• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

«تهران»، «فردوسی» و «شیراز»؛ ۳ دانشگاه برتر در همانندجویی

  • کد خبر : 56635
  • 17 بهمن 1401 - 16:39
«تهران»، «فردوسی» و «شیراز»؛ ۳ دانشگاه برتر در همانندجویی
دانشگاه‌های برگزیده در ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پیشنهاده‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اعلام شدند.

به گزارش سحاب پرس، بر پایه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی (مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی) و آیین‌نامه اجرایی آن (مصوب سال ۱۳۹۸ هیئت وزیران)؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی و فناوری کشور باید تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها) و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های (پارساهای) دانشجویان و دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی خود را که بدون طبقه‌بندی هستند، در سامانه‌های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و ثبت کنند.

برای انجام این قانون، ایرانداک سامانه «همانندجو» را در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR با پشتوانه روزافزونِ تمام‌متن بیش از ۴۶۹ هزار پارسا، بیش از ۱۷۴ هزار پیشنهاده و ۳۵۰ هزار مقاله در دسترس همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور گذارده است که اکنون بیش از ۴۲ هزار استاد و نزدیک به ۳۴۰ هزار دانشجو در آن عضو هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه عملکرد مؤسسه‌های زیرپوشش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛ دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و شیراز رتبه‌های نخست تا سوم همانندجویی را به دست آورده‌اند. جدول زیر شمار درخواست‌های همانندجویی را برای ۱۰ دانشگاه نخست نشان می‌دهد.

در میان نشریه‌های علمی عضو سامانه همانندجو؛ نشریه‌های دانشگاه جامع امام حسین (ع)، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی و نشریه نگره؛ رتبه‌های نخست تا سوم همانندجویی را در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به دست آورده‌اند.

افزون بر این، ایرانداک «سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده» را در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR راه‌اندازی کرده است که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ روی هم ۴۸۶ مؤسسه با آن همکاری داشته‌ و بیش از ۹۲ هزار پارسا و ۵۹ هزار پیشنهاده را در آن ثبت کرده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با همکاری سازمان امور دانشجویان؛ سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از آبان ۱۳۹۷ پذیرای ثبت برخط نسخه الکترونیکی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی بیرون از کشور نیز شد. این مدارک پس از کنترل ایرانداک و تأیید آن سازمان، ثبت می‌شوند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، یک‌هزار و ۱۰۵ پارسا در این سامانه ثبت شده‌اند. جدول زیر شمار ثبت پارسای بیرون از کشور را برای ۱۰ کشور نخست نشان می‌دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56635

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.