• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
آیت‌الله دژکام:

مرد میدان حمایت از ارزش‌ها باید به استقبال گمنامی برود

  • کد خبر : 59104
  • 15 اسفند 1401 - 18:33
مرد میدان حمایت از ارزش‌ها باید به استقبال گمنامی برود
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تاکید کرد که اگر کسی می‌خواهد مرد میدان حمایت از ارزش‌ها باشد باید به استقبال گمنامی رفته و خوشنامی را رها کرده و مردانه پای ارزش‌ها بایستد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم افتتاحیه سومین دوره جشنواره ملی شعر مکتب گمنامی، با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، گفت: امام جواد(ع) می‌فرماید: “اَوْحَی اللّه ُ اِلی بَعْضِ الأنبِیاءِ: أمّا زُهْدُکَ فی الدُّنیا فَتُعَجِّلُکَ الرّاحَهَ وَامّا انْقِطاعُکَ اِلیَّ فَیُعَزِّزُکَ بی، وَلکِنْ هَلْ عادَیْتَ لی عَدُوّا وَ والَیْتَ لی وَلیّا”، خـداوند به یکی از پیامبران وحـی کرد: امّا زُهد تو، آسایشی را به دنبال دارد که به زودی به تو خواهد رسید، امّا جدایی از دیگران و پیوستنت به من، تو را عزیز خواهد کرد، (اینها برای خودت بود) امّا آیا برای من با دشمنم دشمنی کردی؟ و با دوستم رفاقت کردی؟

به گزارش سحاب پرس و به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام در این مراسم که در جوار آرامگاه حضرت حافظ، برگزار شد، با قرائت این بیت شعر “نور جمال خدا ز پرده آمد برون/ ز نرگس آمد گلی تازه رخ و لاله گون”، میلاد سراسرنور حضرت امام زمان(عج) را تبریک گفت و گفت: کاری که تحت عنوان مکتب گمنامی در زمینه شعر انجام داده‌اید مصداق حدیثی است که بیان کردم.

او اضافه کرد: زهد آدم را راحت می‌کند، حافظ که بیشتر به عشق و شور مشهور است، زاهد است و زهد او داستان‌ها دارد، اما خودش راحت بوده وقتی که زهد ورزیده؛ اگر کسی حرص به دنیا داشت راحتی روحی خود را از دست می‌دهد و شبانه روز درگیر آن می‌شود که از کجا بیاورد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دل بریدن از همه و دل بستن به خداوند، دستیابی به مقام اهل معناست و هرچه دل انسان بیشتر با خدا باشد، در پیشگاه خالق عزیزتر می‌شود، گفت: اگر عاشق خدا هستید و ادعای محبت خدا دارید، عاشق “مَن أحبَّ شیئاً أحبَّ آثاره” است، کسی که چیزی را دوست دارد، آثارش را نیز دوست خواهد داشت. اگر عاشقش هستید باید عاشق آثارش باشید و دشمن دشمنانش باشید و این نشانه محبت است وگرنه فقط به زبانست و عشق نیست.

امام جمعه شیراز خطاب به شاعران حاضر در این مراسم گفت: شما که برای گمنام‌های عرصه امنیت کشور شعر سرودید افتخار این را دارید که با دوستان خدا سر دوستی داشته‌اید. آنهایی که با همه طعنه‌هایی که ممکن است سراغشان بیاید محکم ایستاده‌اند و از دوستان خدا حمایت می‌کنند؛ این‌ها کاری کردند کارستان چون خداوند فرمود نتیجه زهد با همه اهمیتش را خود انسان می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: براساس این حدیث کسی که از غیرخدا دل می‌برد، پیش خدا عزیز می‌شود اما در خصوص دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا، مزدی ذکر نکرده است، چون این امر انسان را خیلی بالا می‌برد.

او با اشاره به این بیت شعر، “جهان اگر دشمن شود بگو به امین/که دست زحمی او را به آسمان ندهم” گفت: این بیت نشانه دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداست.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: این شاعریست که خودش را نمی‌بیند بلکه ارزش‌ها را می‌بیند، واقعیت‌های امروز جهان را می‌بیند و اینکه باید پای عَلَم اسلام و انقلاب بایستیم، ولو اینکه دشمنان تمام قد مقابل ما باشند؛ و مسلما حرف حق زدن آسان نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اگر کسی می خواهد مرد میدان حمایت از ارزش‌ها باشد، باید گمنامی را استقبال و خوشنامی را رها کند و مرد باشد و مردانه پای ارزش‌هایش بایستد؛ امروز همه شعرای عزیزی که تشریف فرمای این محفلند از همین سنخ هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=59104

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.