیوند دهنده بخش خصوصی و دولتی، شهرداری‌ها هستند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در کلیه پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی شهر شیراز صرفا مجموعه شهرداری اجرا کننده خواهد بود، پس بخش خصوصی و دولتی با استفاده از توان شهرداری می‌توانند برای تحقق بخشی به مباحث عمرانی در کنار یکدیگر باشند.

تذروی اضافه کرد: امروز شورای اسلامی شهر شیراز به وعده خود عمل کرد و شهرداری را انتخاب کرد که نگاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد.

او اظهار امیدواری کرد: قطار عمرانی که در حرکت است دچار اختلال نشود.

تحقق دستیابی به‌ شهر پایدار اقتصادی باید در دستور کار باشد

علیرضا اسکندری در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری کلان شهر شیراز با اشاره به اینکه در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز برگزاری نشست‌های متعدد سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: شناسایی و احصای موانع و مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاری، شناسایی و احصای فرصت‌های بالقوه در حوزه سرمایه‌گذاری شهر شیراز و مدل‌سازی جهانی مسیر سرمایه‌گذاری شهر شیراز از جمله اهداف برگزاری این نشست است.

او افزود: تاکنون اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم خورده است که جذب صددرصدی تکلیف سرمایه‌گذاری در سال گذشته به رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان از جمله آنهاست.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: این حجم از قرارداد سرمایه‌گذاری معادل بودجه مصوب شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز بود.

اسکندری تأکید کرد: این اقدام نشان از عزم راسخ مدیریت شهری و شورای شهر برای آبادانی شهر شیراز است.

او تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جدی که در کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری به آن توجه شد، موضوع عدم تنوع بسته‌ها و فرصت‌های مولد سرمایه‌گذاری بود که چهارمین دوره از نشست‌های سرمایه‌گذاری با موضوع تنوع بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تأکید بر فرصت‌های مولد تصویب شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: چهارمین نشست سرمایه‌گذاری در راستای تحقق شعار سال که از ابتدای سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری و بر آن تاکید شد، برگزار شد.

اسکندری ادامه داد: فرصت‌های مولد، مواردی است که می‌تواند رفاه اجتماعی را برای شهروندان شهر شیراز ایجاد کند و فرصت‌هایی که می‌تواند به رشد تولید، افرایش اشتغال پذیری و مهار تورم کمک کنند.

او خاطرنشان کرد: انتظار ما از برگزاری چنین نشست‌هایی آنست که از مسیرهای اقتصادی‌ به‌ شهر پایدار اقتصادی دست یابیم؛ چرا که تمام منفعت آن برای مردم شهر شیراز است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شیراز معرفی می‌شوند

حمیدرضا اسماعیلی در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری کلان شهر شیراز اظهار کرد: سلسله نشست‌های سرمایه‌گذاری در راستای معرفی فرصت‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر برگزار می‌شود.

او افزود: براساس تصمیم مدیریت شهری و با تصویب شورای اسلامی شهر، چهارمین نشست تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر شیراز با موضوع سازوکارهای تنوع بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تأکید بر فرصت‌های مولد برگزار شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ادامه داد: سلسله نشست و همایش‌های قبل، دستاوردهای قابل قبولی برای مدیریت شهری به دنبال داشت که می‌توان به تحقق و انعقاد ۱۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ و همچنین انعقاد ۱۴ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در سال جاری اشاره کرد.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد: تلاش می‌شود تا با این اقدام بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهر شیراز که در حوزه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است، تحقق یابد.

او خاطرنشان کرد: برگزاری چنین سلسله نشست‌هایی در راستای رفع موانع سرمایه‌گذاری و فرصتی که مدیریت شهری برای سرمایه‌گذاری در شهر شیراز به‌وجود آورده است تا بتواند از پتانسیل بازار سرمایه در جهت رفع نیازهای شهری و ایجاد بسترهای کارشناسی شده در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری گام بردارد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: در این سلسله نشست‌ها با توجه به فرصت‌هایی که سال جاری و سال گذشته به‌وجود آمده است می‌توان به فرصت‌های مولد اشاره کرد و امید است این نشست بیش‌ازپیش بتواند به حضور مؤثر سرمایه‌گذاران در شهر شیراز و ایجاد بستر مناسب برای انعقاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری کمک کند.

تأکید بر فرصت‌های مولد در چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی سرمایه‌گذاری در شیراز

هومان معصومی اظهار کرد: چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی «آسیب‌شناسی، رفع چالش‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» با محوریت تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و با تأکید بر فرصت‌های مولد برگزار شد.

او افزود: چهارمین نشست نیز با حضور اساتید حوزه اقتصاد و بازرگانی، مدیران اقتصادی و مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در سطح استان فارس و شهر شیراز، همچنین اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و کارشناسان شهرداری و جمعی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شیراز در محل صحن شورای اسلامی شهر برگزار شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز گفت: چشم‌انداز نهایی سلسله نشست‌های تخصصی، بررسی چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاری، شناسایی آسیب‌ها، دست‌یابی به راهکارهای رفع موانع و تسهیل درروند جذب سرمایه‌گذار و توسعه سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز، این نشست‌های تخصصی است که پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر، به همت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز و با همکاری دانشگاه برگزار می‌شود.

معصومی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، سه دوره نشست تخصصی با موضوعات مختلف باهدف تقویت سرمایه‌گذاری در شیراز برگزارشده است که دستاوردهای مطلوبی ازجمله تدوین سند آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری در شیراز، تدوین و اجرای طرح پنجره واحد سرمایه‌گذاری در شهرداری شیراز، تدوین سند راهبردی استفاده از استارت‌‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری، تدوین طرح اولیه مشوق‌های سرمایه‌گذاری و… ازجمله مهم‌ترین این دستاوردهاست.

او عنوان کرد: موضوع اصلی این نشست «تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ با تأکید بر فرصت‌های مولد» بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78038

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.