• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

علل و آثار مشکل شنوایی در نوزادان

  • کد خبر : 59100
  • 15 اسفند 1401 - 16:59
علل و آثار مشکل شنوایی در نوزادان
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر ضرورت بررسی وضعیت شنوایی نوزادان و کودکان، به بیان علل و آثار ابتلا به کم‌شنوایی در افراد پرداخت.

دکتر فریبا مرادی دوشنبه ۱۵ اسفند به خبرنگاران گفت: کم‌شنوایی یا اختلال شنوایی، نقصی جزئی یا کلی در عملکرد سیستم شنوایی افراد اطلاق می‌شود؛ این اختلال امکان دارد در یک گوش یا هر دوگوش فرد بروز کرده، موقت یا دائمی باشد.

مرادی با اشاره به اهمیت بررسی وضعیت شنوایی در کودکان، گفت: کودکانی که با مشکلات شنوایی روبرو باشند، توانایی گفتاری آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ این اختلال در بزرگسالی، مشکلات شغلی و ارتباطی را به دنبال خواهد داشت و در سالمندی منجر به گوشه‌گیری و انزوا می‌شود.

او با تاکید براینکه، اختلال شنوایی در هر سن و جنسی امکان بروز دارد، گفت: بررسی وضعیت شنوایی در نوزادان و سنین کودکی، اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا در صورت ابتلای فرد به مشکلات شنوایی، بسته به میزان، نوع یا شکل این مشکل، کودک با دشواری‌های جدی در گفتار، زبان‌آموزی و فراگیری و ایجاد ارتباط مواجه خواهد شد.

مرادی گفت: کشف زودهنگام اختلال در شنوایی و تشخیص مشکل قبل از سه ماهگی و ارائه خدمات به نوزاد و خانواده او، باعث پیشگیری از مواجهه فرد و اطرافیان با دشواری‌های مرتبط با این اختلال خواهد شد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز گفت: کودکانی که اختلال در حس شنوایی آنها در مراحل ابتدایی شناسایی شده و مداخله درمانی و توانبخشی مناسب قبل از ۶ ماهگی، برای آنان انجام شود؛ از نظر رشد زبانی (گفتاری)، در سن ۵ سالگی با همسالان خود برابری می‌کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان تا یک سالگی بوده و به دلیل اهمیت شنوایی در یادگیری گفتار، زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به هنگام؛ تا یک ماهگی، تست تشخیصی به هنگام؛ تا سه ماهگی و مداخله به هنگام؛ تا ۶ ماهگی است.

علل اختلال شنوایی در نوزادان

این کارشناس علوم پزشکی شیراز، گفت: علل مواجهه با اختلال شنوایی در نوزادان که نیاز به پیگیری دارد، شامل سابقه ازدواج‌های فامیلی، سابقه وجود کم‌شنوایی در دوران کودکی بین اعضای خانواده، وجود مشکلات مادر در زمان بارداری، وجود ناهنجاری در سر و صورت نوزاد، زردی بالا یا تعویض خون یا بستری نوزاد در بخش مراقبت ویژه، وزن کم نوزاد هنگام تولد و… است.

مرادی اضافه کرد: وجود مشکلاتی نظیر مسمومیت در دوران بارداری، ابتلای مادر به دیابت یا فشار خون بالا یا بیماری‌های عفونی طی دوران حاملگی، می‌تواند بر سلامت جنین و نوزاد اثرگذار باشد؛ از طرفی مواجهه نوزاد با مشکلات در ناحیه سر و صورت مثل شکاف کام، ضربه به سر و گردن و کاهش هوشیاری نوزاد و ابتلا به زردی بالا، در اختلال شنوایی، اثرگذار است.

او تاکید کرد: کودکانی که دارای فاکتورهای خطر گفته شده در زمان تولد و بعد از تولد باشند، جزو کودکان دارای عوامل خطر محسوب می‌شوند و در صورت طبیعی بودن آزمون‌های اولیه شنوایی، لازم است بین ۹ تا ۱۲ ماهگی مورد ارزیابی و تست تشخیصی شنوایی قرار گیرند.

مرادی گفت: اختلال در تکلم، اختلال در ارتباطات جمعی، اختلال در رشد طبیعی گفتار و زبان، افت تحصیلی، اختلال در خواندن و نوشتن، تاخیر در رشد و بلوغ اجتماعی_فرهنگی، اختلال در یادگیری، بروز ناتوانی‌های درکی _ شنیداری، علائمی است که می‌تواند گواه وجود مشکل شنوایی در فرد باشد.

چه زمانی باید سمعک و کاشت حلزون تجویز شود؟

او با تاکید براینکه به محض تشخیص اختلال شنوایی در کوتاهترین زمان ممکن باید سمعک تجویز شود، گفت: این امر به ویژه در نوزادان و کودکان خردسال از اهمیت بسزایی بر خوردار است. زیرا کودکان خردسال برای رشد زبان و گفتار نیازمند خوب شنیدن هستند.

مرادی گفت: اگر کودک خردسال مبتلا به کم‌شنوایی از سمعک استفاده نکند، زبان آموزی اتفاق نمی‌افتد و رشد و تکوین پیدا نمی‌کند. اما باید بدانیم که استفاده از سمعک یک روش معجزه آسا برای درمان قطعی آسیب شنوایی نیست، بلکه به عنوان اقدامی کمکی، برای تقویت شنوایی در چنین افرادی کارآیی دارد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز گفت: کاشت حلزون، منجر به ترمیم بخش‌های آسیب دیده یا از کار افتاده گوش داخلی فرد خواهد شد؛ این دستگاه امواج صوتی را دریافت کرده و با تبدیل آن به امواج الکتریکی، آنرا به حلزون شنوایی منتقل کرده و به فرد امکان می‌دهد تا صداها را دریافت کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=59100

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.