• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3
نماینده ولی فقیه در استان فارس؛

عامل اصلی موفقیت طرح «مردم‌رسی» مشارکت مردم بود

  • کد خبر : 62605
  • 10 اردیبهشت 1402 - 20:37
عامل اصلی موفقیت طرح «مردم‌رسی» مشارکت مردم بود
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اجرای طرح «مردم‌رسی» در استان گفت: محور اصلی و عامل موفقیت طرح مردم‌رسی، حضور مردم در اولین گام این طرح بود که در جریان یک کار فرهنگی و تذکر خیلی صمیمانه قرار گرفتند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در دیدار با شورای بسیج رسانه استان، برخی از مشکلات را ناشی از درک عمیق و متقابل از یکدیگر دانست و گفت: در تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان و به غیر از نظرسنجی‌ها، از ۲۵۰۰ نفر از دانشگاهیان، حوزویان و فعالان اجتماعی استان فارس برای تدوین این سند نظرخواهی شد که در نهایت ۱۲۰۰ نفر همکاری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به این آمار مشارکت در تدوین نقشه مهندسی فرهنگی می‌توان دریافت که رسوب و ارثیه‌ای از فرهنگ فئودالیسم در جامعه داریم که باورپذیری مشارکت دادن افراد در مسائل کلان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نیازسنجی مبتنی بر پیمایش‌های رسیده از جامعه در تدوین این سند مورد توجه بوده است، اظهار کرد: در مقدمه این سند به طور کامل شیوه تهیه توضیح داده شده و ۵ مبحث کلان استان مورد بررسی قرار گرفته است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: تحولات فرهنگی و اجتماعی نیاز به زمان طولانی‌تری بیشتر از عمر کنونی انقلاب اسلامی دارد. اگر کار نکنیم دیر خواهد شد و باید فعالیت خود را بشناسیم؛ در مدیریت امروز از حیث علمی کم نداریم و نظر کاملا عالمانه مراکز علمی در حال به‌کارگیری است بنابراین باید مشارکت نخبگان و مردم در مسائل باور شود.

وی با بیان اینکه بعضی از مدیران وقتی به مدیریت می‌رسند نشان می‌دهند که خودشان گرفتار تفکر دیکتاتوری هستند و مجال برای مشارکت دیگران فراهم نمی‌کنند، اظهار کرد: باید جلوی به مدیریت رسیدن این‌گونه افراد گرفته شود چراکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که بر مردم‌سالاری دینی معتقد و پایبندیم.

آیت‌الله دژکام، محاسبات و تحلیل‌های نقشه دشمنان را مورد توجه قرار داد و گفت: دشمنان در تحلیل نقشه‌های خود فکر می‌کردند که حکومت در مسئله حجاب یا دیکتاتور مآبانه و یا کاملا رها می‌کند برای همین نقشه آن‌ها به شکست منجر شد چراکه راهکاری از شهر شیراز با عنوان «مردم‌رسی» کار خودش را آغاز کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: محور اصلی و عامل موفقیت طرح مردم‌رسی، حضور مردم در اولین گام این طرح بود که در جریان یک کار فرهنگی و تذکر خیلی صمیمانه قرار گرفتند بنابراین الگوها باید تغییر پیدا کند لذا رسانه‌ها باید نقش خودشان را در مردم سالاری دینی ایفا کنند.

وی با تأکید بر مطالعه مباحث «انگاره‌ها» توسط اصحاب رسانه، گفت: انگاره‌های موجود در جامعه نسبت به امام جمعه باید ساخته شود و انگاره‌ها باید تغییر پیدا کند بنابراین نباید امام جمعه را همچون دوران پهلوی یک دیکتاتور دید چراکه با ظهور انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی، مردم‌سالاری دینی جایگزین دیکتاتوری شده است لذا تاثیر انگاره‌ها در مدیریت اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

بنابه گفته این استاد دانشگاه، در جامعه راه حل مشکلات، تفکر دیکتاتوری عنوان می‌شود بنابراین انتظار عملکرد دیکتاتوری از رهبری وجود دارد لذا این تفکر بود که ربع پهلوی را به میدان آورد تا مشکلات مردم ایران را حل کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه بسیج رسانه باید ذهنیت انتظار عملکرد دیکتاتوری از رهبری را مورد هدف و آماج قرار دهد، گفت: اقدام شبکه‌ای و منسجم برای اقدام‌ها وجود داشته باشد چراکه در غیر این صورت شکست حاصل می‌شود لذا اقدام شبکه‌ای عبارت است از فهم و موضع‌گیری مشترک در مقابل مسئله‌ای.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود تأکید کرد: مدیریت انگاره، انگیزه و ارتباط شبکه‌ای فرهنگی باید توسط رسانه‌ها اصلاح شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=62605

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.