• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
فرمانده اسبق ارشد نظامی آجا در استان فارس؛

ابعاد اثرگذاری فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس

  • کد خبر : 64282
  • 02 خرداد 1402 - 17:12
ابعاد اثرگذاری فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس
فرمانده اسبق ارشد نظامی آجا در استان فارس، عملیات بیت‌المقدس را فتح الفتوح رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برشمرد و به تشریح ابعاد اهمیت و اثرگذاری، فتح خرمشهر، پرداخت.

امیر سرتیپ دکتر حسین محمدی، سه‌شنبه ۲ خرداد به خبرنگاران گفت: نبرد بیت‌المقدس، عملیاتی بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بود که با هدف پایان دادن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و ایران اسلامی، انجام شد.

محمدی، این عملیات را منجر به وارد شدن ضربه‌ای مهلک و کمرشکن به توان رزمی و جنگ‌طلبی دشمن بعثی ارزیابی و خاطرنشان کرد: نبرد بیت‌المقدس به جهان تفهیم کرد که جمهوری اسلامی ایران، علیرغم همه تحریم‌ها و محاصره سخت اقتصادی و نظامی، قادر به کسب پیروزی‌های بزرگی مقابل ارتش تا دندان مسلح بعثی است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس، گفت: بعد از پیروزی در بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، دنیا باور کرد که مردم ایران، ملتی هستند که قادرند روی پای خود بایستند و تحمل این موضوع برای استعمارگران شرق و غرب بسیار تلخ و ناگوار و دشوار بود.

او با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این فتح بزرگ، گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات خیره‌کننده‌ای و با وجود پدافندی متمرکز و پر پوشش از سوی دشمن، پل اروند را منهدم کرد و عقبه اصلی نیروهای بعثی اشغالگر در خرمشهر را در هم کوبید.

محمدی افزود: این اقدام شجاعانه که یک عملیات رزمی تاکتیکی هوایی به شمار می‌رفت، معادلات نبرد در خرمشهر را به کلی تغییر داد و عملا ضمن قطع راه ارتباطی پشتیبانی و لجستیکی دشمن، مسیر عقب نشینی نیروهای بعثی را از بین برده و ارتش اسلام توانست با به اسارت گرفتن ۱۹ هزار نفر و انهدام صدها دستگاه ادوات و تجهیزات دشمن، ضربه جبران ناپذیری به دشمن بعثی وارد کند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه  بی تردید فتح خرمشهر، از دو جهت بسیار حائز اهمیت بود، گفت: نخست اینکه، با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با حمله‌های کوبنده خود، مرحله به مرحله پیروزی‌های تازه‌ای را به ارمغان می‌آوردند.

محمدی در خصوص بعد دیگر این فتح، گفت: این فتح باعث شد که آمریکا و سایر قدرت‌های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله، وارد فاز مذاکره، صلح و اتمام جنگ شوند و در نهایت آزادسازی خرمشهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران به متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.

این فرمانده پیشین نظامی ارتش، گفت: حماسه آزادسازی خرمشهر در همه ابعاد آن، اعم از نظامی،‌  فرهنگی و اقتصادی، تبدیل به نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران شد و به جرات می توان گفت که سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآور فداکاری ها و ایستادگی های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=64282

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.