• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

همکاری مشترک وزارت نفت و ISC در سامانه “نان”

  • کد خبر : 51457
  • 24 آبان 1401 - 15:38
همکاری مشترک وزارت نفت و ISC در سامانه “نان”
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اظهار امیدواری از همکاری ISC و وزارت نفت برای جلوگیری از موازی‌کاری، گفت: سامانه نان مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامع، صنایع خصوصی و دولتی، پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و همچنین بستری برای پیوند میان ظرفیت‌ های علمی و پژوهشی کشور و نیازها و مسائل موجود در بخش دولتی و خصوصی است.

دکتر سید احمد فاضل‌زاده در جلسه‌ای که با حضور مسئولین وزارت نفت و اعضای هیئت رئیسه ISC در محل مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مهمانان، به بیان تاریخچه تأسیس ISC، مأموریت‌ها و وظایف این مؤسسه پرداخت.

وی اظهار کرد: امید است با همکاری دو جانبه ISC و وزارت نفت از موازی کاری و همپوشانی در فعالیت‌ها جلوگیری شود.

فاضل‌زاده افزود: با مأموریت‌های جدیدی که به ISC محول شده است، شاهد بلوغ فناوری خواهیم بود که با به نتیجه رسیدن آن‌ها آیندگان می‌توانند از مزایای آن بهره‌برداری کنند.

رئیس ISC در خصوص جایگاه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در آیین‌نامه حمایت از “تولید، دانش‌بنیان و  اشتغال‌آفرین” در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: سامانه نان مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی و دولتی، پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و همچنین بستری برای پیوند میان ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور و نیازها و مسائل موجود در بخش دولتی و خصوصی است.

فاضل‌زاده در ادامه به یکی دیگر از فعالیت‌های ISC، استخراج و پالایش فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر ایرانی پرداخت و گفت: پژوهشگران پر استناد به گروهی از پژوهشگران حوزه‌های موضوعی علمی مختلف که در طول یک دهه گذشته با انتشار مقالاتشان توانسته‌اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند، اطلاق می‌شود. شناسایی این افراد نخبه و تلاش برای افزایش آنها که استوانه اصلی مرجعیت کشور هستند، اهمیت زیادی دارد.

در ادامه این جلسه، دکتر نایبی معاون پژوهش و فناوری ISC به ارائه گزارش آماری از سامانه “نان” و همچنین فعالیت‌های انجام شده جهت ارائه پورتال ویژه وزارت نفت همچون بررسی طراحی‌های مفهومی نظام‌نامه جامع پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی، بررسی فرآیندهای ثبت عرضه و تقاضا در وزارت نفت، ارائه مدل مفهومی ارتباطی، طراحی و پیاده‌سازی پورتال ویژه وزارت نفت و نمایه سازی ۱۳۹ تقاضای وزارت نفت پرداخت.

در ادامه، دکتر محمد چهاردولی، مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت گفت: فناوری، حلقه ارتباط گمشده بین صنعت و دانشگاه است که امید است با جلسات این چنینی و هم افزایی که در حال انجام است، بهترین اتفاق ممکن برای جامعه رخ دهد.

وی ادامه داد: مجموعه وزارت نفت آمادگی خود را برای همکاری و تعامل بیشتر با ISC به منظور پیشبرد اهداف سامانه “نان” اعلام می‌دارد تا بتوان با هم‌اندیشی بیشتر بسیاری از مشکلات جامعه و کشور را برطرف کرد.

دکتر محمد عنایت‌زاده، معاون نظارت و ارزیابی عملکرد پژوهش وزارت نفت نیز در ادامه جلسه به توضیح درباره سامانه موجود در وزارت نفت برای روند عرضه و تقاضا پرداخت و گفت: نیازهای صنعت همه باید در یک سامانه جمع‌آوری شود و تشخیص این نیازها بر مبنای احکام بالادستی و چشم‌انداز پیش روی صنعت و جامعه باید تبیین شود.

وی در ادامه به توضیح مدیریت دانش و همچنین مشکلات و مسائل مربوطه در وزارت نفت پرداخت تا با توجه به تجربیات موجود، بتوان در پیشبرد اهداف و مأموریت‌های ISC در سامانه “نان” استفاده کرد.

دکتر ربیعی، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در این جلسه به‌طور مختصر به تبیین تاریخچه تأسیس این دانشکده پرداخت و گفت: این دانشکده با سابقه ۶۰ ساله تا کنون ۲ چهره ماندگار به جامعه علمی کشور معرفی کرده است.

وی افزود: حلقه بین علم و فناوری توسط دانشگاه می‌تواند تکمیل شود. دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور باید پیشگام شوند و این دانشکده نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد، آماده همکاری و نقش آفرینی در صنعت همچون گذشته است.

بنابر اعلام روابط عمومی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)؛ در پایان، با توجه به نقش آفرینی ISC در مباحث بسیار حساس و مأموریت‌های ملی و بین‌المللی و سکوهای ملی فناوری و نوآوری، پیشنهاداتی همچون در دسترس قرارگرفتن پورتال ویژه وزارت نفت (mop.nan.ac) در سامانه جامع فناوری اطلاعات وزارت نفت (portal.nioc.ir) جهت تکمیل زیرسامانه عرضه و تقاضا، برقراری شرایط همکاری موثر بین ISC و وزارت نفت به منظور پیشبرد اهداف و همچنین حمایت مالی و معنوی از دبیرخانه نظام ایده‌ها و نیازها برای وزارت نفت ارائه شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=51457

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.