• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

چاقی؛ آغاز مسیر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر

  • کد خبر : 55384
  • 24 دی 1401 - 18:04
چاقی؛ آغاز مسیر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر
آمارها نشان می‌دهد که شمار افرادیکه می‌توان آنان را چاق یا دارای وزن و تناسب اندام نامناسب ارزیابی کرد، هر روز در حال افزایش است و از سوی دیگر، رشد تعداد مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، یکی از عوامل نگرانی جامعه جهانی محسوب می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شنبه ۲۴ دی در کارگاه آموزش سلامت، با اشاره به اهمیت افزایش وزن و چاقی در سلامت جسمی و روحی افراد، گفت: چاقی و اضافه وزن به یک اپیدمی تبدیل شده و براساس آمارها، نرخ چاقی در گروه‌های سنی مختلف اعم از کودکان و بزرگسالان، روندی افزایشی دارد.

مریم مهارت خاطرنشان کرد: چاقی به عنوان حالتی از تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد بافت چربی تعریف می‌شود و قطعا با مخاطرات جدی برای سلامت جسمی و روحی افراد همراه است.

او گفت: در واقع چاقی یک بیماری چند علیتی است و اغلب مجموعه و ترکیبی از ژنتیک، متابولیسم، سبک زندگی و انتخاب های غذایی، فاکتورهای اقتصادی اجتماعی و علت‌های روانشناختی (افسردگی و اضطراب) در ایجاد آن دخیل است.

مهارت ادامه داد: برخی از بیماری‌های غدد درون ریز و بعضی از داروها نیز بر افزایش وزن افراد تاثیرگذار است اما به طور کلی علت اصلی چاقی و اضافه ورن، نداشتن تعادل بین مقدار کالری دریافت شده با کالری مصرف شده عنوان می‌شود.

عوارض چاقی و اضافه وزن

این کارشناس تغذیه گفت: چاقی تنها شکل ظاهری را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر مشکلات قلبی عروقی، سرطان‌ها، اختلالات اسکلتی و عضلانی، مسائل تنفسی، ناباروری و …. است.

او خاطرنشان کرد که براساس نظر متخصصان، چاقی و اضافه وزن، در بروز سرطان‌هایی نظیر آندومتر، سینه، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه و مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب و آسم، تاثیرگذار است.

معیار تشخیص چاقی چیست؟

مهارت توضیح داد: یکی از معیارهای مورد استفاده برای تعریف چاقی، نمایه توده بدن (BMI) است. با محاسبه این شاخص و مقایسه آن با مقادیر استاندارد می توان به اضافه وزن و چاقی پی برد.

این کارشناس تغذیه گفت: برای اینکار وزن و قد فرد اندازه‌گیری شده و سپس با استفاده از فرمول وزن (برحسب کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (برحسب متر) استفاده می‌شود.

مهارت گفت: برای اینکه بدانیم به عنوان یک فرد دارای اضافه وزن یا چاق محسوب می‌شویم، باید عدد حاصل از فرمول فوق را با جدول BMI ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، مقایسه کنیم.

رئیس گروه بهبود تغذیه علوم پزشکی شیراز گفت: ابعاد دور کمر، معیار دیگری برای تعیین چاقی شکمی است؛ اندازه دور کمر، بدون لباس در حالت بازدم با استفاده از متر نواری در نقطه میانی بین آخرین دنده و برجستگی استخوان لگن اندازه گیری می شود.

مهارت گفت: این اندازه در نژاد ایرانی در هر دو جنس خانم ها و آقایان اگر ۹۰ ساتی متر و بالاتر باشد، به عنوان چاقی شکمی در نظر گرفته می شود. در واقع بین دو فرد با محدوده BMI برابر، بیشتر سلامت فردی تحت خطر است که دور کمر بزرگ تر دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: توصیه می شود در صورت اضافه وزن، چاقی و یا چاقی شکمی، با رعایت رژیم غذایی صحیح و افزایش فعالیت بدنی تحت نظر مشاور تغذیه برای بهبود سلامت خود اقدام کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=55384

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.