• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
طرح‌های دولت برای توانمندسازی زنان فارس؛

از اعتبار بلاعوض تا ساخت مکان‌های ورزشی برای زنان فارس

  • کد خبر : 45777
  • 07 شهریور 1401 - 10:09
از اعتبار بلاعوض تا ساخت مکان‌های ورزشی برای زنان فارس
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در گزارشی از کارنامه دولت سیزدهم گفت: در یک سال نخست فعالیت دولت،‌ اعتبار بلاعوض برای توانمندسازی اقتصادی زنان استان اختصاص یافته و مصوبات سفر استانی دولت به فارس در زمینه ساخت مکان‌های ورزشی اختصاصی بانوان در اجرا است.

زهرا یقطین ضمن تبریک هفته دولت در گزارشی از نتایج پیگیری پروژه‌های سفر ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ آیت الله دکتر رئیسی رئیس‌جمهور به استان فارس در حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: تکمیل پنج پروژه نیمه تمام استان از جمله سالن‌های سلطان آباد شیراز،خسرو شیرین آباده، امامزاده اسماعیل اقلید، کوپن رستم، بانوان فسا  با اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در دستور کار است.

تکمیل دو سالن در کازرون و قیر و کارزین آماده تحویل به پیمانکار است
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به تکمیل ۲سالن ورزشی بانوان در شهرستانهای کازرون و قیروکارزین با بهره‌گیری از اعتبارات استانی وزارت ورزش و جوانان، گفت: هر دو سالن آماده تحویل به پیمانکار است. این در حالیست که سالن کازرون ۹۰درصد و قیروکارزین ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.

اختصاص اعتبار برای تجهیز پارک‌های ورزشی بانوان
یقطین تجهیز پارک‌های ورزشی بانوان در سطح استان با اعتبار افزون بر میلیارد تومان را از دیگر پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به استان فارس دانست و گفت:  ۲میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و یک میلیارد تومان توسط وزارت ورزش و جوانان به این امر تخصیص یافته است.
وی  اظهار کرد: تکمیل ۵ باب سالن ورزشی ویژه بانوان با اختصاص مبلغ ۲۵ میلیارد تومان توسط وزارت ورزش و جوانان در شهرستانهای فیروزآباد، فراشبند، اقلید، مهر، شهرک گلستان شیراز از دیگر اقدامات خوب است که سالن ورزشی فیروزآباد ۱۰ درصد، فراشبند ۳۰درصد، اقلید ۶۰درصد، مهر ۹۵درصد و شهرک گلستان شیراز ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دولت سیزدهم عزم جدی برای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار دارد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار یکی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود،گفت: اعتبار بلاعوض یک میلیارد تومان در این راستا با اولویت زنان سرپرست خانوار به استان فارس تخصیص یافته است.
وی در خصوص اقدامات حوزه زنان و خانواده استانداری فارس در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم اظهار کرد: با نگاه خوبی که دولت سیزدهم به حوزه زنان و خانواده داشته است اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته که توانمندسازی زنان از طریق بانوان کارآفرین یکی از این اقدامات به شمار می‌رود.

تخصیص اعتبار بلاعوض یک میلیارد تومان در حوزه توانمندسازی اقتصادی زنان
یقطین ادامه داد: طی اعلام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای تخصیص و اعطای تسهیلات توانمندسازی زنان از طریق بانوان کارآفرین، اعتبار بلاعوض یک میلیارد تومان در حوزه توانمندسازی اقتصادی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار به استان فارس تخصیص یافته است.
وی بیان داشت: این اعتبار به تعدادی از کارآفرینان فعال استان در جهت حمایت از کسب و کار و اشتغال زنان با ارائه آموزش‌های مورد نیاز جهت ورود به عرصه کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینی اختصاص یافته است و تاکنون ۶۸ نفر از زنان با شرایط آسیب دیده تحت حمایت و آموزش‌های لازم جهت ورود به عرصه کارآفرینی قرار گرفته‌اند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری چند جانبه با موضوع اشتغال و کارآفرینی با اولویت زنان سرپرست خانوار
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس، انعقاد تفاهم نامه همکاری چند جانبه با موضوع اشتغال و کارآفرینی با اولویت زنان سرپرست خانوار را از دیگر اقدامات این دفتر عنوان کرد و گفت: با عنایت به دستور استاندار فارس، مبنی بر انعقاد تفاهم نامه همکاری با موضوع اشتغال و کارآفرینی زنان با اولویت زنان سرپرست‌خانوار و آسیب دیده ، پس از چندین جلسه کارشناسی، تفاهم نامه چند جانبه فی مابین دفتر امور زنان و خانواده استانداری، اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، جهاددانشگاهی استان و صندوق کارآفرینی امید با هدف ایجاد اشتغال برای زنان و دختران دارای مهارت و تحصیل کرده با اولویت زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه منعقد شد.

تخصیص اعتبار برای حمایت از تجهیز مراکز آسیب دیده و نگهداری زنان در فارس
وی به تخصیص اعتبار برای حمایت از تجهیز مراکز آسیب دیده و نگهداری زنان در استان فارس اشاره کرد و گفت: در بخش حمایت از مراکز آسیب دیده زنان در استان، اعتبار یک میلیارد و سیصد میلیون تومان از محل اعتبارات و تجهیزات مراکز آسیب دیده سازمان امور اجتماعی کشور برای تعداد ۵ مرکز آسیب دیده زنان و دختران تحت پوشش نهادهای حمایتی و بهزیستی در استان برای خرید اقلام و تجهیزات موردنیاز این مراکز تخصیص یافته است که لیست اقلام مورد نیاز طی مکاتبه به بهزیستی اعلام شده و اقلام خریداری و در حال تحویل به مراکز هستند.

پرداخت تسهیلات کارگشایی زوجین روستایی دهه ۶۰
یقطین با بیان اینکه تسهیلات کارگشایی زوجین روستایی دهه ۶۰ که تاریخ عقد آنها ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ به بعد است توسط بانک ملی پرداخت شده است، گفت: با عنایت به تخصیص تسهیلات کارگشایی زوجین روستایی دهه ۶۰ که تاریخ عقدشان از ۱۵ مهرماه ۱۴۹۹ به بعد است، برطبق سیاست های حمایتی معاونت محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ثبت‌نام متقاضیان در سامانه معاونت انجام و با معرفی به شعب بانک ملی سرپرستی استان و معرفی به شعبات‌
شهرستانی نسبت به پرداخت این تسهیلات به متقاضیان اقدام شد.
وی افزود: تعداد کل مشمولین ۲۴ نفر بود که برای همه متقاضیان در بانک پرونده تشکیل شد و حدود ۲۱ متقاضی موفق به دریافت وام شدند.

تلاش‌ها برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان فارس اشاره کرد و گفت: تبیین قانون در دو بخش مواد مرتبط با حوزه فرهنگ‌سازی، آموزش و اجتماعی و سایر موارد مرتبط با تسهیلات مسکن، اشتغال، وام ها در جلسات شورای راهبردی جمعیت استان و کارگروه فرهنگی اجتماعی ، سلامت ، زنان و خانواده و مکاتبه با ۲۸ دستگاه و نهاد متولی طبق قانون در استان و ارسال شرح وظایف و مأموریت ها به صورت تفکیکی در بهمن ماه ۱۴۰۰ در راستای ارتباط با وزارتخانه و نهادهای متبوع در مرکز برای دریافت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و تعیین اقداماتی که در استان بدون ابلاغیه‌ها قابل انجام است.
یقطین به برگزاری چهار جلسه ستاد استانی” خانواده و جمعیت” به ریاست استاندار فارس اشاره کرد و گفت: این جلسات ۱۴ مصوبه داشت. همچنین سه‌ جلسه شورای اندیشه‌ورز ذیل ستاد خانواده و جمعیت با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و فعالین فرهنگی و اجتماعی حوزه خانواده برگزار شد.
وی ‌به بیان برنامه‌های متعدد در هفته جمعیت پرداخت و گفت: تشکیل گروه های مواسات مادری در محلات، برنامه‌ریزی دوره‌های متعدد گفتمان‌سازی و فرزندآوری برای عموم مردم، نیم بها نمودن خدمات کتابفروشی، مراکز تفریحی و گردشگری، موزه  و سینما برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، تقدیر از ماماها و مراقبین سلامت فعال در حوزه جمعیت و فرزندآوری و بازدید از مرکز ناباروری در حال تجهیز جهاد دانشگاهی فارس و بررسی مسائل و مشکلات این مرکز از مهمترین برنامه‌هایی بود که در هفته جمعیت اجرا شد.

تشکیل پنج کارگروه برای اجرای طرح خانواده متعالی
یقطین رصد اقدامات مجموعه‌های مردمی و تسهیل‌گری ستاد خانواده و جمعیت را از دیگر فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده دانست و گفت: پیگیری‌های لازم برای اجرای طرح جامع پنج‌ساله خانواده متعالی ذیل سند مهندسی فرهنگی استان از دیگر اقدامات حوزه زنان و خانواده استانداری به شمار می‌رود که برای تحقق این امر پنج کارگروه علمی پژوهشی، کارگروه تبلیغی و ترویجی، کارگروه حمایتی، کارگروه مشارکت مردمی و آموزش تشکیل و نسبت به جذب اعتبار برای اجرای طرح پژوهشی «سنجش اثربخشی برنامه‌های طرح خانواده متعالی» از کارگروه پژوهش و فناوری استانداری اقدام شد.
وی به برگزاری نخستین همایش طرح خانواده متعالی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: تبیین طرح خانواده متعالی در همایش ائمه جمعه و روسای ادارت آموزش و پرورش در ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱ از مهمترین اقدامات کارگروه علمی پژوهشی به شمار می‌رود.
یقطین به اقدامات کارگروه تبلیغی و ترویجی اشاره کرد و گفت: حمایت از ۱۱۰ تشکل غیردولتی در سطح استان در راستای طرح های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت خانواده، مستندسازی نخستین همایش طرح خانواده متعالی، تهیه و جمع آوری و انتشار سلسله کلیپ‌های مرتبط با افزایش جمعیت و فرزندآوری از مهمترین اقدامات این کارگروه محسوب می‌شود.
وی تبیین ساختار طرح تاسیس “خانه خیرین، ازدواج و جمعیت استان” را از رویکردهای کارگروه حمایتی دانست و گفت: تبیین و پیگیری شناسایی خیرین فعال و علاقمند در این زمینه برای اجرا به عنوان اولین طرح کارگروه حمایتی، شناسایی و رصد خیرین فعال در مسایل خانواده وشناسایی ۱۱ سازمان مردم نهاد فعال در مسائل خانواده و ۳ سازمان مردم نهاد به عنوان مجری طرح‌ها از دیگر اقدامات کارگروه حمایتی به شمار می‌رود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در خصوص اقدامات کارگروه مشارکت مردمی گفت:حمایت از بیش ۵۳ تشکل غیردولتی درسطح شهر شیراز، مشاوره گروهی و برگزاری سلسله نشست های آموزش مهارت های زندگی، تحکیم خانواده در بستر فضای مجازی مشاوره انفرادی در ۵ مرکز مشاوره خانواده با موضوعات خانواده، کودک، ازدواج و تحصیل، ارائه مشاوره‌ها و آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مساجد و حسینیه‌های سطح شهر با محوریت آسیب‌های اجتماعی ذیل طرح مسجد محوری و برگزاری نمایشگاه تصویری وقت خوب ازدواج تحت عنوان آسیبهای ازدواج ناآگاهانه از جمله اقداماتی است که توسط کارگروه مشارکت مردمی انجام شده است.

اجرای طرح بشری با هدف توانمندسازی و نشاط خانواده‌های روستایی
وی توانمندسازی مشاوران با برگزاری دوره های آموزشی مبانی مشاوره اسلامی را از رویکردهای کارگروه آموزش دانست و گفت: اجرای طرح بشری(۲) با هدف مهارت آموزی و نشاط اجتماعی خانواده های روستایی با محوریت دختران نوجوان و جوان، برگزاری سلسله نشست های مبتنی بر پژوهش کاربردی زیست عفیفانه و بررسی وضعیت موجود رفتار باروری در کارکنان ادارات و سازمان های استان فارس از اقدامات کارگروه آموزشی قلمداد می‌شود.
یقطین به اجرای طرح بشری با هدف توانمندسازی و نشاط خانواده‌های روستایی در استان فارس اشاره کرد و گفت: در فاز اول، طرح بشری (۱) به منظور توانمندسازی و نشاط خانواده‌های روستایی با محوریت کودکان و زنان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر و دهه مبارک فجر در سال ۱۴۰۰ با هدف گسترش فرهنگ مشارکت بین دستگاهی و کسب تجربه در اقدام مشترک، تلاش برای گسترش سبک زندگی ایرانی_اسلامی از طریق فضای شاد و با نشاط و ارائه خدمات، احصاء مسائل و مشکلات زنان روستایی در شهرستان‌های استان فارس، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی‌های خانواده ها در روستاهای هدف اجرا شد.
وی یادآوری کرد: طرح بشری (۲) نیز به منظور توانمندسازی ونشاط اجتماعی خانواده های روستایی با محوریت دختران نوجوان و جوان با آغاز دهه کرامت شروع و تا پایان تابستان ادامه دارد.
یقطین بیان کرد: این طرح با همکاری فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بسیج جامعه زنان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل آموزش و پرورش ، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای ، اداره کل بهزیستی در ۱۳۵ روستا جدید به نیت حروف ابجد فاطمه(س) و با هدف تقویت فرهنگ و سبک زندگی اصیل روستایی، ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی دختران به منظور ایفای نقش مؤثر آنان در جامعه، افزایش مهارت عزت نفس و اعتماد به نفس، ارتقای سطح آگاهی دختران روستایی در زمینه بهداشت و تغذیه، زمینه‌سازی توانمندسازی و مهارت‌افزایی دختران جوان، احصاء مسائل و مشکلات دختران روستایی در شهرستان‌های استان فارس و تلاش برای رفع مشکلات آنان و شناسایی ظرفیت ها و توانمندی‌های دختران جوان در روستاهای هدف در حال اجرا است.

مهمترین اقدامات برای ترویج عفاف و حجاب در استان فارس
وی بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم در خصوص بحث عفاف و حجاب در استان فارس تأکید کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است‌ که برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی عفاف و حجاب با حضور و ارائه نظرات پژوهشگران فعال در این حوزه و توزیع یک هزار قواره چادر مشکی ایرانی با حمایت استاندار فارس و برپایی نمایشگاه پوشاک اسلامی از مهمترین اقدامات در این زمینه به شمار می‌رود.
یقطین به آغاز فراخوان اولین رویداد ” شهر +ما ” ویژه سازمانهای مردم نهاد ،پژوهشگران، نخبگان، ایده پردازان، دانشگاهها، مراکز دانش بنیان، مؤسسات پژوهشی و صاحب نظران اشاره کرد و گفت:‌ خلاقیت‌های مد و لباس،  پوشش اجتماعی، سبک زندگی عفیفانه، صنعت گردشگری و فرهنگ ایرانی اسلامی، مدل های بازآفرینی رفتارهای اصیل ایرانی اسلامی در جامعه از محورهای این رویداد محسوب می‌شد که اختتامیه آن در ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس اضافه کرد: نخستین رویداد ایستگاه‌های چهارشنبه های طلایی با حضور فعالان مردمی عفاف و حجاب از سراسر استان فارس و مسئولین کشوری و استانی به مدت دو روز همراه با اجرای برنامه‌های متعدد در شهر از دیگر اقدامات در زمینه عفاف و حجاب است.
وی افزود: نمایشگاه اسنادی عفاف و حجاب با ۲۰ سند با عنوان مساله کشف حجاب و مقاومت زنان در برابر آن در محوطه سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب برگزار شد.
یقطین اکران طرح‌های مفهومی به مناسبت هفته عفاف و حجاب در شهر شیراز، اجتماع پرشور بانوان زهرایی به مناسبت روز عفاف و حجاب، برگزاری مسابقه کتابخوانی مسئله حجاب شهید مطهری ویژه عموم مردم، سلسله نشست های تبینی ایران عفیف با محوریت حجاب حقی اجتماعی با برکات فردی و خانوادگی و اجتماعی، راه‌اندازی موکب دختران زهرایی با محوریت جذب دختران نوجوان به گروه های فعال تربیتی نوجوان، اختصاص ۵غرفه عرضه پوشاک اسالمی در جشنواره اقوام ایران زمین فارس واستانهای و برگزاری نخستین جشنواره طراحان چارقد با هدف استعدادیابی ،شناسایی معرفی طراحان توانمند استان و تهیه و تولید کلیپ و انیمیشن‌های متعدد توسط فرهنگ و ارشاد استان با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج و توزیع به صورت گسترده در فضای مجازی نیز مهمترین اقدامات حوزه زنان و خانواده استانداری فارس در بحث عفاف و حجاب است.

دوم تا هشتم شهریورماه هر سال با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر (که هشتم شهریور ۱۳۶۰ توسط گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسیدند) به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=45777

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.