• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
استاد دانشگاه شیراز؛

صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در هزینه‌ها با اجرای سازه‌های بنایی

  • کد خبر : 48482
  • 02 مهر 1401 - 14:28
صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در هزینه‌ها با اجرای سازه‌های بنایی
استاد دانشگاه شیراز و رئیس کمیته تخصصی مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه اجرای سازه‌های بنایی مسلح در ساختمان‌های کوتاه مرتبه ۳۰ درصد صرفه جویی در هزینه‌ها دارد، از اجرای این طرح‌ها در روستای کناره شهرستان مرودشت خبر داد.

محمود رضا ماهری شنبه دوم مهرماه در حاشیه همایش آموزشی آشنایی با روش‌های طراحی و اجرای ساختمان‌های بنایی مسلح بیان کرد: استفاده از مصالح بنایی در اجرای ساختمان‌ها از دیر باز در کشور رواج داشته است. اکثر ساختمان‌های موجود در کشور خصوصا در شهرهای کوچک، بخش‌ها، روستاها و همچنین در بافت‌های فرسوده و قدیمی کلانشهرها از نوع مصالح بنایی است.

او با بیان اینکه آسیب پذیری قابل توجه این ساختمان‌ها در زمین لرزه‌های گذشته با عنایت به عدم رعایت صحیح ضوابط فنی، اهمیت تدوین به روزرسانی، ترویج مقررات ملی ساختمان را آشکار می‌ساخت، افزود: از این رو اجرای سازه  آجری و بلوک سیمانی مسلح وارد آیین نامه مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان شده و امید می‌رود فراگیر شدن این روش ساخت تا حجم قابل توجهی بر سرعت اجرا بیافزاید و در کاهش هزینه تمام شده نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس کمیته تخصصی مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان و استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: ضوابط طراحی مهندسی و ساخت ساختمان‌های بنایی برای آن دسته از اعضای سازه‌ای و غیرسازه‌ای تدوین شده که در ساخت آنها از مصالح بنایی استفاده می‌شود، برای نخستین بار در شهرستان مرودشت و در روستای کناره این شهرستان اجرای سازه بلوک سیمانی و آجری مسلح از سوی بنیاد مسکن استان فارس کلید خورد و این طرح در حال اجراست.

ماهری ادامه داد: ساخت سازه بنایی مسلح ویژگی‌های خاصی در کاهش هزینه و سرعت اجرا دارد، مقاومت این نوع سازه‌ها در برابر زلزله بسیار اهمیت دارد و در مقایسه با سایر ساختمان‌های کوتاه مرتبه ارجحیت دارد، اجرای سازه بنایی مسلح در مقایسه ساختمان‌های بنایی با کلاف حداقل ۳۰ درصد در هزینه ساختمان صرفه جویی دارد، سرعت اجرا هم بسیار زیاد است و پیش بینی‌ها این است که اجرای طرح‌های بنایی مسئله در ساختمان‌های کوتاه مرتبه در روستاها انجام شود و مورد استقبال روستاییان قرار گیرد.

او اضافه کرد: این نوع سازه در پنج طبقه  قابل اجرا است و هر چند قرار نیست جایگزین ساختمان‌های آجری با کلاف  شود اما در برابر ساختمان‌های بتنی کوتاه مرتبه ارجحیت دارد و می‌تواند جای آن را بگیرد و با هزینه کمتر و سرعت بیشتر اجرا شود.

به گفته ماهری، در مناطقی که از مصالح بومی مانند سنگ و سیمان در اجرای سازه‌های روستایی استفاده می شود نیز چنانچه استادکاران بتوانند روشهای سازه بنایی مسلح را مطابق با اصول و روشهای آیین نامه‌ای مبحث هشتم اجرا کنند منع فنی نخواهد داشت و می‌توان برای صرفه جویی در هزینه اجرا حتی از مصالح بومی سنگ و سیمان نیز در این روش ساخت بهره گیری کرد.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=48482

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.