• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
پیام مدیران روابط عمومی فارس به مناسبت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات؛

روابط عمومی چراغ روشن آگاهی بخشی هر نهاد به جامعه است

  • کد خبر : 63698
  • 26 اردیبهشت 1402 - 20:23
روابط عمومی چراغ روشن آگاهی بخشی هر نهاد به جامعه است
نقش برجسته روابط عمومی در هر مجموعه ای به عنوان آينه ای شفاف در دريافت و انعكاس واقعيت ها بر كسی پوشيده نيست. به مناسبت بزرگداشت این روز پیام های تبریک مدیران روابط عمومی را گردآوری کرده ایم.

‌‌به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده، این روز را گرامی داشته و پیام شما بزرگان خانواده بزرگ روابط عمومی های استان فارس را در این پایگاه خبری انتشار خواهیم داد.

بی شک روابط عمومی‌ها تنها پاسخگوی همیشگی دستگاه های اجرائی به ارباب رجوع و اصحاب رسانه هستند و این همیشه پاسخگو بودن آنها دو دلیل بیشتر ندارد و آن هم عشق به این حرفه و احساس مسئولیت آنان است.

ساسان یگانه
صاحب امتیاز و مدیرمسئول سحاب پرس
و مدیر موسسه مردم نهاد رسانه و فضای مجازی فناوران شهر راز

ترکیبی پیچیده از علوم نوین در حوزه علوم انسانی از جامعه شناسی، رفتار شناسی، علوم اجتماعی، روان شناسی و رسانه با هم پیوند خورده تا روابط عمومی شکل بگیرد.
روابط عمومی‌ها با کم ترین امکانات و به مدد تجربه در این عرصه تلاش می‌کنند.
اهمیت موضوع روابط‌عمومی و ارتباطات به گونه ای است که در دنیا روزی را برای گرامی داشت آن نام نهاده اند، به همه عزیزان فعال درحرفه روابط‌عمومی و ارتباطات این روز را تبریک عرض می‌نمایم.

سمیه یگانه
سردبیر پایگاه خبری سحاب پرس


وطیفه مهم روابط عمومی ها بیان شفاف حقایق، وقایع و اخبار درون و بیرون سازمان است

عباس فرج زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات طی پیامی به سحاب پرس گفت:

در دوران جدید که عصر انفجار و توسعه ارتباطات نام گرفته است و اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها ضروری و پیشتاز است؛ اهمیت و نقش روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان بیش از پیش بروز و ظهور پیدا کرده است.

از جمله وظایف مهم روابط عمومی ها بیان شفاف حقایق، وقایع و اخبار درون و بیرون سازمان و نیز اطلاع رسانی به موقع عملکرد سازمان‌ها و نهادها و انعکاس مشکلات و موانع موجود در کشور و تبیین و شناسایی دشواری‌های موجود و خصوصاً انتقال مطالبات جامعه به مسوولان و بالعکس به شیوه های سنتی، الکترونیکی و سایبری می باشد.

اینجانب ضمن گرامیداشت روز روابط عمومی و ارتباطات خدمت همه همکاران عزیز خانواده بزرگ روابط عمومی در استان فارس؛ همکارانم در دستگاه‌های اجرایی، خبرنگاران، مطالبه گران و یاوران عرصه خبر رسانی، اصحاب رسانه، جراید، پایگاه‌های خبری و… توفیق تمام عزیزان را در امید آفرینی و تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند منان خواستارم.


جای روابط عمومی ها در کارگروه های استانی خالی است

سید علی اصغر محدث مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه گفت:

جای خالی روابط عمومی ها در کارگروه های استانی، مشهود است.
شاخص هایی چون میزان مشارکت خبری، تعامل با مخاطبان، تبلیغات و اطلاع رسانی، خدمات الکترونیکی و امکانات جانبی در پایگاه های اطلاع رسانی روابط عمومی های امروزی و الکترونیک، بسیار حائز اهمیت قرار گرفته است.
نگاهی به کارگروه های استانی در زمینه های مختلف نهادها و سازمانها، نشانگر این است که جایگاه روابط عمومی ها، رسانه ها و اطلاع رسانی در توسعه استان دارای اهمیت لازم نیست و نبود آیتم های مهمی نظیر اطلاع رسانی، رسانه ها، روابط عمومی ها و افکار عمومی در این کمیته های اجرایی، قابل تامل است.
تاثیر عملکرد روابط عمومی به لحاظ ساختاری در نهادهای مختلف و رابطه بین روابط عمومی دستگاه‌ها با رسانه‌ها به صورت حرفه‌ای تعریف شده و در این مسیر نیاز به تشکیل مشاورانی از جنس رسانه و روابط عمومی در فعالیت های کلان و تصمیم گیری های استانی و شهری مشهود است.


حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در دنیا است

محمد امین احمدی مدیر روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

نوع کار روابط‌عمومی و مسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در دنیا شناخته شود.

زیرا مدیران روابط عمومی‌ها افراد متخصص در اساس بازرسی آسیب‌ها میباشند و بنابراین نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش زا میباشند.


روابط عمومی پل ارتباطی سازمان با اجتماع

سرهنگ حمید افرامن رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

امروزه از دانش و هنر روابط عمومی به عنوان یک ابزار توانمند در جهت تسهیل ارتباطات دو طرفه بین سازمان ها و جامعه یاد می شود و با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش احساس می شود تا آنجا که در عصر کنونی کمتر نهاد یا سازمانی است که در آن واحد روابط عمومی وجود نداشته باشد.
در نیروی انتظامی نیز به دلیل تنوع ماموریت ها و لزوم ارتباط با بخش های مختلف جامعه و زندگی شهروندان وجود واحد روابط عمومی و ارتباط با اقشار جامعه مورد نیاز بوده و از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است .
بدیهی است حلقه واسط بین سازمان پلیس و بدنه جامعه عناصر روابط عمومی و ارتباطات می باشند که هدف از تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در مجموعه فرماندهی کل انتظامی ایفای نقش پل ارتباطی بین مردم و سازمان در راستای تشریح ماموریت ها و اقدامات مجموعه های مختلف انتظامی با هدف اقناع سازی افکارعمومی می باشد.
از مهمترین دغدغه‌های روابط عمومی پلیس، پیشگیری از انتشار اخبار غیر واقعی درفضای مجازی است که موجب کاهش احساس امنیت در جامعه می‌شود.
در پایان فرصت را مغتنم دانسته و ضمن تقدیر از کلیه دوستان و عزیزانی که طی سال گذشته در اطلاع‌رسانی صحیح و مطلوب اخبار و عملکرد حوزه پلیس فارس با ما همکاری داشتند این روز را به همه تلاشگران و فعالان مسیر حساس و دشوار روابط عمومی و اطلاع رسانی صمیمانه تبریک عرض نموده و از خداوند قادر منان برای تمامی این عزیزان موفقیت و استقامت در راه خدمت رسانی به مردم را مسئلت می نمایم.


روابط عمومی مغز متفکر،گوش شنوا، چشم بینا، زبان گویا است

محمدرضا عدل آسا مدیر روابط عمومی شرکت پگاه فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه گفت:

روابط عمومی مغز متفکر،گوش شنوا، چشم بینا، زبان گویا، دست اجرا و قلب تپنده یک سازمان است، جملاتی زیبا که در عمل، در سازو کارهای اداری به طور کامل محقق نمی شود.
یکی از از مهمترین عوامل برای توسعه روابط عمومی تاثیر گذار، باوراست.باور به قدرت روابط عمومی در ایجاد تغییر و کنش از جانب رهبران سازمانی در درجه اول و پس از آن اداره کنندگان و کارشناسان روابط عمومی.
اینکه ما بتوانیم از یک روابط عمومی راکد، عبور کنیم و با روابط عمومی توجیه گرخداحافظی گام مهمی است، تا در چینش پازل سازمانی جزو بخش های اصلی و تاثیر گذارسازمان باقی بمانیم.
به زبان ساده اگر حذف روابط عمومی به هر دلیلی کَمیت سازمان را لنگ کرد و مسیر حرکت را متزلزل. آن وقت است که می توانیم ادعا کنیم از کَمیت گرایی فاصله گرفته ایم و در جهت رسیدن به فضای حرفه ای روابط عمومی در تلاشیم.


دنیای امروز دنیای ارتباطات است

حسنعلی رحمانیان مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه اظهار کرد:

روابط عمومی حرفه‌ و فعالیتی مبتنی بر اخلاق است که در موفقیت سازمان‌ خود نقش راهبردی ایفا می کند
نقش سازمانی، اخلاقی و اجتماعی روابط‌عمومی‌ به عنوان حلقه واسط یک نهاد با نهادهای دیگر و جامعه هدف، ضرورتی انکارناپذیر است.
دنیای امروز دنیای ارتباطات است، بنابراین روابط عمومی با خلاقیت ذاتی خود و مجهز به فناوری‌های ارتباطی آمادگی برنامه‌ریزی‌های لازم برای انواع برنامه های سازمانی و رسانه‌ای را با خود همراه دارد و با اعتمادآفرینی مقبولیت واحد خود را افزایش داده و به ایجاد رابطه آسان و درست کمک می کند.
قابل ذکر است ؛ برخورداری از مهارت و تجربه در ارتباطات‌ نوشتاری‌ و گفتاری‌، دارا بودن قدرت‌ قضاوت، برنامه ریزی و تحلیل صحیح‌، اعتماد به‌ نفس‌ بالا و اتخاذ تصمیم‌ درست‌ در لحظات‌ سخت‌ و بحرانی‌، تسلط‌ بر تکنیک های‌ رایانه ای و کار با رسانه‌ های‌ گروهی از مهمترین شاخصه های روابط عمومی است.
لذا جهت همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها و بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی نیز بهره مندی از نیروهای متخصص و استفاده بهینه از تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا در انتشار سریع، صحیح اخبار و گزارشها بسیار موثراست.


روابط عمومی آمیخته ای از علم، فن، هنر و تجربه است

محمدامین آبادیان مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه گفت:

روابط عمومی آمیخته ای از علم، فن، هنر و تجربه است و نیروهای این حوزه بایستی از متخصصین انتخاب شوند؛
علیرغم جایگاه حساس آن بعضا مشاهده می شود نیروهای گمارده شده در این واحد سازمانی به لحاظ تخصص و حتی تعداد، جوابگوی نیاز دستگاه ها نیست.
نگاه موجود به اکثر واحدهای روابط عمومی در کشور، سنتی و صرفا محدود به برگزاری مراسم ها، تبلیغات و تشریفات است؛
در صورتی که نمود تمام عیار عملکرد هر نهادی وابسته به رویکرد صحیح روابط عمومی آن است.


نقش اصلی روابط‌عمومی در سازمان ها “مدیریت راهبردی دغدغه های ارتباطی”

محمدرضا اوجی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط‌اند، انجام می‌دهد. روابط عمومی، روبه‌رو شدنِ یک سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافعِ مشترک آن‌ها مربوط است.
نقش اصلی روابط‌عمومی در سازمان ها “مدیریت راهبردی دغدغه های ارتباطی” است.
اما در حال حاضر در ایران روابط عمومی های سازمانها فاقد استراتژی هستند. ضعف بزرگ روابط عمومی های ما این است که آنها به جای استراتژی مداری و برنامه محوری، وظیفه محور و ابزار گرا شده اند لذا تنها حسب دستورات و برنامه های ابلاغی و اغلب در جایگاه امور عمومی و گاهی اطلاع رسانی کلیشه ای و فاقد کار آیی در سازمانها و دستگاه ها و به صورت سنتی فعالیت می کنند.
استراتژی ارتباطی در واقع قلب فرایند مدیریت و برنامه ریزی ارتباطی است که اغلب مدیران ازآن غافل هستند.
کارآمدترین راهکار برای ارتقاء سطح روابط عمومی ها در بعد نظری، برخورداری از تفکر استراتژیک ارتباطی و در بعد عملی تدوین برنامه ها، کمین ها و بسته های ارتباطی برای هر محصول و پروژه کلان سازمانی است، در هر سازمانی با پروژه های بزرگ عمرانی و خدماتی مواجه هستیم، اما خلا بزرگ، تعریف نکردن ضمیمه ها و بسته های ارتباطی برای مدیریت دغدغه ها است.
٫۱ ایجاد واحدهای اداری مستقل بویژه در دستگاه‌های استانی حداقل در سطح اداره روابط عمومی
٫۲ بازتعریف بودجه‌بندی دستگاه‌ها و ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای برنامه‌های پژوهشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در روابط عمومی
٫۳ ارتقا سواد رسانه ای مدیران روابط عمومی
٫۴ تسلط روابط عمومی ها به تکنولوژی‌های نوین
٫۵ دسترسی روابط عمومی ها به رسانه های نوین و شبکه های خبری نوین در بستر فضای مجازی به منظور اطلاع رسانی به موقع
روز روابط عمومی و ارتباطات را به همه اصحاب رسانه، فعالان روابط عمومی و ارتباطات؛تبریک عرض نموده و امیدوارم با تلاش‌ بیشتر و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود؛ موجب هم افزایی و همدلی بیشتر در مجموعه تحت امر که همانند پلی برای انتقال پیام ها، انتقادها و پیشنهادها از سطوح‌ گوناگون ذینفعان به سطوح مختلف مدیریتی است عمل نمایند.


روابط عمومی ها می بایست دارای توانمندی، تدبیر، درایت و بینش لازم باشند

سرهنگ پاسدار جلال یارمحمدی معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه فجر استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

مدیران روابط عمومی سازمان ها می‌بایست دارای توانمندی، تدبیر، درایت و بینش لازم باشند تا به جایگاه خود وزن دهند و در انجام مسئولیت ها و وظایفشان خللی ایجاد نشود و روابط عمومی را به سرمنزل مقصود برسانند.
روابط عمومی می تواند به نقش و جایگاه واقعی خود دست یافته و به عنوان بازویی نیرومند در جهت ارتقاء و رشد سازمان گام های اساسی بردارد.
اینجانب فرا رسیدن بیست و هفتم اردیبهشت ماه که در تقویم با نام روابط عمومی مزین شده را به همکاران ساعی و پرتلاش وسکانداران این حوزه که در جهت ایفای رسالت خطیر گردش شفاف و صحیح اطلاعات گام بر می دارند تبریک و تهنیت عرض می کنم.


روابط عمومی مهمترین و حیاتی ترین بخش سازمان است

رسول رحمتی مدیر روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

روابط عمومی ها مهمترین و حیاتی ترین بخش سازمانی و درعین حال مظلومترین در حیطه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها هستند این روابط عمومی ها هستند که در تنگاه ها و دشواری ها همیشه یار و یاور مجموعههمکاران و مدیران بودند.
روابط عمومی ها در ساختن تصویری مطلوب و شفاف در حوزه های مختلف کاری و سازمانی خود تلاش میکنند و در بسیاری مواقع کارهای انها هرچند دیده نمیشود ولی نجات بخش و رهایی دهنده سازمان و نهاد خود از مشکلات می باشد که حتی بر بسیاری از همکارای خود نیز نمایان نشده است.
مثال کوچک این است که وقتی همه آرام روی صندلی هایشان به چیزی جز مراسم توجهی ندارند، قلب روابط عمومی هاست که با سرعتی مضاعف در سینه می تپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه هست.
روابط عمومی ها مغز متفکر، زبان گویا، دست اجرا و قلب تپنده و… یک سازمان هستند، جملاتی زیبا که در عمل، در سازو کارهای اداری به طور کامل محقق نمی شود.
بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون روابط عمومی در دنیای ارتباطات است اینجانب به نوبه خودم روز روابط عمومی را به تمامی فعالان و جهادگران این عرصه صمیمانه تبریک عرض می نمایم.


روابط عمومی موفق می‌بایست شناخت کاملی از جامعه مخاطب خود داشته باشد

علی عابدینی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

در سالهای اخیر شاهد پیشرفت تکنولوژی و فن آوری ها بوده ایم، که این امر سبب راحتی زندگی نسبت به گذشته شده است می توان گفت: تکنولوژی دائما باعث افزایش سطح رفاه، سرعت انجام کار ها، بالا رفتن امید به زندگی و مهمتر از همه دسترسی آسان به اطلاعات گردیده است.
با توسعه و گسترش فن آوری ها، در جامعه ای به سر می بریم که پر تغییر و اطلاعات به سرعت رنگ کهنگی به خود می گیرد.
بر خلاف گذشته که ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی در دست عده ای خاص و صاحبان قدرت و نخبگان بوده امروزه همه افراد جامعه قادرند به راحتی به انتشار دیدگاه ها و عقاید خود بپردازند و همین عوامل باعث بوجود آمدن انقلاب جدیدی در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی شده است.
که همین اتفاق علاوه بر جنبه های مثبت خود دارای پیامد های منفی بسیاری است که می‌توان اظهار نظر افراد بدون داشتن اطلاعات علمی،اجتماعی و….در خصوص مسائل تخصصی دانست که این گونه نظر دهی ها باعث بی‌اعتماد و پایین آمدن سرمایه اجتماعی در یک جامعه می‌شود که یکی از چالش های روابط عمومی همین مسله می باشد
در عصر حاضر حلقه ی اصلی ارتباطات در سازمان ها که همان روابط عمومی ها هستند با تحولات جدی روبرو گردیده و نقش مهمی را در اعتماد سازی و همراه کردن مخاطبان ایفا می کنند.
امروزه روابط عمومی هایی موفق خواهند بود که شناخت کاملی از جامعه مخاطبان خود داشته باشند تا بتوانند تصمیماتی مبتنی بر واقعیت اتخاذ کنند. به همین منظور در جهت تحقق اهداف باید در کنار شناخت فن آوری های نوین ارتباطات و اطلاعات مدل های ارتباطی را به خوبی بشناسند و منتظر نمانند تا ببینند مخاطب چه می خواهد، بلکه باید قبلا فکر همه چیز را کرده و برای برآورده کردن خواسته های مخاطبان خود تمهیدات لازم را اندیشیده و به خوبی فرآیند اطلاع یابی ، پردازش اطلاعات و اطلاع رسانی در جهت اهداف سازمان پیاده سازی کرده باشند تا بتوانند حمایت و تفاهم مخاطبانی که برای سازمان اهمیت دارند را بدست آورند.
با توجه به موارد فوق روابط عمومی ها ناگزیرند در راستای ارتباط آگاهانه ، سنجیده ، دوسویه و مداوم ، خود را با تجهیزات ، وسایل نوین و روش های جدید هماهنگ نمایند و ظرفیت های خود را برای استفاده از این سخت افزار ها و نرم افزارها بالا ببرند تا بتوانند مسئولیت و وظایف خود را به خوبی ایفا کنند.
در پایان می توان گفت موفقیت روابط عمومی علاوه بر موارد مذکور در گرو توجه و نگاه ویژه مدیران به اهمیت رسالت و جایگاه روابط عمومی هاست که با گماردن افرادی علمی و فرایند محور و همچنین افرادی که به لحاظ تخصص توانایی جلب مشارکت های عمومی و اعتماد سازی در افکار عمومی را با صداقت ، شجاعت و امانت داری به سر انجام برسانند.


اخلاق مداری و صداقت را سرلوحه اهداف خود بدانیم

هادی همتی مدیر روابط عمومی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

اگر بخواهیم واژه روابط عمومی را واکاوی کنیم در واقع برای رسیدن به اهدافمان باید مولفه های مرتبط با این حوزه را را اجرا و رعایت کنیم، در وهله اول برای رضایت خدا کار کنیم که همیشه مانا بمانیم و در همین راستا اخلاق مداری و صداقت را سرلوحه اهداف خود بدانیم ، به همین منظور ارتباط با عموم مردم و نحوه این روابط اگر با رعایت این اصل مهم دنبال شود قطعا ما توانسته ایم سازمان، اداره و هر ارگانی را به اهداف اصلی برسانیم، نکته دیگر کسانی که در حوزه روابط عمومی فعالیت دارند به روز رسانی کردن فعالیتهای مجموعه را در نظر بگیرند ، چون امروز ثانیه به ثانیه تکنولوژی در حال توسعه میباشد و مواردهای متعدد دیگر در خصوص این حوزه که از حوصله خارج است، و از همه مهم تر روابط عمومی ها همیشه پشت صحنه دغدغه مند اجرا برنامه هایشان هستند اما در پایان مغفول واقع میشوند در پایان از رسانه وزین سحاب پرس تشکر میکنم که چنین وقتی را برای ما در نظر گرفتند.


روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان است

محمدرضا جعفری مدیر روابط عمومی و امور رسانه هیات ورزش‌های همگانی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه گفت:

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است دوچندان شده است به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.
اولین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است و روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان است.
۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد.


سازمان ها روابط عمومی ها را جدی بگیرند!

بهنام رضایی مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

قبل از هر چیزی این فرصت را مغتنم شمرده و روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به همه همکاران ، فعالان و تلاشگران این عرصه تبریک عرض می کنم و هم چنین تقدیر و تشکر نیز دارم از همراهی و همکاری اصحاب رسانه استان فارس که یار همیشگی روابط عمومی ها بوده اند.
آنچه که در این نوشتار کوتاه بنا دارم به آن بپردازم نه مشکلات روابط عمومی ها و نه تعریف و تمجید از همه تلاش ها و زحماتی است که در طول یکسال به جان می خرند؛ بلکه تنها یک مهم می باشد و آن این است که سازمان ها روابط عمومی ها را جدی بگیرند!
آن هم در روزهایی که کشور عزیزمان بیش از هر زمان دیگری نیازمند جهاد تبیین است و همگان نیز به این باور رسیده اند که توفیق در اجرای هیچ سیاست ، طرح یا برنامه ریزی بدون اطلاع رسانی شفاف و مسئولانه ممکن نیست و این فرآیند نیز جز با نقش آفرینی فعالانه و حرفه ای روابط عمومی ها قابل تحقق نمی باشد. به قول عزیزی “در روزگار تکثر و تشتت کانال های تولید و انتشار محتوا ، مسئولیت همکاران روابط عمومی در اطلاع رسانی مستمر و صادقانه سنگین تر از گذشته است.”
در پایان مجددا این روز را به همه همکاران و تلاشگران عرصه روابط عمومی که خداوند نعمت پاسخگویی خوش رویانه به همنوعان را به آنان عطا کرده و از سوی دیگر با دانش، اخلاق و هنر خود نماد پویایی و خلاقیت سازمان ها به شمار می روند تبریک عرض می کنم.


ضرورت پویایی در روابط عمومی

حمیدرضا شعبانی رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

درعصر حاضر تحولات تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال شکل گیری هستند به نحوی که ما شاهد تغییر، به روزآوری، دگرگونی و حتی ازبین رفتن تکنولوژی های ارتباطی و جایگزینی انها با ابزار ارتباطی جدید هستیم.
این مساله می طلبد که یک مدیر روابط عمومی دائما با رصد این تحولات، خود را مجهز به جدیدترین انها نماید چرا که مشتری و مخاطب سازمانش در حال استفاده از انها می باشد و انتظار دارد بوسیله این ابزار با او تعامل ، گفتگو و خدمت رسانی شود.
اما انچه مانع این مساله می باشد گاها سیاست های غلط و دست اندازهایی هست که مانع تحقق این مساله در سازمان ها میشودو تعارض هایی را مابین سازمان ومخاطبینش بوجود می آورد.
به عنوان مثال درحالیکه بخش زیادی از جامعه در یک فضای مجازی خاصی سیر میکنند اما مدیر روابط عمومی بنا بر بخشنامه های مکرر، از حضور پررنگ در آن فضا محروم است و عملا آن دسته از مخاطبین سازمان خود را از دست می دهد این درحالی هست که از او انتظار دارند همچنان مخاطبین را اقناع و اطلاعات لازم به دست او رسانده شود.
به نظر می رسد لازم است در کنار رفتار و تلاش فردی مدیر روابط عمومی برای ارتقای خود، سازمانها نیز ضمن واگذاری اختیارات و همچنین حمایت های کافی اجازه دهند فاصله ایجاد شده روز به روز کاهش یابد.
از طرفی عدم توازن سرعت دگرگونی اطلاعات با روند ایجاد زیرساخت های موجود در حوزه روابط عمومی از مهمترین چالش های دیگر این حوزه است.نیک میدانیم که اگر همین تحولات تکنولوژی در کشور سرعت بگیردبه نحوی که تجهیزات مدرن بومی سازی شود و فضایی ایجاد شود که مخاطب بدون اجبار، اکراه و از روی نیاز و جذابیت به سمت انها حرکت کند این تعارض خود به خود حل خواهد شد.
اما حوزه روابط عمومی با دیگر چالش هایی نیز مواجه است که از ان جمله میتوان به نگرش سنتی به نوع عملکرد و انتظارات ناشی از این نوع نگرش، عدم تغییر رویکردهای حاکم بر مجموعه ها با نیازهای روز و … نام برد که یک مدیر مدیر روابط عمومی به وضوح با آن دست و پنجه نرم می کند.
از سویی دیگر عدم آشنایی سایر بخش ها با وظایف نوین روابط عمومی، همواره انتظارات نابجایی را از این بخش به همراه دارد و گاها موجب دخالت های نابجا و متناسب با درک افراد از این مجموعه هستیم.
به نظر می رسد رسانه در ارتقای این مساله نقش اساسی را میتوانند ایفا میکنند و شرایط را به گونه ای ترسیم کنند که بیشترین اطلاع رسانی در خصوص رویکرد روابط عمومی های نوین در رسانه ها منتشر شود.


آنچه در روابط عمومی اهمیت دارد، صداقت است

بهنام کشاورز مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

آنچه برای روابط عمومی یک مجموعه به ویژه روابط عمومی یک سازمان عمومی اهمیت دارد صداقت است ، صداقت در انتقال پیام سازمان به مردم و صداقت در انتقال مطالبات مردم به مسئولین.
امروز در شرایطی هستیم که باید روابط عمومی ها تمام همت خود را به کار گیرند تا بخشی از اعتماد عمومی را که آسیب دیده ترمیم شود و این هدف مهم جز با صداقت در محتوای پیام، سرعت در انتقال پیام و ایجاد ارتباط دو طرفه پیام بین مردم و دولت به دست نمی آید.
اینجانب به سهم خود این روز را به همکارانی که مسئولیت خطیر تبیین را بر عهده دارند تبریک عرض نموده ، امیدوارم در مسیری که آگاهانه انتخاب کردند در پیشگاه خداوند و مردم صبور پیروز و سربلند باشند.


روابط عمومی سرعت دهنده به روند اعتماد سازی در دنیای امروز است

محمد حسن داستان مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

قدرت روابط عمومی امروز آنقدر زیاد است که هیچ مدیری خود را حتی لحظه ای بدون آن در نظر نخواهد گرفت. روابط عمومی به عنوان یک سرعت دهنده به روند اعتماد سازی در دنیای امروز شناخته می شود. اعتماد سازی میان اشخاص، سازمان ها، توده مردم و‌حتی جامعه ای به جوامع دیگر. اما مشکلی که در این قدرت بی نهایت وجود دارد شاید عدم به روز شدن علم و مدیران روابط عمومی است؛ چه بخواهیم ‌‌چه نخواهیم یک روابط عمومی باید از علوم پایه بازاریابی، تبلیغات، حقوق و روانشناسی بداند و اطلاعات خود در این حوزه ها را به روز کند. قدرت مثبت روابط عمومی اشاعه دهنده تفاهم، کار بر مبنای توافق و جست ‌وجو برای اهداف مشترک با مخاطبان و‌عموم جامعه است. به اعتقاد بنده نگرش هایی که استراتژی روابط عمومی را به خوبی می تواند پیش ببرد اول خلاقیت بوده و در مرحله دوم مدیریت موضوعات به سبک کمپین های روابط عمومی برای رسیدن به اهداف مشخص است.
متخصصین روابط عمومی امروز باید قدرت جریان سازی در حوزه کاری خود داشته باشند تا باعث پیشرفت جامعه شوند. به مردم در رسیدن به اهداف و آرامششان یاری برسانند و در زمان بحران نقش مدیریت و تسکین دهندگی را بپذیرند.


نقش و جایگاه هنر روابط عمومی در مدیریت حرفه ای

مازیار فتحی مسئول روابط عمومی ‌شهرداری منطقه شش شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

وقتــی بحث از دانش در علــم ارتباطات و به ویــژه روابــط عمومی مطرح میگردد، باید به ایــن نکتــه اشــاره کنیــم ما در دنیایی به ســر می بریم که«عصــر ارتباطات و اطلاعات» نام گرفته اســت و بنابر ماهیت و ویژگی این عصــر هــر روز اطلاعات و دانــش ایــن حــوزه دچــار تغییــر و دگرگونی اســت و نمــی توانیم خــود را بــی نیــاز از بــه روز کــردن اطلاعات بدانیــم چرا که بدون ایــن رویکرد محکوم به شکست خواهیم بود.
دانــش روابــط عمومــی امــروزه صرفــا تهیــه خبــر و گــزارش نیســت؛ روابــط عمومــی یــک علــم و هنر اســت که باعث کاهش شــکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی میشود.
روابــط عمومــی در ارتبــاط مؤثر بین ســازمان و مخاطبــان بســیار تأثیرگــذار اســت و هــر ســازمانی کــه بــه نوعــی بــا افــکار عمومی ســر و کار دارد، نیازمنــد این اســت تصویر روشــنی و شــفافی از آن ســازمان در افــکار عمومی تبیین نماید .
در حقیقیت روابــط عمومــی اتاق فکری اســت کــه با وجــود دنیــای ارتباطات و رشــد فزاینــده تکنولوژی هــا و ابزارهای نوین ارتباطــی، بایــد بــه تمامــی حــوزه هــا تســلط داشــته و اطلاعاتش بــه روز باشــد؛ عــدم دانــش کافــی مــی توانــد در تعامــل و پاســخگویی به نیازهــا و انتظارات مردم از آن سازمان و کارکنــان مجموعــه آسیب وارد کند.


ارتقای تجهیزات ارتباطی، ابزارها و فناوری ها مهم و حیاتی است

صادق مهدوی نیا مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

امروزه با توجه به گستردگی دنیای داده ها و سرعت بالای انتشار اطلاعات ، صداقت و شفافیت در ارتباط با مردم و رسانه‌ها و قطعا آموزش‌های کاربردی و شبکه ای و به روز رسانی اطلاعات و همگام شدن با فناوری ها و رسانه های نوین، بهترین رویکرد در حوزه روابط‌عمومی بوده و به نوعی ارتقای تجهیزات ارتباطی، ابزارها و فناوری ها و مدیریت دانش همه جانبه مهم و حیاتی است و همزمان توجه ویژه به اطلاع رسانی موثر و ایجاد زبان مشترک‌ با ذینفعان و خود ارزیابی های دوره ای در کنار نظرسنجی عمومی برای یک ارتباط همیشگی و قابل اعتماد و استناد مورد تاکید خواهد بود.


روابط عمومی رکن اصلی و نقش سازنده یک مجموعه در رویدادها است

علیرضا زارعی مدیر ارتباطات و فرهنگی منطقه ۲ شهرداری شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

روابط عمومی ها پل ارتباطی بین مدیران و مسئولین دستگاه ها با شهروندان فهیم میباشند که قطعا با حمایت همه جانبه مدیر و مسئولین مجموعه ها و بهره مندی از دانش، امکانات و تجهیزات به روز این واحد جهت ارتباط گیری و انعکاس به موقع مطالب و مستندات و درخواست ها از شهروند به مجموعه و همچنین بالعکس میتوان مجموعه ای پویا خلق نمود.
روابط عمومی رکن اصلی و نقش سازنده یک مجموعه در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و ارتباط گیری در سطح محدوده و حوزه استحفاظی خود ایفا مینماید که تلاش همکاران جهت پویایی شهر را به تصویر کشیده و در نهایت رضایت ارباب رجوع و مطالبه گر را در پی خواهد داشت.
خوشبختانه امروزه با بهرمندی از تکنولوژی و دانش روز در این حوزه خصوصا در دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری ها نقش حوزه ارتباطات بسیار چشمگیر و مورد حمایت شهروندان و مدیران قرار گرفته که با هم افزایی بیشتر میتوان مفیدتر واقع گردید.


اطلاع رسانی یک کار هنرمندانه و با هماهنگی است

منصوره خسروبیگ مسئول روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس بیان کرد:

اطلاع رسانی یک کار هنرمندانه و با هماهنگی است .
نقش روابط عمومی ها به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های مختلف ،از مشخصه های جدید عصر ارتباطات است .
روابط عمومی ها آیینه تمام نمای سازمان ها هستند و در پیشرفت هر سازمانی نقش حیاتی و اساسی دارد.
نامگذاری بیست و هفتم اردیبهشت به عنوان ارتباطات و روابط عمومی فرصت ارزنده ای برا تبیین اهمیت و نقش بی بدیل و اثر گذار روابط عمومی در تغییر و تحول سازمانی و تسهیل فرآیند پیچیده ارتباطات و ارج نهادن به زحمات و دستاوردهای تلاشگران عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی است.
۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست ،بلکه یک سرفصل از اخلاق ،علم و هنر است.


روابط عمومی در همه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها باید مشارکت کند

سید عبدالوهاب نقیب رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

روابط عمومی بازوی قوی مدیریت یک سازمان می باشند. نمی شود گفت که روابط عمومی در هرجایی نباید دخالت کند در واقع روابط عمومی در همه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها باید مشارکت کند و بلافاصله با انعکاس آنها در میان طبقات مختلف مردم بازخورد آنها را به مدیران برساند.وظایف روابط عمومی از تهیه خبر، چاپ خبر، برگزاری مراسم و آیین‌ها، سخنرانی، عکاسی، تجزیه و تحلیل، تفسیر و توجیه اجرای برنامه ها و ایجاد جریانی رفت و برگشتی از اطلاعات و انتقادات و نظرات که بالاخره نتیجه ی آن ایجاد اندیشه های مساعد و خلق گرایش های مطلوب در میان گروه های داخل و خارج سازمان است. از طرفی اگر شبهه‌ای در خصوص سازمان است، بتواند با توضیحات و توجیهاتش عناد و خصومت آنها را بی اثر یا لااقل کم اثر کند و از سویی به خواسته ها و انتظارات جامعه مخاطبش پی ببرد و بتواند تا آنجایی که ممکن است در جهت تحقق خواسته های عمومی و کسانی که خواستشان برای موفقیت سازمان لازم است تلاش بکند و راه حل‌ها و نظراتی جدید در حل مشکلات و سوءتفاهم هایی که احتمالا وجود دارد ارائه کند و به هر حال آگاهی ها و رفتارها و نگرش هایی که در درون یا بیرون سازمان وجود دارد بتواند تاثیر شایسته بگذارد.


روابط عمومی روی صحبتش با دل است

مرضیه خداجو مدیر روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس بیان کرد:

روابط عمومی روی صحبتش با دل است، روال کارش با دل است و همه هنرش این است که از دل برآید که اگر دل همراه و همگام نباشد، طاقت فرسا می‌شود و جانکاه که هر آینه با تلنگری، ناملایمتی و ایرادی ناصواب به هزاران تکه مبدل می شود.


عصر حاضر، عصر ارتباطات است

امیرعباس حقیقی نیک مدیر روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

چه زیباست که چون صبح، پیام ظفر آریم
گل سرخ، گل نور، ز باغِ سحر آریم
چه زیباست چو خورشید، درافشان و دِرخشان
ز آفاقِ پر از نور، جهان را خبر آریم
عصر حاضر، بی شک عصر ارتباطات است. به جرات می‌توانیم بگوییم یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهمترین عوامل پیشرفت جوامع امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر، ارتباطات است.
با ورود ارتباطات به همه زوایای یک جامعه، همبستگی ملی بسط یافته و قوام می‌پذیرد و افراد از احساس تعلق به خود خارج شده و به یک واحد ملی، آگاهی می‌یابند. ورود ارتباطات و رسانه‌ها به حریم گروه‌های اجتماعی موجب می‌شود هر واحد یا نهاد و یا سازمان ابعادی نو بیابد. روابط عمومی نیز یکی از پایه‌های رسانه‌ها و ارتباطات است که در یک سازمان وظیفه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی عملکرد رکن‌های مختلف آن سازمان را بر عهده دارد.
افکار عمومی، عامل نیرومندی در صحنه سیاست و اجتماع است که می تواند موسسات یا سازمان ها را در دستیابی به اهدافشان یاری رساند. روابط عمومی ها باید به این عامل نیرومند توجه داشته باشند، نه به چشم یک وسیله، بلکه به خاطر احساس مسئولیت نسبت به جامعه و منافع همگان و ایجاد جو سالم برای گسترش عدالت. مولای متقیان امام علی علیه السلام، در نامه ای که به «محمدبن ابی بکر» استاندار مصر می نویسد به شیوه ارتباط با مردم و مسئولین اشاره می کند که می تواند راهنمای عمل مدیران روابط عمومی قرار گیرد.
حضرت خطاب به استاندار مصر می فرماید: « بالت را برای مردم بگستر و (چون آنان خاکی باش) با آنان فروتنی کن، نرمخو باش و در برابر آنان رام، گشاده رو باش و مردم پذیر. با همه یکسان رفتار کن، حتی در چگونه نگاه کردن، مساوات را رعایت کن تا بزرگان و آنان که دارای قدرت و قوی هستند، انحراف تو را از عدل نسبت به مردم، چراغ سبزی برای ستمگری نپنداشته و در تو طمع نورزند و نیز تا ضعفا از عدل تو مایوس نگردند» .
۲۷ اردیبهشت، روز “روابط عمومی و ارتباطات” نه صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم، بلکه یک سرفصل از اخلاق، دین، علم و البته هنر مردم داری است.


بهترین نمایانگر اوضاع داخلی سازمان و منعکس کننده چگونگی مسائل سازمانها

محمود جمشیدی مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهر جدیدصدرا به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

بیست و هفتم اردیبهشت ماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نشان از اهمیت والای آگاهی و اطلاعاتی در عصر حاضر دارد.روابط عمومی،رکن کوثر و تاثیر گذار اطلاع رسانی و حلقه ی پیوندی مستحکم است.
تاکید رهبر فرزانه بر اهمیت روابط عمومی ها به عنوان «بهترین نمایانگر اوضاع داخلی سازمان و منعکس کننده چگونگی مسائل سازمانها»گواهی بر نقش بی بدیل روابط عمومی در سازمان است.
بنده به نوبه خود این روز را خدمت تک تک همکاران پرتلاش در این عرصه را تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند برای شما عزیزان صحت و سلامتی رو آرزو دارم.


آموزش، نیاز اساسی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی

محمدرضا فتوت مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

۲۷ اردیبهشت ماه فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط‌عمومی را بعنوان یک حرفه و هنر مهم مورد بازخوانی و توجه ویژه قرار دهیم. نقش روابط عمومی و مسوولان آن در دنیای کنونی در توسعه به خصوص در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه با توجه به پیشرفت‌های گسترده‌ای که در این حوزه به وقوع پیوسته بر هیچ فردی پوشیده نیست، بنابراین باید بیش از گذشته، توجه ویژه برای بررسی مسائل و حل نیازها و ارتقای جایگاه آن داشت.
روابط‌عمومی در هر سازمان، قلب آن مجموعه محسوب می‌شود؛ زیرا باید بین دستگاه و مردم و به خصوص خبرنگاران و فعالان رسانه ای یک ارتباط درست ، منطقی و با دانش روز برقرار کند که هم‌اکنون در این خصوص ضعیف هستیم. روابط عمومی ها بایستی با داشتن دانش روز و مشرف بودن به مسائل بتواند ماموریت‌های محوله را در چارچوب مقررات به خصوص در بخش تبیینی و آگاهی‌ بخشی به مخاطبان و ارباب رجوع بنحو مناسب انجام دهد.
یکی از مهمترین نیازهای مدیران و کارشناسان روابط عمومی این است که برای موفقیت در عمل خطیر خود، حداقل آموزش‌های لازم را در ابعاد مختلف به خصوص تهیه خبر و گزارش و انعکاس آن به رسانه‌های گروهی دیده باشد که اگر این امر مهم محقق شود شاهد پویایی و توفیق بهتر خواهیم بود.
با توجه به تحولات لحظه ای و ظهور تکنولوژی های ارتباطی نوین در قرن حاضر، بدون شک می بایست به حوزه آموزش بعنوان یک رکن اصلی در حوزه روابط عمومی و رسانه نگاه ویژه ای شود تا در همه ی زمینه ها، حرفهای جدید و امیدوار کننده ای برای مخاطبین داشته باشیم.


 

زهره غلامی مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

به نام خداوند دانایی ها و توانایی ها

به میمنت فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی این مناسبت ارزشمند را به تمامی مدیران، مسئولان، کارمندان و همه تلاشگران و کوشندگان این طریق پر پیچ و خم و دشوار صمیمانه تبریک عرض نموده و از خداوند قادر بلند مرتبه برای تمامی عزیزان موفقیت و استقامت در راه خدمت رسانی مسئلت دارم .


روابط عمومی جایگاهش امیدآفرینی و ترسیم آینده روشن برای مردم است

عباس امیری مسئول کمیته روابط عمومی و امور فرهنگی هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

همکاران بزرگوارم لطف و عنایت خداست که در جایگاه مهم، حساس و پر ماجرای روابط عمومی قرارداریم. جایگاهی که تکلیفش امیدآفرینی و ترسیم آینده روشن برای مردم و جامعه ماست. انعکاس گام هایی که در راه آبادی و آبادانی برداشته می شود و دفع هجمه هایی که برای نا امیدی و سیاه نمایی پیش روی کشوری است که به افق روشن می نگرد.
در راه عزت ایران سربلند باشید…
روز و هفته ای که به احترام جایگاهتان به نام هفته روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده، پر از اتفاقات خوب و مبارک باشد.


روز روابط عمومی روز سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی است

بهروز باصری مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

امروز روز کسانی است که تار فن را به پود هنر می بافند و با خلاقیت، مهارت و برنامه ریزی، سازمان خود را پویا می کنند.
امروز روز سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی است؛
روز آنها که هم یار دستگاه خود هستند و هم همیار جامعه ای که بیرون از سازمان، چشمشان به نوع عملکرد آنهاست.
سنگر روابط عمومی، یک پایگاه محکم برای رسیدن به اهداف والاست و یک مدیر خوب است که می تواند با تعریف برنامه ها و سیاست های صحیح، هم جایگاه خود را تثبیت کند و هم مقصود دستگاه اجرایی و مخاطبان را حاصل نماید.


بسیاری تصور می کنند برقراری تعامل موثر با سایر افراد سهل است

مهدی یزدانی مدیر روابط عمومی صدا و سیمای فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

نقطه تلاقی علم و هنر در عرصه ارتباطات از لحاظ فردی و جمعی هنر ارتباطات یا همان روابط عمومی خلق می شود.
بسیاری تصور می کنند برقراری تعامل موثر با سایر افراد سهل است اما این نگاهی سطحی به یک دستاورد بشری است.
در دنیایی بسر می بریم که با سرعت به سمت فراگیر شدن هوش مصنوعی در زندگی روزمره مردم حرکت می کند، با وجود اشخاص حقیقی و شخصیتهای حقوقی مختلف با امیال و نیازهای متفاوت، ایجاد یک ارتباط مانا و حفظ آن تا حصول نتیجه با در نظر گرفتن منافع مشترک، هم هوشمندسازی این علم را می طلبد و هم هنر پایایی ارتباط را بر اساس تمدن مردم هر جغرافیایی از این کره خاکی را.
امروزه ارتباطات به یمن وجود تکنولوژی های متنوع رسانه ای توانسته خود را با زندگی افراد همسانسازی کند اما همچنان این توانایی فردی است که در برقراری ارتباط با دیگران موثر است و افراد و سازمان ها را سرآمد می کند.
۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به همه همکاران ساعی و پرتلاش در کشور عزیزمان ایران و فارس همیشه سرافراز تبریک می گویم و در این بین از همکاران عزیز روابط عمومی که برای اعتلای نام محبوب روابط عمومی در مجموعه های خود تلاش شبانه روزی دارند، خداقوت عرض می کنم .
بحمدا… این عزیزان، توانسته اند فعالیت های خود را در شرایطی که نیاز به همت بلندتر دارد به بهترین نحو ممکن به انجام برسانند و این روزها خود را آماده می کنند تا گامهای بلندتری در حوزه جهاد تبیین و اطلاع رسانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که اهمیت فراوانی دارد و یکی از وظایف روابط عمومی ها محسوب می شود، بردارند.


روابط عمومی اصلی ترین حلقه میانی سهولت ارتباط مردم با مسئولین

حسین کشتکار مدیر روابط عمومی شهرک صنعتی بزرگ شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

در سال مهار تورم و رشد تولید، روابط عمومی اصلی ترین حلقه میانی جهت سهل نمودن ارتباط مردم با مسئولین و ایجاد امید به مردم و همچنین خلق روایت مردمی برای ساختن جامعه ای از جنس مردم است.
روز ارتباطات و روابط عمومی را به همه همکاران دلسوز و زحمتکش تبریک و تهنیت عرض می نمایم.


جنس کار روابط عمومی از نوع خبر و اطلاع‌رسانی است

زهرا عسکری مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

جنس کار روابط عمومی از نوع خبر و اطلاع‌رسانی است که علاوه بر قرابت با کار رسانه، مسئولیت صفر تا صد تمام برنامه‌های مرتبط با سازمان و ارتباطات داخلی و خارجی را شامل می‌شود به همین دلیل از آن به عنوان ششمین شغل پراسترس دنیا یاد می‌کنند.
تلاش مدیران روابط عمومی‌ها باید علاوه بر کنترل امور و انجام کارها طبق روال و قوانین اداری، کنترل آسیب‌ها هم باشد لذا نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترش و تنش‌زاست.
همچنین خلاقیت در این عرصه می‌تواند کمک شایانی به کنترل امور کند.
این روز را به تمام تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی تبریک می‌گویم.


“روابط عمومی‌ها” جان می خواهند تا جان دهند

علی شاهسون مدیر روابط عمومی انجمن فریزبی ایران به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

فعالیت رسمی روابط عمومی در ایران پس از راه اندازی نخستین روابط عمومی رسمی در شرکت نفت ایران در سال ۱۳۳۲ با هدایت گری دکتر نطقی از استادان علوم ارتباطات رقم خورد و به ۷۰ سالگی رسیده است؛ اما به نظر می رسد هنوز به آن جایگاه واقعی خود نرسیده و همچنان در نیمه راه است.
یکی از دلایل اصلی آن را نیز می توان به فعال نبودن روابط عمومی در برخی از نهادهای اجرایی و یا وجود یک تنها یک عنوان و یا یک تابلو اشاره کرد. این موضوع نشان می دهد که برخی ها هنوز شناخت دقیق از روابط عمومی و رسالت های آن نداشته و یا اینکه اعتقادی به وجودش ندارند.
اما نمی دانند که روابط عمومی چشم و چراغ یک مجموعه است، چراغی که می تواند در عرصه های مختلف هدایت گری یک مجموعه را عهده داشته باشد. چراغی که نورش راه روشن یک مجموعه است و می تواند در اطلاع رسانی و تعامل با رسانه، مشاوره، تنظیم روابط درون و برون سازمانی، مدیریت بحران، مدیریت روابط ، مدیریت برندینگ و تبلیغات تاثیرگذار باشد.
روابط عمومی یک جریان زنده در رگ های سازمان به شمار می رود که نبودش آن را از تکاپو می اندازد. با ارتباطات سازنده ای که مدیر و کارشناسان روابط عمومی در عرصه های مختلف با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها به عنوان همسایه دیوار به دیوار روابط عمومی ها می توانند برقرار می کنند، آن مجموعه را در رسیدن به اهدافش کمک می کند. البته باید مدیران توجه داشته باشند در انتصاب مسئول روابط یکی از معیارهای مهم را، میزان آشنایی آن فرد با رسانه ها بگذارند. قطعا مسئول روابط عمومی موفق تر است که به اصول رسانه و توانایی برقراری ارتباط و تعامل با رسانه ها تسلط داشته باشد.
روابط عمومی یک هنر خلاقانه و به نوعی هنر مردم داری به شمار می رود و مدیریت آن نیز نیازمند ابتکار و خلاقیت است و بدون شک وجودش در یک نهاد ضروری است.
امروزه، روابط عمومی ها نیاز به جانی تازه دارند، جانی که برای اعتلای سازمانشان از هر تلاشی دریغ نورزند. روابط عمومی ها باید به جایگاهی برسند که بتوانند به عنوان مشاور رئیس ارتباطات درون و برون سازمانی را تقویت کنند.
یادمان باشد که روابط عمومی قبل از اینکه یک جایگاه باشد، ذوق و هنر است که ابعاد فعالیت آن در عرصه های مختلف وسیع بوده و تنها نیز به ارتباط با رسانه و چند پیام تبریک و تسلیت ختم نمی شود. روابط عمومی یک دانش ریشه دار و یک تخصص فراگیر برای ارتباط سازنده یک نهاد با بیرون و دورنش است.
هر چند نهادهای مختلف چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تلاش کرده اند واحدهایی را بنام روابط عمومی داشته باشند اما هنوز روابط عمومی ها به جایگاه خود نرسیده، به طوری که در برخی از مراکز دانشگاهی و علمی نیز روابط عمومی های چندان فعالیتی ندارند و تنها به معاونت های فرهنگی بسنده کرده اند.
امیدواریم مدیران در نهادهای مختلف چه در بخش دولتی و خصوصی به شاکله روابط عمومی به عنوان یک اداره زیر نظر مستقیم خود توجه کرده و در ارتقا جایگاهشان بیش از پیش تلاش کنند تا روابط عمومی های آنان جانی دوباره بگیرد و همکاران پر تلاش ما در روابط عمومی ها نیز تا همانند همیشه تا پای جان در خدمت آن نهاد و یا دستگاه بوده و نسبت به خدمت بی منت خود اقدام کنند.
به عنوان یک فعال رسانه و روابط عمومی و دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی، روز ارتباطات و روابط عمومی را خدمت تمام همکاران عزیز تبریک عرض کرده و برای همگی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.


روابط عمومی هنر مردمداری

اعظم سادات موسوی مدیر روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

از جایگاه سازمانی و ساختار روابط عمومی بارها گفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا در کنار بالابردن تهعد و تخصص خود در این حوزه، توجه مسوولان را به این نکته بیش از پیش جلب کنیم که لزوم بازنگری در این جایگاه ، ارتقای آن و تغییر نگاه، ضروری است که البته چندان هم موفق نبوده‌ایم.
پرواضح است که روابط عمومی هنر مردم‌داری‌ست و برای رسیدن به این مطلوب لازم است که روایت‌گر اولین روایت‌ها، تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی باشند؛ دور از انتظار نیست که این روایت‌گری گاهی به دلیل تعدد مسئولیت‌ها و کمبود نیروهای کارآزموده و متخصص مغفول بماند و این مهم ضرورت استفاده از نیروهای کمکی درون سازمانی در حوزه مسئولیت‌ها و وظایف سازمانی یا برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های روابط عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همکاران رسانه‌های جمعی برای تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای زیر نظر مدیران و کارشناسان روابط عمومی را یادآور می‌شود.
نکته مهم دیگری که لازم است به آن بپردازم این‌که یکی از شاخص‌های روابط‌عمومی هوشمند استفاده مناسب و به‌موقع از شبکه‌های اجتماعی و مخاطب‌محوری است که از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین موضوع‌های روز در حوزه ارتباط رسانه‌ای است و خوب است که مدیران ارشد دستگاه با تأمین تجهیزات به روز و کارآمد، به آن توجه بیشتری داشته باشند.


کار روابط عمومی وصل کردن است نه فصل کردن

عطیه فرح مسئول روابط عمومی اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

روابط عمومی شغل نیست هنر است کاری دلی است کار کردن در این حوزه انگیزه و علاقه می خواهد، چون و چرا، بگو مگو زیاد دارد.
این حوزه در چارت سازمانی و تشکیلاتی جایگاهی ندارد. اما اگر مدیران، روابط عمومی را باور داشته باشند لازم است به مشاوره های آنان توجه کنند و بدانند روابط عمومی محرم اسرار کارمندان است که با مهارت و دانش خود می‌توانند درد و دل‌های کارکنان را به آنان منتقل کنند و راه حلی برای مشکلات پیدا کنند.
کار روابط عمومی شکاف بین مجموعه نیست، روابط عمومی پلی است بین کارکنان و مدیریت.
کار روابط عمومی وصل کردن است نه فصل کردن.
باید گوش شنوایی داشته باشند و کارمند احساس کند که درد و دل و حرفش را می‌تواند به راحتی و رک از طریق روابط عمومی خودش را تخلیه کند و حرف هایش را به گوش مدیریت سازمان برساند.


روابط عمومی ها نقشی مشاور دهنده برای رشد و پویایی دارند

سرگرد پاسدار ابوذر اسدی مدیر روابط عمومی و تبلیغات ناحیه مقاومت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

روابط عمومی ها در دنیای کنونی هنر خلاقانه، وزن دهنده و تحرک دهنده سازمان و هر مجموعه اند .
هر نهاد، ارگان و سازمان نیازمند پویایی و تحرک روابط عمومی های پرتلاش در عرصه اطلاع رسانی ، افکار عمومی است .
تلاش با برنامه ریزی در دنیای امروز اطلاعات صرفا اطلاع رسانی ها و سخنگوی نیست بلکه روابط عمومی ها نقشی مشاور دهنده برای رشد و پویایی مرتبط با ماموریت هر سازمان و اداره باشد .
اینجانب فرا رسیدن روز روابط عمومی را به همه تلاش گران این عرصه در سرتاسر استان تبریک و تهنیت دارم.


روابط عمومی هنر است

فاطمه فروزانی مسئول ارتباطات و فرهنگی شهرداری منطقه ۴ شیراز به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

روابط عمومی هنر است، هنری که با شور و شوقش آن را تبدیل به شغل کرده است. هرچند این شغل پر استرس است و همواره باید برای انجامش در آماده باش باشی اما شیرین و جذاب است.
فعالیت های یک مدیر روابط عمومی با همراهی همکارانش به نتیجه رسیده و محقق می شود قدردان همکاران خوبمان در روابط عمومی هستیم و این روز را به آنان نیز تبریک می گوییم.
روابط عمومی ها که بخشی از فعالیت های آنان را در شهرداری ها با برنامه های فرهنگی و هنری نیز در هم آمیخته نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است و باید بیش از پیش زیرساخت های لازم را برای روابط عمومی ها فراهم کنند.
روز روابط عمومی و ارتباطات را خدمت تمام همکاران تبریک عرض نموده و از فعالان رسانه نیز به جهت همراهی و حمایت از روابط عمومی ها نهایت سپاس را داریم و امیدواریم در سال پیش رو بتوانیم تعامل سازنده تری بین روابط عمومی ها و رسانه ها برقرار کنیم.


روابط عمومی روایت اول اتفاقات

محمدمهدی شریفی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه تصریح کرد:

روابط عمومی ها بهترین کانال دسترسی اصحاب رسانه به روایت اول و واقعی از اتفاقات و فعالیت های دستگاه مربوطه به منظور انعکاس به مخاطب می باشند .
روز روابط عمومی مبارک


روابط عمومی جاییست مثل هیچ جا

رضا کوهی شوریجه مدیر روابط عمومی هنر رزمی گروه توان استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات، صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه یادآوری کار دل است که از تعهد، تخصص، علم و هنر برمی‌خیزد.
روابط عمومی مثل هیچ جای دیگر نیست، فرهنگ کار در آن با هر جای دیگر تفاوت دارد، نوع سیاستگذاری ها، نه مثل موسسات خدماتی و نه مثل شرکت ها و کارخانجات تولیدی انجام می شود؛ در حقیقت روابط عمومی جاییست مثل هیچ جا.
ساخت محتوای جذاب برای فضای مجازی و هزاران مورد دیگر از وظایف روابط عمومی به شمار می آید که هر یک تفاوت های بسیار زیادی برای روابط عمومی ایجاد کرده است.
یک کارشناس یا مدیر روابط عمومی، بسیار بیشتر از آن چیزی که در برخی از شرکت ها مد نظر هست باید خبره و کاربلد باشد زیرا می بایست در پیچیده ترین شرایط، بهترین تصمیمات را بگیرد و هر تهدیدی را به فرصت تیدیل کند.
اینجانب ضمن تبریک روز روابط عمومی به تلاشگران حوزه خبر و رسانه خصوصا همکاران محترم و پرتلاش روابط عمومی‌های ورزشی در استان فارس آرزوی توفیق و سربلندی دارم.


روابط عمومی نیازمند دانش، تجربه، آگاهی و تلاش بسیار است

ریحانه لطفعلی زاده روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به سحاب پرس گفت:

روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباطی هر سازمان و نیازمند دانش و تجربه و آگاهی و تلاش بسیار است.
بدینوسیله ۲۷ اردیبهشت ماه روز روابط عمومی و ارتباطات را به شما مشعلداران توسعه و ارتباط و همه کسانی که قلب شان برای اعتلای این کشور می تپد و دست و بازوی شان در مسیر توسعه و پیشرفت، در کار و تلاش مداوم و سازنده، در جایگاه مقدس روابط عمومی است تبریک می گویم.
در سایه سار حضرت حق، توفیقتان روز افزون و روزتان مبارک باد.


روابط عمومی پل ارتباطی بین خواسته های یک سازمان و محیط بیرون است

مصطفی آرین فر مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

به زعم من روابط عمومی پل ارتباطی بین خواسته های یک سازمان و محیط بیرون و یا اجتماع بیرونی سازمان است . این خواسته ها معمولا اهداف یک سازمان رو شامل هستند و در واقع منافع هردو طرف یعنی هم سازمان و هم مردم رو برطرف میکنند. در خصوص انتقال خون، هدف کمک به بیماران در مراکز درمانی است و این هدف در واقع به نوعی هدف مردم نیز هست .
در این میان نقش روابط عمومی اطلاع رسانی به مردم در خصوص اهمیت جایگاه انتقال خون و نیز اعلام نیاز به حضور مردم در رسیدن به هدف هست و از طرف دیگر جذب نظرات و رضایت مردم از میزان حضور و مشارکتشون در اجرای این امر یعنی کمک رسانی به بیماران هست . مسلما درک این نکته توسط مردم که به چه میزان نقش مهمی در این فرآیند دارند توسط روابط عمومی انجام میشه اما این امر در صورتی موفقیت آمیز هست که مدیران دستگاه‌های اجرایی به وظیفه روابط عمومی ها اشراف داشته و به اهمیت آن پی برده باشند . خدا را سپاس که مدیریت انتقال خون به حدی از آگاهی نائل شده که برای جایگاه روابط عمومی در انتقال خون ارزش قائل هست و مشوق ورود روابط عمومی در تمام زمینه های اطلاع رسانی به اجتماع درون و بیرون از سازمان می‌باشد. من نیز به سهم خودم امیدوارم که بتونم از این فرصت برای آگاه سازی و انتقال اطلاعات صحیح و مفید در خصوص اهداف عالیه سازمان به اجتماع استفاده نمایم و در این راه موفق گردم.


به من بگو کارشناس روابط عمومی موسسه تو کیست تا بگوییم که مؤسسه تو چگونه است

گل آفرین زارع رییس اداره روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

روابط عمومی زبان گویای هر اداره ایست و همزبانی یکی از اصول پویایی هر سازمانی است و به قول مولانا: هر که او از همزبانی شد جدا/ بی زبان شد گرچه دارد صد نوا
امروز بیشتر دولت مردان برای استفاده از دیپلماسی عمومی از الگوهای مورد استفاده در روابط عمومی بهره‌می‌برند اما برخی از آنان هنوز شان و جایگاه روابط عمومی ها را در سازمان خود نشناخته اند.
تاریخ روابط عمومی به صورت مدرن در کشورمان ما بسیار کوتاه است و دوره‌ی حساسی را پشت سر می‌گذارد تا جایی که این دوره را “دوره معصومیت روابط عمومی ها” نامیده اند و اگر مراقب نباشیم مطمئنا ضربه خواهیم خورد چون واژه‌ی روابط عمومی را در ابهام گذاشته و تحت این واژه می‌توانند هر کاری انجام دهند چون در قرن ۲۱ که قرن انگاره‌ها نامیده می‌شود هر چیزی ممکن است.
فراموش نکنیم که همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و موثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوشش‌های روابط عمومی به جایی نخواهد رسید.
قدرت روابط عمومی را نباید دست کم گرفت یک روابط عمومی صلاحیت دار با شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان و انعکاس بازخوردهای درون و برون سازمانی به مدیران موجب بهبود فرایند شده و صمیمانه و خردمندانه می تواند در مردم اعتقادی بوجود آورد که همواره به اقدامات دستگاه و مدیران خوشبین بوده و اعتماد کنند.


روابط عمومی تاثیر به سزایی در راستای امیدآفرینی دارد

محمدمهدی ضرغام شیرازی مدیر روابط عمومی اداره کل پست استان فارس به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی گفت:

با توجه به اینکه دستگاه ها و سازمان ها با به تصویر کشیدن دستاوردهای خود، تاثیر به سزایی در راستای امیدآفرینی و جلب اعتماد مردم نسبت به پیشرفت های نظام جمهوری اسلامی خواهند داشت، اینجانب خواستار توجه و همکاری بیشتر مدیران نشریات و رسانه های محلی بعنوان ابزاری قدرتمند در انعکاس عملکرد و اخبار این اداره کل می باشم.


به مناسب روز هنر روابط عمومی

فیروزه حجتی مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون روستایی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

بی شک این روز تداعی‌گر اهمیت و نقش روز افزون هنر روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده جوامع انسانی تبدیل شده است. اهمیت جایگاه روابط عمومی بعنوان هنر هشتم در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده و می توان گفت ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی “روابط عمومی و ارتباطات” صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر توام با چرخاندن چرخه اخلاق و مهربانی بعنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی در مسیر رسیدن به تعالی جامعه است.
نوع کار روابط‌عمومی و مسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در جهان شناخته شود که این موضوع شاید برای افرادی که تجربه کاری در این حوزه ندارند قابل درک نباشد.
به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده، این روز را گرامی داشته و به تمامی فعالان عرصه روابط عمومی و ارتباطات، همه اصحاب رسانه و به ویژه همکارانم در روابط عمومی‌ سراسر کشور تبریک عرض می نمایم.


روح هنر در شریان اندیشه های روابط عمومی جاریست

علی کلائی فرد مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی گفت:

روابط عمومی ، هنری ظریف ، پیچیده ، اما زیباست زیرا که روح هنر در شریان اندیشه هایش جاریست و همواره عشق ، شوق و نشاط او را چون گلبرگهای مخملی در خود پیچیده است. این روز را خدمت همه همکاران عزیزم تبریک می گویم ، ان شاالله در تمام مراحل زندگی و کاری پیروز و سربلند باشید.


روابط عمومی شاید یک احساس خوشایند باشد

فاطمه مرادی مسئول روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

گاهی تعاریف گمراهمان می‌کنند. به خصوص مفاهیم پایه و بدیهی اگرچه بسیار واضح‌اند؛ اما معنی کردن‌شان بسیار دشوار است.
باید بپذیریم برخی واژه‌ها را به جای تعریف، باید حس کرد، برخی را باید زندگی کرد و برخی را فقط باید باور کرد.
من اعتقاد دارم که عبارت «روابط‌ عمومی» یکی از آن مفاهیمی است که سال‌هاست اسیر تعاریف تکراری ما شده است؛ تعاریفی که به تعارف بیشتر می‌مانند تا حقیقت.
رها کنید جمله‌ی نخ‌نمای پل ارتباطی میان فلان و بهمان را !
روابط عمومی شاید یک احساس خوشایند باشد؛ یا یک درک متقابل و یک اقدام هم‌دلانه!
بیست و هفتمین روز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ، روز ارتباطات و روابط عمومی مبارک.


شفافیت، آگاهی رسانی، اعتمادسازی و فسادستیزی

ایوب عزیزی مدیر روابط عمومی اداره کل راه آهن فارس به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی گفت:

اینجانب ضمن تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برای تلاشگران این عرصه خطیر آرزوی موفقیت می نمایم.
امیدوارم تعهد، تخصص و پشتکار دست اندرکاران این حوزه در مسیر عمل به آرمان شفافیت، آگاهی رسانی، اعتمادسازی و فسادستیزی بیش از گذشته اثرگذار باشد.


روابط عمومی و فضیلت اخلاق

هاشم کرونی مدیر روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس به مناسبت این روز طی پیامی به این رسانه بیان کرد:

اخلاق و روابط عمومی دو مقوله ای هستند که همواره پیرامون رابطه شان صحبت های جدی مطرح شده است. اما معدود کسانی از منظر فلسفی به بررسی این دو گزاره پرداخته اند،با این همه در لابلای پژوهش های کاربردی می توان سراغ نظریات کسانی رفت که از منظر اخلاق فضیلتی به مفهوم روابط عمومی می نگرند.
اخلاق فضیلتی مفهومی است که از فلسفه ارسطو گرفته شده و مبتنی بر فضیلت های فردی است که تصمیم می گیرد، به بیانی دیگر اخلاق فضیلت اساسأ این است که چه چیزی فرد خوب را می سازد؟و در مبحث روابط عمومی سوال اصلی این است که چه چیزی روابط عمومی خوب را میسازد؟ (۱) در مبحث اخلاق فضیلتی باید ببینیم چه چیزی یا چه فضیلت هایی فرد خوب را می سازد در اینجا نیز باید فضیلت هایی را بشناسیم که روابط عمومی خوب را می‌سازد و سپس تصمیم ها را در پرتو این فضیلت‌ها اخذ کنیم.
اگر بپذیریم که هر چیز را می توان از طریق شناخت متضاد آن نیز شناخت، پس با درک مفهوم رذایل اخلاقی می توان به فهم فضایل نایل شد چنانکه شیخ اجل جناب سعدی نیز در گلستان مطبوع کلامش به آموختن ادب از بی ادبان توصیه کرده است.
به شخصه معتقدم بزرگترین رذیلت اخلاقی همه روزگاران و روزگار ما دروغ و دروغگویی است رذیلتی که متاسفانه در جامعه ما پیشینه‌ای حداقل ۲۵۰۰ ساله دارد چنانکه داریوش هخامنشی به پیشگاه خداوند متعال دعا کرد که از میان همه مصائب و مشکلات، شر دشمن خشکسالی و دروغ را از سر ایرانیان کم کند و چنان که می دانیم دشمن و خشکسالی بلیه معمول آن روزگار بوده و قطعاً دروغ نیز تالی آن ها بوده است. البته اهمیت والای تاکید دین زرتشتی بر راستی نیز می تواند با این مقدمه بهتر درک شود.
در مکتب اسلام نیز از نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم تا امام حاضر در زمانه ما عجل الله تعالی فرجه الشریف همه در مذمت دروغ حدیث داشته اند و شاید زیباترین سخن، فرمایش امام یازدهم حضرت ابا محمد حسن العسکری باشد که فرمود همه زشتی ها در صندوقی یا اتاقی قرار دارد و کلید آن دروغ است.
به این ترتیب می‌توان از راستی و راستگویی به عنوان مهم‌ترین فضیلت روزگار ما یاد کرد و روابط عمومی نیز اگر می‌خواهد اخلاق فضیلتی و نگره فضیلت گرا را دنبال کند یقیناً باید همه تصمیمات خویش را در پرتو فضیلت اخلاق راستی و راستگویی دنبال کند و واهمه ای نداشته باشد که مردم فلان مساله را بفهمند و بخواهد دروغ را پوششی کند برای پوشاندن مشکلات و احیاناً کم کاری ها…
با همه آنچه برشمردم در همین ۲۵۰۰ سال و بلکه بیشتر مردمی که با دروغ سر و کار داشته اند عمیقاً ستایشگر راستی و راستگویی بودند و تاریخ نشان داده خطاکار راستگو را می بخشند اما دلشان با پرتلاش دروغگو صاف نشده و با او یکدله نمی شوند. لذا به خودم و همکارانم در عرصه روابط عمومی و مدیران بالادستی توصیه می کنم راستی و راستگویی را حرمت بدارند…


خانواده روابط عمومی مجموعه سلامت

ابوذر پاریزی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی گفت:

امسال در حالی روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را گرامی می داریم که به یاری خداوند و با تلاش و همدلی بین المللی، شاهد کاهش یک تهدید عمومی در سطح دنیا بودیم که در بیش از سه و نیم سال گذشته، پیامدهای ناگواری را در ارکان مختلف اجتماعی به همگان تحمیل کرد و در این میان، از جمله گروه هایی که به نحوی شبانه روزی در این بحران همت گمارده و کوشیدند در کنار مردم و همدل با مدافعان سلامت باشند؛ خانواده روابط عمومی مجموعه سلامت بودند که به حق شایستگی و توانمندی های خود را به زیباترین گونه، در بحرانی ترین روزها، به تصویر کشیدند.
بی شک این آزمون دشوار بیش از هر رخدادی توانست اوج هنرمندی مجموعه روابط عمومی را در پایبندی و تعهد به مسوولیت های حرفه ای خود و توانایی برقراری ارتباط کارآمد میان مردم و مجموعه به خوبی به تصویر کشیده و اکنون اگرچه این مسیر همچنان ادامه دارد، اما آنچه همکاران پرتلاش من از تلاش و همت شبانه روزی و بی وقفه در سراسر استان، در طبق اخلاص نهادند و جهادگونه وارد میدان شدند، بی شک در این روز شایسته تقدیر ویژه است.
اما در مجموعه روابط عمومی سلامت، پاندمی کرونا تنها گوشه ای از تلاشی است که شما عزیزان به کار بسته اید تا سلامت را در جای جای این استان پهناور، به مدد رسانه و قدرت های روزافزون آن نهادینه سازید؛ چرا که در روابط عمومی سلامت، عقربه های ساعت تلاش از لحظه تحویل سال به حرکت درآمده و تا لحظه تحویل سالی دیگر، از حرکت باز نمی ایستد.
در کنار رویدادهای متعدد تقویم که شما همکاران عزیز با پویایی و تلاش همه جانبه در انعکاس آن کوشا هستید، نقش آفرینی کارآمد در رسالت های ارزنده ای چون آگاهی بخشی اهداف سلامت محور، اطلاع رسانی و تبیین خدمات و دستاوردهای مجموعه به مردم به عنوان مخاطبان حقیقی و آگاهی از دغدغه های آنان در این حوزه، محورهای مهم دیگری از کوشش همکاران تلاشگر مجموعه روابط عمومی دانشگاه را به خود اختصاص داده که با عزم و اراده متعهدانه شما، در ابعادی فراتر از وظایف سازمانی، در حال پیاده سازی بوده و تصویرگر آراستگی شما عزیزان به هنر هشتم است.
در روزی که اذهان جهانی بار دیگر به اهمیت تلاش های روابط عمومی ها در حوزه های مختلف معطوف می گردد، شایستگی های همکاران پرتلاشم را در سرتاسر واحدهای دانشگاه سپاس گفته و قدردانی خود را از همراهی جهادگونه شما عزیزان با مجموعه، صمیمانه ابراز می دارم.
اما بی تردید در کنار تلاش شما همکاران عزیز، آنچه به ثمربخشی بیش از پیش تلاش در تحقق مسوولیت های حرفه ای در این حوزه منجر می گردد، رویکرد آگاهانه مجموعه نسبت به اهمیت فعالیت رسانه ای و همراهی و همکاری در پیشبرد هرچه بهتر اهداف حوزه روابط عمومی است که هرکجا این تعامل میسر گردیده، شاهد دستاوردهای ارزشمندی بوده ایم.
با تبریک این روز به یکایک همکاران ارجمندم در مجموعه روابط عمومی دانشگاه که تلاش هایتان، نام و جایگاه روابط عمومی را بیش از هر زمانی تعالی بخشیده است، امید است با کوشش ارزنده ای که در این مسیر با تعهد به مجموعه و آمیزه ای از اخلاق مداری، شفافیت و خلاقیت و نبوغ رسانه ای در دستیابی به هدف والای ارتقای سلامت به کار بسته اید، شاهد رفع چالش های شما عزیزان در زمینه خدمتگزاری شایسته، به ویژه در زمینه مسایل مربوط به چارت سازمانی باشیم.


روابط‌عمومی یک شوق اداری است؛ نه یک شغل اداری

حامد تقوایی مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی بیان کرد:

۲۷ اردیبهشت‌ماه در گاهنامۀ جهانی و ملی، روز «ارتباطات و روابط‌ عمومی» نام‌گذاری شده که بیانگر جایگاه والای این حرفه به‌عنوان «هنر هشتم» در دنیای معاصر است.
اهمیت و جایگاه روابط عمومی در عصر کنونی که ارتباطات و اطلاع‌رسانی در همه‌ی عرصه‌های آن پیشتاز و موضوع هویت سازمانی دغدغۀ اصلی هر سازمان است، دوچندان بوده و برهیچ‌کس پوشیده نیست.
اهمیت این حوزه در مراکز علمی و نهادهای مرجع و مؤثری چون دانشگاه‌ها دوچندان است؛ چراکه روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام می‌کند و ازسوی دیگر، نیازها و مطالبات جامعه را از آن سازمان رصد کرده و به مسؤولان امر منتقل می‌کند. باعنایت به این موضوع، در زمان حال که هدف اصلی دانشگاه‌ها رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم (دانشگاه‌های جامعه‌محور و ثروت‌آفرین) است و اهمیت پرداختن به هویت سازمانی برای دانشگاه‌ها‌، باتوجه به مأموریت‌های جدیدی که برای دانشگاه‌ها به‌ویژه در ارتباط با جامعه و صنعت و لزوم درآمدزایی آن‌ها و همین‌طور جذب اساتید و دانشجویان ملی و بین‌المللی توانمند در اولویت قرار گرفته است و از طرفی، جامعه هم، بیش از هر زمان دیدگاه و موضع‌گیری اهل علم را دنبال می‌کند و به آگاهی از دستاوردها و خدمات ارزنده‌ی مراکز علمی نیازمند است، اهمیت و نقش روابط‌عمومی پررنگ‌تر از همیشه می‌نماید.
روابط‌عمومی مسؤولیت ایجاد هویت سازمانی را در دانشگاه‌ها دارد و جذب سرمایه‌گذاران مناسب و همین‌طور ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت در دانشگاه، منوط به معرفی هرچه شایسته‌تر دانشگاه و امکانات و توانمندی‌های آن است که این مهم، جز با تلاش مجموعۀ مدیریت روابط‌عمومی دانشگاه میسر نخواهد بود؛ بنابراین تمرکزگرایی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی روابط‌عمومی بیش‌از هر زمان ضرورت دارد.
خوشبختانه همکاران ارجمند ما در مجموعه‌ی روابط عمومی دانشگاه شیراز، با عنایت به شرح وظایف و نقش سازنده‌ی خود در دانشگاه و جامعه، همواره در پیشبرد اهداف دانشگاه و ارتباط گسترده با جامعه موفق بوده‌اند و در یک‌سال گذشته با تدوین بیش‌از ۵۰ طرح‌ مختلف، اهتمام خود را برای تحقق اهداف دانشگاه بیش از پیش به کار گرفته‌اند.
اینجانب ضمن گرامیداشت «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی»، به همه‌ی تلاش‌گران فرهیخته‌ی حوزه‌ی آگاهی‌بخشی، روابط‌عمومی و رسانه در سراسر میهن عزیز اسلامی، به‌ویژه همکاران خدوم، سخت‌کوش و دلسوزم در روابط عمومی دانشگاه شیراز که با الهام از هم‌افزایی و هم‌اندیشی، شبانه‌روز در زمینه‌ی تحقق رسالت روابط عمومی فعالیت می‌کنند، تبریک و تهینت عرض نموده و از خداوند منان توان و توفیق مضاعف، برای یکایک این عزیزان جهت برآورده‌کردن اهداف این نهاد علمی خواستارم.


بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی

محمدمهدی اسدزاده روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس به سحاب پرس به مناسبت روز روابط عمومی گفت:

روابط عمومی را می‌توان از دو زاویه دانش و کارآیی بررسی کرد. گاه می‌بینیم که سازمانی روابط عمومی را تنها در بخش خبری می‌بیند و از دیگر بخش‌های روابط عمومی که شاید از خبر جایگاه ارزشمندتری دارند را به فراموشی بسپارند.
در چند سال گذشته و با رهنمود رهبری درباره جهاد تبیین یا جهاد روشنگری، می‌بایست دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیش از پیش به بخش روابط عمومی توجه می‌کردند و با پویایی همه بخش‌های روابط عمومی از بعد خبری گرفته تا قانع‌سازی ارباب رجوع و مردم و … روشنگری را انجام می‌دادند؛ هرچند دیدیم که به‌ویژه در استان ما، نه تنها روشنگری رخ نداد و در همچون پیش بر همان پاشنه روابط عمومی همان خبرگزاری سازمانی است، چرخید که گاه روابط عمومی‌ها کم‌کارتر و ضعیف‌تر از پیش همان کار خبری را انجام دادند. اینجاست که کارآیی روابط عمومی نه در اندازه یک بخش سازمانی که در نگاه دانش‌مدار باید تنظیم‌گر روابط درون‌سازمانی، درون و برون‌سازمانی و برون‌سازمانی باشد، که از نگاه کارآیی سازمانی نیز، کارآیی آن، خواسته یا ناخواسته، به پایین‌ترین درجه رسیده است تا آنجا که برخی از کارکردهای روابط عمومی، به بخش‌های دیگر سازمان‌ها واگذار می‌شود؛ این رویکرد را می‌توان برآیند نگرش سطحی به روابط عمومی از سوی سران سازمانی از یک سو و عدم تخصص‌گرایی (تجربه، لزوماً تخصص نیست) از سوی دیگر دانست.


 

بروزرسانی می شود…

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=63698

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.