• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

آغاز شانزدهمین “سوگواره تعزیه” کشوری عاشورائیان لامرد

  • کد خبر : 47995
  • 27 شهریور 1401 - 12:33
آغاز شانزدهمین “سوگواره تعزیه” کشوری عاشورائیان لامرد
شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان لامرد همزمان با اربعین حسینی از روز ۲۶ شهریورماه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اداره ارشاد شهرستان لامرد و موسسه موقوفه حسینیه بیت العباس آغاز شد و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

دبیر شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری در مراسم افتتاحیه این سوگواره گفت: ۱۷ سال قبل برنامه ریزی برای معرفی بیشتر این هنر آئینی  در شهرستان انجام شده و تصمیم بر آن شد که سوگواره کشوری در شهرستان لامرد برگزار شود.  به حمدالله ۱۵ دوره این رخداد کشوری با حضور وزرای ارشاد و مسئولین استانی در لامرد برگزار شده و  امسال شانزدهمین دوره آن را شاهد خواهیم بود.

محمد هنرپیشه خاطرنشان کرد: در لامرد ۲۲ گروه تعزیه فعالیت دارد که این تعداد، نسبت به سرانه جمعیت شهرستان در سطح کشور بی‌نظیر محسوب می‌شود؛ امروز همه مسئولان در سطوح استانی و ملی اذعان دارند که لامرد، قطب تعزیه جنوب کشور است.

هنرپیشه گفت: فراخوان ۴۵ روز در فضای مجازی ارسال شده که ۱۰ گروه تعزیه خوان از ۷ استان جهت برگزاری در این آئین سنتی انتخاب شدند. تعزیه های انتخاب شده  توسط گروه بازبینی همگی تعزیه ها میدانی و با اشعارو نسخه های با زبان عمومی انتخاب کرده اند تا مردم و تماشاگران بدون مشکل با تعزیه ارتباط برقرار کنند.

فرماندار شهرستان لامرد نیز گفت: خدا را شاکریم که حرکت عظیم فرهنگی در شهرستان لامرد در حال برگزاری است و مردم از چنین برنامه هایی که سرچشمه دینی دارد استقبال پر شور می کنند.

ابراهیم کرامت‌فر خاطرنشان کرد: حضور تمامی وزرای ارشاد طی برگزاری این سوگواره طی سالهای گذشته نشان از جایگاه ویژه تعزیه در شهرستان لامرد دارد.

وی ادامه داد: بزرگترین رسانه عاشورا را حضرت زینب انجام داد که نتیجه آن پیاده روی اربعین است که برگزار می شود و دنیا قدرت شیعه را می بیند.

کرامت فر گفت: هر حرکتی که باعث زنده شدن کربلا و عاشورا و اربعین شود یک حرکت زینبی است. برگزاری این سوگواره یک حرکت زینبی است زیرا شما در جهت ماندگاری قیام عاشورا تلاش می کنید.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین سوگواره تعزیه عاشورائیان لامرد با حضور گروه‌های برتر تعزیه از استان‌های اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، مرکزی و هرمزگان، در محل بیت‌العباس شهر لامرد، آغاز به کار کرده است و تا ۱۰ روز ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=47995

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.