• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

تصمیمات درباره آرامستان دارالسلام شیراز در قالب صورت‌جلسات مانده است

  • کد خبر : 73041
  • 19 شهریور 1402 - 17:47
تصمیمات درباره آرامستان دارالسلام شیراز در قالب صورت‌جلسات مانده است
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه موضوع آرامستان دارالسلام فقط با یک اقدام مدیریتی منسجم و قدرتمند به سرانجام خواهد رسید، گفت: متأسفانه تصمیمات درباره این آرامستان تاریخی در قالب صورت‌جلسات متعدد باقی مانده و نزدیک به دو سال است که کار مهمی صورت نگرفته است.

به گزارش سحاب پرس، مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز بعدازظهر امروز، ۱۹ شهریورماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا خطاب به شهردار این کلان‌شهر گفت: آرامستان دارالسلام یک موضوع میان و فرابخشی شهرداری است که فقط با یک اقدام مدیریتی منسجم و قدرتمند به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: متأسفانه به محض طرح مسئله، هر یک از سازمان‌های متولی ادعای اقدام دارند در حالی که موضوع به سرانجام رساندن این اثر ملی مهم، تنها در قالب یک پروژه متمرکز و با تشریک مساعی همه سازمان‌های ذی‌نفع مانند اداره میراث و اوقاف و حتی توجه به نظرات بستگان متوفیات، قابل حل است.

طاهری ادامه داد: متأسفانه تصمیمات در این خصوص در قالب صورت‌جلسات متعدد باقی مانده و عملاً قریب به دو سال است که کار مهمی صورت نگرفته است و حتی خرابی‌های گسترده شبکه‌های آب این آرامستان، در حال تخریب بخشی از این گنجینه بزرگ شیراز است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: قطعاً اگر چنین گنجینه‌ای که قدمت آن به سال‌های صدر اسلام بازمی‌گردد، در اختیار هر شهر یا کشور دیگری بود این‌چنین بی‌تفاوت از کنار آن رد نمی‌شد.

وی از شهردار شیراز خواست تا به آرامستان‌های بزرگ و میراث جهان اسلام مانند قبرستان باب الصغیر که یکی از قبرستان‌های بسیار مهم و تاریخی اسلامی در شهر دمشق که مدفن برخی از همسران پیامبر و شهدای کربلا و صحابی پیامبر است و یا قبرستان وادی‌السلام نجف که مدفن بزرگان اسلام و شیعه است و سالانه میلیون‌ها زائر مسلمان و گردشگر غیرمسلمان از آن‌ها دیدن می‌کنند، سری بزند تا متوجه عظمت کار و در عین حال عقب‌ماندگی دارالسلام شیراز شود.

طاهری در ادامه ضمن قدردانی از تلاش مسئولان شهرداری شیراز در خصوص محرومیت‌زدایی گفت: بیش از ۱۴ ماه از مصوبه سند محرومیت‌زدایی می‌گذرد و علی‌رغم پیگیری‌ها و برقراری جلسات متعدد، اما تاکنون سند مذکور که تکلیف شهرداری بوده و تا حدی هم پیش رفته، به شورا واصل نشده است. این سند جامع برای تمام شهر شیراز (که در حوزه صرفا کالبدی تکلیف شده بود) باید در راستای تکالیف ماده قانونی پیشگفته، به تصویب شورا برسد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در ادامه و برای عملیاتی کردن موضوع مهم رفع محرومیت‌ها که از شعار‌های محوری شورای ششم بوده است در بند ۳  مصوبه ۱۳۴۱۹/۱۴۰۱/ش مورخ ۲۲/۹/۱۴۰۱ با عنوان «برنامه عملیاتی شیراز ۱۴۰۴»، مقرر شده است تا شهرداری نسبت به تخصیص حداقل سه درصد از بودجه عمرانی سالانه جهت امور اجرایی و کالبدی محلات محروم و کم برخوردار شیراز اقدام کند.

وی اضافه کرد: دستورالعمل موضوع این بند باید با همه مساعدت‌ها، حداکثر تا اردیبهشت سال جاری توسط شهرداری تهیه و برای تصویب به شورا ارسال می‌شد که با توجه به تأخیرات رخ داده، با پیگیری‌هایی پیش‌نویس این دستورالعمل دو هفته قبل جهت بررسی به ریاست محترم شورا تقدیم شد.

طاهری تأکید کرد: از آنجا که تخصیص ردیف بودجه فوق‌الذکر، اولاً منوط به تصویب دستورالعمل و ثانیاً نیازمند تصویب سند جامع محرومیت‌زدایی شیراز است و ثالثاً بنابر مصوبه پیش‌گفته کلیه اقدامات عملیاتی نیز باید بر اساس تصمیمات قرارگاه مشترک محرومیت‌زدایی شورا و سپاه فجر باشد، عملاً مصرف بودجه فوق امکان‌پذیر نبوده بنابراین هزینه‌کرد از آن ردیف به نظر می‌رسد غیرقانونی است که امیدوارم سازمان بازرسی در این خصوص مانند سایر موارد مطلوب نظرشان، مراقبت‌های لازم را صورت دهد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود تلاش‌های مجاهدانه شهرداری که از محل اعتبارات عمرانی با نام محرومیت‌زدایی صورت می‌گیرند را با سرفصل‌هایی به‌جز لفظ محرومیت‌زدایی نامگذاری کنند تا در اذهان جامعه فرهیخته ما، شائبه دیگری به‌وجود نیاید و شورا و سازمان‌های بازرسی نیز بتوانند به تکالیف نظارتی خود به خوبی عمل کنند.

طاهری همچنین تصریح کرد: بر اساس بند ۱۲ ماده ۸۰  قانون شوراها، «تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها» از تکالیف مهم شوراست، اما توجه رئیس شورا که شما متولی کمیسیون برنامه و بودجه شورا بوده است را به بند ۱ سرفصل تکالیف کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا در مصوبه بودجه ۱۴۰۱ جلب می‌کنم که گفته است «شهرداری شیراز مکلف شد در سال ۱۴۰۱ مبلغ پانزده هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کند به طوری که بیست درصد این مبلغ معادل ۳ هزار میلیارد تومان به عنوان آورده شهرداری محقق شود.» آیا اجرای این بند، نه در قابل تفاهم‌نامه‌ها که در قالب قراردادها، اجرای بخش مهمی از قانون بودجه ۱۴۰۱ نیست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: هم حضوری و هم کتبی درخواست گزارش تحقق بند مذکور را کرده‌ام و علی‌رغم اینکه هم از ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری و هم از شهردار در سخنرانی‌های رسمی شنیدیم که بودجه فوق‌الذکر محقق شده و از آنجا که مقام شهردار مقامی رسمی بوده و هر عبارت ایشان دارای ارزش حقوقی است، برای بار دیگر تقاضا دارد مستنداً و مستدلاً گزارش تحقق بودجه فوق منطبق با مصوبه بودجه ۱۴۰۱، قبل از ارائه گزارش تفریغ بودجه به شورا اعلام فرمایند. شورا نیز پس از بررسی و تصویب، به استناد بند‌های ۱۰ و ۱۲ قانون شورا‌ها، نتیجه را برای آگاهی عموم منتشر کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=73041

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.