• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛

جهاد تبیین پادزهر توطئه تحریف است

  • کد خبر : 56308
  • 10 بهمن 1401 - 20:04
جهاد تبیین پادزهر توطئه تحریف است
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جهاد تبیین را پادزهری برای مقابله با توطئه تحریف ذکر و شعر را ابزار مناسبی برای جهاد تبیین معرفی کرد.

غلامعلی حدادعادل دوشنبه ١٠ بهمن در بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در شیراز، خطاب به جوانان با استعداد فارس و فارسی دوستان و ادب دوستان کشور، گفت: همه ما باید شکرگذار وجود نعمت حافظ و سعدی باشیم.

او خاطرنشان کرد: در باب سعدی و حافظ سخن بسیار می توان گفت اما یکی از سخنانی که از بزرگان ادب شنیده ام این است که گفته‌اند اگر روزی همه آثار ادبی نو و کهن ما محو و از دسترس خارج شود و تنها آثار این دو شاعر باقی بماند، کاخ بلند زبان و ادبیات فارسی با آنچه از سعدی و حافظ به جا مانده، استوار خواهد ماند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر انقلاب راستین سبب تحول و دگرگونی در زبان و ادب خواهد شد، گفت: زبان یک امر اجتماعی است و با تحولات اجتماعی، متحول می‌شود.

حدادعادل با بیان اینکه انقلاب، یک تحول اجتماعی عظیم و اصیل است، افزود: بین کودتا و انقلاب تفاوت وجود دارد؛ کودتاها معمولا موجب رفتن اشخاصی و آمدن اشخاصی دیگر می‌شود و جامعه جای خود قرار دارد. اما انقلاب موجب تحول در ادبیات و تحول اجتماعی می‌شود و از متن جامعه می‌جوشد و به تحول سیاسی می‌رسد.

انقلاب اسلامی موجب تحول در ادبیات هم شد

او ادامه داد: انتظار بود انقلاب اسلامی هم منجر به تحولی در زبان و ادبیات شود، که چنین نیز شد و کارنامه درخشان ادبیات انقلاب، گویای این مدعاست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با بیان اینکه انقلاب مشروطه هم موجب تحول در زبان و ادبیات شد، گفت: مشروطه دو آرمان تجدد و عدالت را دنبال می کرد. مردم، مجلس شورا را که دستاورد مشروطه بود، عدالتخانه می‌نامیدند. روشنفکران از طریق مشروطه تجدد را جست و جو می‌کردند و پس از پیروزی مشروطه رگه تجددخواهی بر عدالت خواهی غلبه کرد.

حدادعادل که معتقد است مشروطه مفاهیمی را وارد زبان و ادبیات کرد که یکی از آنها مفهوم وطن بود، گفت: کودتای سوم اسفند رضاخان تحولی در زبان و ادبیات ایجاد نکرد اما انقلاب اسلامی، ادبیات نوینی به وجود آورد و تحول اساسی ایجاد کرد.

او با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی تحول در واژگان ایجاد شد، واژه‌های شهید، جانباز، آزاده، ایثارگر، مقاومت، حماسه و …را از جمله این واژگان‌ها ذکر کرد که به برکت انقلاب، مردمی شده است.

التزام شعر انقلاب به وزن و موسیقی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین با بیان اینکه خاطره گویی و خاطره نویسی گونه برجسته‌ای در ادبیات ما شده است، گفت: در شعر هم تحول بیش از نثر بوده است.

حدادعادل تاکید کرد: شعر انقلاب التزام بیشتری به موسیقی شعر و شعر موزون و کهن از لحاظ قالب و وزن دارد.

او با تاکید بر این نکته که زبان شعر انقلاب زبان فاخر و استوار و سالم شده است، گفت: شعر انقلاب، مضمونی الهی، مردمی و ملی پیدا کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دشمنی دشمنان طی این سالها فزونی یافته و در این راستا ارتقای ادبیات هم ضروری تر شده است، تاکید کرد: باید از هنر برای دفاع از ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت استفاده کنیم.

حدادعادل معتقد است که شعر انقلاب، گامی موثر در مسیر جهاد تبیین است و با شعر است که می‌توان به نحو دلنشین حقایق را تبیین کرد.

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، با حضور مقام‌ها، اساتید، ادبا و فرهنگورانی از سراسر کشور و استان فارس در شیراز برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56308

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.