• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
رئیس اداره دامپزشکی

مانور پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در بیضا برگزار شد

  • کد خبر : 63158
  • 18 اردیبهشت 1402 - 13:18
مانور پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در بیضا برگزار شد
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بیضا گفت: در اولین روز از گرامیداشت هفته بسیج سازندگی مانور مشترک پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با مشارکت جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان، فرمانداری، شهرداری، صمت و نیروی انتظامی در شهرستان بیضا برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان بیضا، فرزین سلیمانپور اظهار کرد: ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط، ارتقاء سطح آگاهی آنها در خصوص این بیماری و رفتارعامل بیماری، آشنایی دستگاه ها با شرح وظایف در زمان بروز این بیماری و نحوه پاکسازی و معدوم سازی پرندگان آلوده بصورت عملی از اهداف برگزاری این مانور بود.

وی تصریح کرد: با توجه به آلودگی و وجود بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور همسایه ترکیه و رتبه برتر بیضا در پرورش انواع طیور در استان و تراکم بالای مراکز پرورش، شروع مهاجرت پرندگان و… ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه ها در صورت بروز بیماری بسیار الزامی است.

سلیمانپور به علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل افزایش تلفات، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله اشاره کرد و افزود: مرغداران باید با مدیریت صحیح سیستم گرمایش سالن‌های مرغداری، تأمین رطوبت نسبی سالن‌ها و تهویه کافی، شرایط به وجود آمدن استرس‌های حرارتی را از بین ببرند.

 او تاکید کرد: بهداشت تردد افراد، وسایل و نهاده‌ها شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا است.

این مقام مسئول اضافه کرد: واکسیناسیون طیور بر اساس دستورالعمل‌های دامپزشکی ایمنی ماکیان پرورشی را در مقابل بیماری‌ها افزایش و شدت عوارض سندرم‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

وی ضمن  هشدار از مرغداران خواسته است در صورت بروز بیماری‌های تنفسی در گله‌های طیور پرورشی، مراتب را بلافاصله به ادارات دامپزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاع دهند؛ چرا که با اطلاع رسانی به موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها با یک اقدام سریع و به موقع جلوگیری کرد.

سلیمانپور خاطرنشان کرد: امحای صحیح لاشه‌های تلف شده طیور در داخل مرغداری‌ها،از گسترش و پراکنده شدن عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=63158

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.