• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
4
مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی؛

تلفن های همراه حریم خصوصی زندگی ما نیستند

  • کد خبر : 39335
  • 24 تیر 1401 - 15:42
تلفن های همراه حریم خصوصی زندگی ما نیستند
همایش سواد رسانه ای و فضای مجازی با هماهنگی حوزه های مقاومت بسیج امام سجاد(ع) و حضرت معصومه(س)، معاونت پرورشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش با عناوین "کلیات سواد رسانه ای و امنیت در فضای مجازی" با حضور جمعی از مسئولین، خانواده ها، بسیجیان و تدریس "محسن باقری" مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در سالن اجتماعات شهرداری جویم برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، محسن باقری مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی با اشاره به ضرورت و اهمیت فضای مجازی گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است، به همین جهت دشمن تمام تجهیزات خود را بکار گرفته تا از طریق فضای مجازی و تحلیل اطلاعات منطقه ای به اختلاف افکنی به ویژه در بافت مذهبی مردم بپردازد.

وی ادامه داد: فعالیت در فضای مجازی به شرط درست استفاده کردن مناسب و خوب است، اما وقتی آگاهی استفاده از آن را نداشته باشیم باعث مشکلات فراوانی خواهد شد.

باقری با اشاره به فرصت های اقتصادی فضای مجازی گفت: خیلی از افراد، از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام کسب درآمد دارند اما عده زیادی نیز فقط به جذابیت تصاویر و فیلم های منتشر شده در این برنامه روی می آورند که همین موارد فریب دهنده است و باعث می شود تحت تاثیر آسیب های آن قرار گرفته و از مزایا آن دور شوند.

این مدرس فضای مجازی گفت: استفاده از ظرفیت های فرهنگی-اجتماعی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به آگاهی و دانش فرد می انجامد، اما چند ساعت درگیر موضوعات بیهوده شدن در این فضا موجب بوجود آمدن چالش های جدی در جامعه و بنیان خانواده خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت فراگیری سواد رسانه ای در سطح جامعه گفت: رسانه یعنی هرچیزی که پیامی را به ما منتقل می کند، از فیلم و متن گرفته تا هر وسیله ای که اطراف ما وجود دارد. که بر اساس این تعریف متوجه خواهیم شد دنیای ما مملو از رسانه های تاثیر گذار است که نسبت به آن ها بی توجه بوده ایم. به عنوان مثال نوع پوشش و رنگ لباس ما قطعا یک رسانه اثر گذار بر روحیه و ذهن ما و مردم خواهد بود.

وی با اشاره به جذابیت های کاذب شبکه های اجتماعی گفت: بطور مثال اگر صفحه اینستاگرام را باز کنیم با انواع و اقسام غذا و پوشاک و زندگی های به اصطلاح لاکچری و رویایی روبرو خواهیم شد که این موضوع منجر خواهد شد مخاطبین دچار افسردگی و ناامیدی شوند.

محسن باقری برخی از آسیب های فضای مجازی را برشمرد و گفت: عدم رشد هوش اخلاقی یکی از آسیب های جدی فضای مجازی است که باید به آن توجه داشته باشیم و منجر به کاهش مواردی همچون صبر و همدلی می شود که به عنوان نمونه گاهی اوقات در مکانی حادثه ای رخ می دهد که مردم به جای کمک کردن به افراد درون آن حادثه، از صحنه عکس و فیلم می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

باقری ادامه داد: عدم رشد هوش هیجانی از دیگر آسیب های فضای مجازی است که به معنی کنترل عواطف و احساسات و تقویت منطق در فضای مجازی است.
در این رابطه بایستی در مواجهه با جذابیت های کاذب و گاها بزرگ نمایی شده فضای مجازی عواطف را کنترل کرد و درقبال آن جذابیت ها، احساسات خود را کنترل نماییم چرا که بسیاری از تصاویر و کلیپ هایی که بدست ما می رسد تدوین شده و گول زننده هستند. به عنوان مثال تا در فضای مجازی اعلام می شود فلان کالا قرار است گران شود، فورا برای خرید هجوم می آورند و این خود باعث گرانی بیشتر می شود که دقیقا از اهداف شایعه سازان در فضای مجازی است.

محسن باقری گفت: تنبلی و کم تحرکی از دیگر آسیب های فضای مجازی است، کسی که ساعتها مشغول شبکه های اجتماعی می باشد حتی نه تنها نمی تواند به کارهای شخصی خود رسیدگی کند بلکه از فضای حقیقی نیز دور خواهد شد.

باقری تاکید کرد: اگر ما می خواهیم فرصت های فضای مجازی را یاد بگیریم باید سواد رسانه ای بالایی داشته باشیم. مهارت سواد رسانه ای به ما شناخت دقیق رسانه ها و محتواهای رسانه ای را آموزش خواهد داد و ما را به سمت فرصت های رسانه هدایت خواهد کرد نه این که تمام استفاده ما از فضای مجازی این باشد که تنها پیام دریافت کنیم و پیام بفرستیم.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان می توانند برنامه سازان و بازی سازان خوبی باشند اما بسیاری از آنان در فضای مجازی فقط بازی می کنند، از تفریحات زودگذر و کاذب بهره می گیرند و به یادگیری نمی پردازند.

باقری در ادامه به کنش های اشتباه کاربران اشاره نمود و گفت: خیلی از پست های بیهوده که در اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی توسط دیگران تایید می شود یعنی بها دادن به آنها که باعث می شود مدیران این صفحات از همین طریق کار ضد فرهنگی انجام دهند.

وی با اشاره به مقوله امنیت تلفن های همراه گفت: استفاده مناسب از تلفن های هوشمند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اکثر افراد اینگونه تلفن ها را حریم و آلبوم شخصی خود می دانند و بسیاری از اطلاعات خصوصی و تصاویر خانوادگی را در آن قرار می دهند در حالی که اگر گوشی شخص به سرقت رود، سارقین خیلی راحت به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.

محسن باقری ادامه داد: احتمال پاک شدن اطلاعات در تلفن هوشمند وجود دارد و راهکار مناسب انتقال اطلاعات به ذخیره ساز هایی می باشد که به هیچ سیستمی وصل نشود که امکان ویروسی شدن نیز وجود دارد و این بهترین پشتیبان است.

باقری با اشاره به این که کلمه عبور مناسب درگاه حفاظت از اطلاعات است گفت: برای افزایش امنیت گوشی های خود از کلمه عبور قوی استفاده کنید که البته این بدان معناست که کلمات عبور آسان انتخاب نکنید مثلا شماره ملی، تاریخ تولد و … چرا که به راحتی قابل شناسایی و دسترسی است.

وی ویژگی های یک کلمه عبور قوی را برشمرد و‌ گفت: کلمه عبور مناسب باید ترکیبی از اعداد، حروف و علایم اختصاری باشد.

وی به برخی از نکات و تذکرهای جدی حضور در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: عکس های خانوادگی و شخصی را در اینستاگرام، پروفایل و دیگر برنامه ها قرار ندهید چرا که حتی اگر توسط خود شخص هم پاک شود اما در سرورهای اینگونه برنامه ها پاک نخواهد شد و همیشه باقی می ماند.

وی ادامه داد: لینک های تبلیغاتی کاذب که در پیام رسان ها ارسال می شود را نباید باز کنیم چرا که باعث هک شدن اطلاعات می گردد.

وی در پایان گفت: در مواجهه با مشکلات امنیتی و‌ جرایم مرتبط نکته مهم این است که اولین اقدام در حوزه امنیت فضای مجازی مراجعه و تماس با پلیس فتا می باشد.

در پایان حاضرین به پرسش و پاسخ با مجری همایش پرداختند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=39335

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.