• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

اخبار پلیس فارس – ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 37298
  • 21 خرداد 1401 - 15:43
اخبار پلیس فارس – ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱

پیام تبریک فرمانده انتظامی فارس به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع) فرمانده انتظامی استان با صدور پیامی میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) را تبریک گفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، در متن پیام سردار “رهام بخش حبیبی” آمده است: یازدهمین روز از ماه […]

پیام تبریک فرمانده انتظامی فارس به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع)

فرمانده انتظامی استان با صدور پیامی میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) را تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، در متن پیام سردار “رهام بخش حبیبی” آمده است:

یازدهمین روز از ماه ذی القعده مصادف است با میلاد حضرت ثامن الحجج (ع)، امام بزرگواری که حرم باصفایش پناهگاه خیل دلشکستگان و حاجتمندانی است که به امید شفاعت او از دور و نزدیک راهی بارگاهش می شوند و دل هایشان را به کرامتش دخیل می بندند.

زندگانی پر فراز و نشیب این امام همام در تبیین جایگاه امامت بسیار موثر بود . ویژگی بی نظیر ایشان در جمیع علوم رایج آن زمان به ویژه معارف و علوم اسلامی موضوع ارزشمندی است که تمامی توطئه های دشمنان برای ضربه زدن به دین مبین اسلام و ایجاد تفرقه بین مسلمانان را با شکست مواجه کرد.

امیدوارم همگی با تفکر و تعمق در سیره زندگانی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بتوانیم در مسیر دینداری و علم و اندیشه گام برداشته و در زمره شیعیان و پیروان راستین ائمه معصومین علیهم السلام قرارگیریم.

اینجانب میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، را به تمامی مسلمانان، ارادتمندان ائمه اطهار (ع ) و تمامی کارکنان انتظامی استان تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم خداوند متعال توفیق معرفت اهل بیت و بهره مندی از شفاعت این گوهر های زیبای هدایت و سعادت را به همه مسلمانان عنایت فرماید.

 

 

دیدار مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس با سردار “حبیبی

آقای “حیدر صفر پور” مدیر کل ورزش و جوانان با سردار “رهام بخش حبیبی” فرمانده انتظامی استان دیدار و پیرامون افزایش بیش از پیش تعامل و همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند.

 

 

کشف لندکروز قاچاق ۶۰  میلیاردی در “مرودشت”

فرمانده انتظامی “مرودشت” از کشف یک دستگاه تویوتا لندکروز قاچاق به ارزش۶۰ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “فرشید زینلی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر بیان کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران انتظامی مرودشت با اقدامات فنی از پارک یک خودرو لندکروزر قاچاق در یکی از خیابان‌های این شهرستان مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و موفق شدند یک سواری لندکروزر خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود کشف کنند.

فرمانده انتظامی “مرودشت” با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش خودرو مذکور را ۶۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، گفت: در این خصوص یک نفر برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

 

 

کامیون حامل احشام توقیف شد

فرمانده انتظامی “لارستان” از کشف ۸۴ رأس گوسفند قاچاق در بازرسی از یک دستگاه کامیون در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالا و احشام، ماموران انتظامی شهرستان لارستان هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بررسی‌های تکمیلی مشخص شد این کامیون حامل ۸۴ رأس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز از دامپزشکی است.

فرمانده انتظامی “لارستان” با اشاره به اینکه ارزش احشام قاچاق کشف‌ شده برابر نظر کارشناسان ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: راننده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

 

 

کشف ۳۵۰ هزار نخ سیگار قاچاق در “مهر”

فرمانده انتظامی شهرستان “مهر” گفت: با تلاش مأموران پلیس آگاهی، ۳۵۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق کشف شد.

سرهنگ “بهادر رزمجوئی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح برخورد با خودروهای حامل کالای قاچاق، مأموران پلیس آگاهی مهر حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند.

وی افزود: ماموران دستور ایست را صادر که راننده بدون توجه اقدام به فرار کرد که پس از طی مسافتی تعقیب و گریز ماموران انتظامی موفق شدند خودرو را توقیف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان “مهر” اظهار داشت: ماموران موفق شدند در بازرسی از این خودرو ۳۵۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق کشف و راننده را نیز دستگیر کنند.

سرهنگ “رزمجویی” با اشاره به اینکه بنا به نظر کارشناسان ارزش سیگارهای مکشوفه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده خودروهای حامل بار قاچاق موضوع را از طریق سامانه تلفنی۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

کشف ۳۳ راس گوسفند قاچاق از سواری‌های شوتی

جانشین انتظامی “فسا” از کشف ۳۳ راس گوسفند قاچاق در بازرسی از سه دستگاه سواری شوتی در آن شهرستان خبر داد.

سرهنگ “محمد رضایی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر اظهار کرد: ماموران انتظامی فسا حین گشت زنی و کنترل محورهای مواصلاتی به ۳ دستگاه پژو ۴۰۵ و تیبا که با سرعت در حال تردد بودند مشکوک و پس از دستور ایست آنها را با  اقدامات فنی و تخصصی توقیف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودروها ۳۳ راس گوسفند قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی کشف و رانندگان نیز دستگیر شدند.

جانشین انتظامی “فسا” با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش احشام مکشوفه را ۶۶۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: رانندگان برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا و احشام مکشوفه تحویل ستاد تملیکی شد.

 

 

 کشف ۹ دستگاه ماینر قاچاق در منزل مسکونی

فرمانده انتظامی شهرستان “لامرد” از کشف ۹ دستگاه ماینر خارجی قاچاق به ارزش ۱۰ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “مهراب زارع‌پور” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی لامرد با اقدامات فنی و تخصصی از خبری مبنی بر نگهداری تعدادی ارز دیجیتال در یک منزل مسکونی مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن منزل خالی از سکنه ۹ دستگاه ماینر خارجی قاچاق به همراه  متعلقات کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان لامرد با بیان اینکه کارشناسان ارزش ماینرهای کشف شده را ۱۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، گفت: برخورد با قاچاق به صورت ویژه در دستور کار این فرماندهی است.

 

 

برخورد قاطع پلیس “اوز” با قاچاق کالا

فرمانده انتظامی “اوز” از اجرای طرح هدفمند برخورد با قاچاق کالا در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “هادی محمدیان” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: طی یک ماه گذشته با هماهنگی مقام قضائی طرح برخورد با قاچاق کالا به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی با کنترل محورهای مواصلاتی و همچنین شناسایی انبارهای حامل کالای قاچاق موفق شدند۴۰ راس احشام، ۳ دستگاه موتور سیکلت، یک دستگاه مینی خودرو گلف،  ۱۲ دستگاه کولر گازی و ۳۰ عدد انواع لوازم خانگی خارجی قاچاق کشف کنند.

فرمانده انتظامی “اوز” ادامه داد: در اجرای طرح فوق ۱۰ دستگاه خودرو که در قاچاق کالا فعالیت داشتند توقیف و روانه پارکینگ شدند و در این خصوص ۱۵ نفر دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ “محمدیان” با بیان اینکه کارشناسان ارزش کالاهای مکشوفه را ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، عنوان داشت:  شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه کالای قاچاق مراتب را از طریق ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

کشف میلیاردی برنج قاچاق از یک انبار در”خرامه”

فرمانده انتظامی “خرامه” از کشف برنج و کود قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال در بازرسی از یک انبار خبر داد.

سرهنگ “زمان اله کریمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر، بیان کرد: در راستای مبارزه با واردات قاچاق، ماموران پلیس آگاهی از خبری پیرامون یک انبار برنج قاچاق در یکی از محله‌های شهرستان خرامه مطلع شدند و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران انتظامی با هماهنگی مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن انبار موفق شدند ۳۱ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم برنج و ۶۰۰ کیلو کود خارجی قاچاق و فاقد مجوز قانونی کشف کنند.

فرمانده انتظامی خرامه با بیان اینکه کارشناسان ارزش محموله کشف شده را یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: در این خصوص یک نفر برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

 

 

کشف موتورسیکلت قاچاق در “زرین‌دشت”

فرمانده انتظامی “زرین‌دشت” از کشف یک دستگاه موتورسیکلت خارجی قاچاق به ارزش ۳ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “حمیدرضا صالحی فرد” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی زرین‌دشت در راستای طرح مبارزه با کالای قاچاق، حین گشت زنی هدفمند در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه موتورسیکلت سنگین فاقد پلاک مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شد که موتورسیکلت فوق قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده است، گفت: کارشناسان ارزش آن را ۳ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

فرمانده انتظامی “زرین دشت” خاطر نشان کرد: در این خصوص یک نفر دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

 

 

تعامل فراجا و سپاه ضامن آرامش و امنیت در شهرستان”آباده”

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران آباده گفت: تعامل فراجا و سپاه ضامن آرامش و امنیت در این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “عباس قره خانی”  فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران آباده به اتفاق چند نفر از مدیران با فرمانده انتظامی این شهرستان دیدار کردند.

وی گفت: هر چه تعامل و همکاری پلیس و سپاه بیشتر باشد، خدمت‌رسانی به مردم بهتر و آسان‌تر محقق خواهد شد؛ چرا که عملکرد این دو مجموعه لازم و ملزوم یکدیگر است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران آباده با اشاره به اهمیت مقوله امنیت و ارتقاء احساس آن در سطح جامعه، افزود: دشمنان انقلاب با هجمه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سعی در ایجاد تفرقه و ناامن جلوه دادن  ایران دارند؛ لذا برای حفظ امنیت پایدار باید تعامل و همکاری موجود بین فراجا و سپاه پاسداران هر روز مستحکم تر شود.

در ادامه فرمانده انتظامی شهرستان” آباده” با اشاره به اهمیت بسیج، گشت رضویون و ظرفیت‌های بالقوه آن، بیان داشت: نیروی انتظامی، سپاه و شجره طیبه بسیج که یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است را در بحث ایجاد و حفظ امنیت همراه و همسو با خود می‌داند.

وی افزود: با پیچیده شدن محیط اجتماعی و زندگی شهری، جرایم و ناهنجاری‌ها نیز خود را به شکل متفاوت نشان می‌دهد و شایسته است برای پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها و جرایم، فعالیت های شبانه‌روزی، کارشناسی شده و علمی انجام  شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه همکاری نیروهای مسلح افزایش اشرافیت عملیاتی را به دنبال دارد، گفت: این امر مهم موجب پیشگیری از حوادث و کاهش آسیب های اجتماعی و جرائم می شود.

 

 

کشف ۹ دستگاه تلویزیون قاچاق در “شیراز”

فرمانده انتظامی “شیراز” از کشف ۹ دستگاه تلویزیون قاچاق به ارزش ۲ میلیارد ریال در بازرسی از یک دستگاه وانت پراید خبر داد.

سرهنگ “فرج شجاعی” در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: تیمی از ماموران کلانتری “۳۷ بهارستان” حین گشت زنی در منطقه “کیان آباد” به  یک دستگاه وانت پراید حامل بار مشکوک و آن را برای بررسی بیبشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو، ۹ دستگاه تلویزیون ال‌ای‌دی خارجی قاچاق و فاقد هرگونه مدارک قانونی کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با اشاره به اینکه در این رابطه یک نفر دستگیر و روانه دادسرا شد، گفت: کارشناسان ارزش محموله قاچاق کشف شده را ۲ میلیارد ریال بر آورد کرده‌اند.

 

 

جلسه تعامل بین پلیس و ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کازرون

جلسه تعامل و همکاری بین پلیس و ناحیه مقاومت بسیج سپاه  کازرون در راستای افزایش تعامل و همکاری‌های دو جانبه در سالن جلسات فرماندهی انتظامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “اسماعیل زراعتیان “در این جلسه روابط بین سپاه و فراجا را زمینه‌ساز موفقیت در مأموریت‌های مشترک برشمرد و افزود: تعامل سازنده بین این دو نهاد انقلابی برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در جامعه بیش از گذشته متصور است.

این مقام انتظامی گفت: استمرار تعاملات و هماهنگی های مشترک و تعمیق روابط، بستر‌ساز اجرای موفقیت آمیز ماموریت‌های مشترک شده و تقویت امنیت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه سرهنگ پاسدار “غلامرضا توکل” فرمانده سپاه شهرستان کازرون بیان داشت: هر چه هماهنگی بین قوای نیروهای مسلح به ویژه بسیج و پلیس بیشتر باشد هم پوشانی در ماموریت‌های امنیتی بیشتر خواهد شد و مردم از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

توقیف پراید وکشف تریاک در “استهبان”

فرمانده انتظامی “استهبان” از کشف ۹ کیلو و ۵۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک توسط ماموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “حسین اکبرپور” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استهبان حین ایست و بازرسی مقطی در محورهای مواصلاتی به یک سواری پراید مشکوک و دستور ایست را دادند.

وی افزود: راننده بدون توجه به اخطار پلیس متواری و پس از طی مسافتی تعقیب و گریز ماموران موفق شدند با اقدامات فنی و تخصصی خودرو را توقیف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان استهبان با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو  ۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف و راننده دستگیر شد، گفت: در این خصوص دو دستگاه پژو ۴۰۵ و ۲۰۷ با ۳ سرنشین که اسکورت محموله بودند نیز توقیف و روانه دادسرا شدند.

 

کامیون حامل مرغ‌های زنده قاچاق متوقف شد

فرمانده انتظامی شهرستان “بوانات” گفت: ماموارن یگان امداد در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار قطعه مرغ زنده بدون مجوز حمل را کشف کردند.

سرهنگ  “ابوالحسن مزارعی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان داشت: ماموران یگان امداد بوانات هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون حامل مرغ زنده که قصد خروج از شهرستان داشت مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران انتظامی در بازرسی از این کامیون ۲ هزار قطعه مرغ زنده قاچاق و بدون مجوز بهداشتی را کشف کردند.

فرمانده انتظامی بوانات با بیان اینکه برابر نظر کارشناسان ارزش مرغ‌های مکشوفه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: راننده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

 

 

 

کار کودک، بازی است

کار کودکان، بازی کردن است و کودکی کردن؛ نه اینکه در گرما و یا سرمای طاقت فرسا در پی فروش یک شاخه گل، جوراب و یا … باشند.

۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده است؛ معضلی که اکنون گریبانگیر بسیاری از کشورهای جهان است.

کودکان کار؛ همگی با این اصطلاح آشناییم و در طول روز شاید چندین بار با آن ها در سطح جامعه روبرو می شویم.

موضوع کودکان کار، پدیده و یا بهتر بگوییم معضلی است که متأسفانه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور عزیزمان ایران دیده می شود، موضوعی که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود و نهادهای مربوطه در جهت رفع آن برنامه ریزی کنند.

همانگونه که می دانیم کار اصلی کودک در این سن و سالش، بازی است و اینکه ببینیم عده ای از کودکان به هر دلیلی مجبور به کار کردن می شوند، بسیار رنج آور است.

تصور اینکه کودک شما به جای بازی های کودکانه و شادی های خاص خود، مجبور به کار کردن به شیوه های مختلف باشد، برایتان چقدر قابل تحمل است؟ آیا حتی می توانید به آن فکر کنید؟

بدون شک، هیچ پدر و مادری این موضوع را بر نمی تابند که فرزندشان در ابتدای زندگی شیرین و کودکانه خود، در مسیر کار کردن باشد.

از جمله دلایل رواج این پدیده در جوامع، می توان به مشکلات اقتصادی از جمله فقر و طلاق اشاره کرد که باعث می شود کودکان برای امرار معاش خود مجبور به کار کردن در سنین کم شوند.

باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیاری از این کودکان، نوجوانان و جوانان آینده یک جامعه را تشکیل می دهند که ضروری است تا نهادهای مربوطه از همین دوران کودکی آن ها را مورد توجه قرار دهند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند.

پیشرفت و نشاط یک جامعه به توانایی و شکوفایی اعضای آن جامعه از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان بستگی دارد و توجه ویژه به این قشر از جامعه می تواند مسیر پیشرفت و ترقی را کوتاهتر کند.

در طول روز شاید چندین بار با کودکان کار برخورد می کنیم و به راحتی از کنار آن ها می گذریم، این در حالی است که با لحظه ای تفکر می توان به این نتیجه رسید که شاید آن کودک کار داری یک استعداد ویژه و نابی بوده است که به سمت نیستی و نابودی کشانده می شود.

نوازش کردن کودکان کار، دادن غذا، پول و یا هر اقدامی دیگر به عنوان یک کار شرافتمندانه، بسیار مورد تأکید و قابل تقدیر است، ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که این برخوردهای احساسی دردی را دوا نمی کند و بهتر است که نهادهای مربوطه اقدامی راهگشا و تأثیر گذار برای حل این معضل بیندیشند.

امروزه موضوع کودکان کار به عنوان یک عامل ناهنجاری اجتماعی مطرح است، چرا که عده ای با سوء استفاده از کودکان این چنینی، زمینه های ارتکاب بسیاری از جرائم را برای آن ها فراهم می آورند و یا خود به این سمت و سو سوق داده می شوند.

با توجه به فعالیت مرکز مشاوره پلیس و همچنین حضور مشاوران و مددکاران اجتماعی در کلانتری ها، در مواردی که سلامت جسمی و روحی کودکان کار در خطر باشد و به نوعی دچار آسیب شده باشند یا در معرض آسیب قرار گرفته باشند، توسط کارشناسان مرکز مشاوره پلیس و مشاوران و مددکاران اجتماعی مستقر در کلانتری ها به کودکان کار و خانواده های آنان خدمات مشاوره فردی ارائه می گردد.

پیرامون موضوع کودکان کار نظر یک کارشناس مسائل اجتماعی را جویا شدم؛

“علیرضا ملایی” گفت: متاسفانه کودکان کار محصول تلخ اجتماع هستند و ضمن اینکه از مشکلات اقتصادی و… رنج می برند، ممکن است در معرض انواع آسیب ها و جرائم قرار گیرند.

وی افزود: برخی مواقع فعالیت کودکان کار سازمان یافته می باشد و فرد یا مجموعه ای ( فردی یا باندی) اقدام به سوء استفاده و بهره برداری از کودکان کار می کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: موضوع کودکان کار یک موضوع چند وجهی است و با تعامل ادارات و دستگاههای مربوطه می توان این موضوع را مدیریت کرد تا بتوانیم روند کاهشی کودکان کار را شاهد باشیم.

نتیجه اینکه؛ کار کودکان، بازی کردن است و کودکی کردن؛ نه اینکه در گرما و یا سرمای طاقت فرسا در پی فروش یک شاخه گل، جوراب و یا … باشند.

نویسنده : مسلم احمدی- پایگاه خبری پلیس فارس

 

خانواده؛ عنصر اصلی سلامت روان

سلامتی تنها به‌ معنی فقدان بیماری و نقص عضو نیست، بلکه رفاه جسمانی، روانی و اجتماعی را نیز دربر می‌گیرد.

این بدین معناست که اساس سلامتی یک موضوع چند‌بعدی است و در راستای ارتقای سلامت جامعه، باید به تمام ابعاد آن به‌طور کامل توجه نمود. بنابراین باید توجه کرد که مشکلات جسمی بر روان فرد، مشکلات روانی بر جسم، هر دوی آ‌ن‌ها بر جامعه و اختلالات موجود در جامعه بر هر دو بعد سلامتی تاثیرگذار می‌باشند.

بهداشت روان با بهره‌مندی از سلامت ذهن و اندیشه، استقلال، کفایت، شایستگی و خودشکوفایی توانمندی‌های بالقوه فکری و هیجانی همراه می‌باشد. سلامت روان علاه‌بر اینکه یک نیاز فردی است، یکی از نیازهای اجتماعی نیز به‌شمار می‌رود، چرا که عملکرد مطلوب جامعه مستلزم برخورداری از افرادی است که از سلامت و بهداشت روان در وضعیت مطلوبی برخوردار باشند.

عوامل موثر بر سلامت روان

سلامت روحی و روانی در یک نگاه به‌معنی کیفیت زندگی است. لذت بردن از زندگی، شاکر و امیدوار بودن، تامین نیازها، بهره‌مندی از امنیت و آرامش اجتماعی، وجود رابطه عاطفی از جمله مولفه‌های مهم آن به‌شمار می‌رود. سلامت روان ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و علاوه بر شخص، خانواده، جامعه، اقتصاد و فرهنگ را نیز دربر در دنیای امروز به‌نظر می‌رسد تعریف رضایتمندی و موفقیت، بر اساس عوامل مادی همچون ثروت، شهرت، پایگاه اجتماعی و… کم‌رنگ‌تر شده و تلاش برای جست‌و‌جوی معنا، هدف زندگی، رضایت و آرامش درونی افزایش یافته است. به‌عنوان مثال اگرچه جوان‌بودن، برخورداری از سلامت جسمانی، تحصیلات، شغل و درآمد مناسب و… می‌تواند در شادمانی و سلامت روان تاثیرگذار باشد، اما در بعضی موارد ثروت و امکانات زیاد با خشونت، یاس و انزوا‌طلبی همراه است.

بهداشت روان و خانواده

خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که بسیاری از هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی در آن شکل می‌گیرد. امن و سالم بودن محیط خانواده در روحیه اعضای آن تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می‌شود. از سوی دیگر محیط نامساعد و ناهنجار خانواده، با تاثیر مخرب بر اعضای آن، جامعه را نیز متاثر می‌کند. روابط سالم و انسانی میان اعضای خانواده بسیار پر اهمیت است و پایه سلامت روانی اعضای خانواده به‌شمار می‌رود. نزاع، درگیری‌های خانواگی و طلاق عامل اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های روانی همانند افسردگی، اضطراب و در نتیجه کاهش سطح بهداشت روانی فرد و اجتماع می‌باشد. بررسی مقوله بهداشت روانی افراد و عوامل موثر بر آن، از زمان پیش از تولد تا بزرگسالی، نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی دارد.

بدون شک، نقش خانواده به‌عنوان عنصر اصلی تأثیرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصیات ذاتی و اکتسابی اعضا، واضح و غیرقابل تردید است و همواره خانواده به‌عنوان عنصر اصلی مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی مورد توجه بوده است. خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم میکند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر فراوان و غیرقابل انکاری دارد. در مقابل، خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری، وابستگی‌ به مواد مخدر و … سوق می‌دهد.

بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه امروز ما ریشه در اختلافات خانوادگی دارد. آمارهای مربوط به مسائل اخلاقی نشان می‌دهد، اغلب افراد بزهکار از نعمت خانواده سالم محروم و وارث ناهنجاری‌های خانوادگی بوده‌اند. بنابراین مسئله سلامت روانی خانواده به‌عنوان پایه و اساس بهداشت و سلامت روان فرد و جامعه باید مورد توجه زیادی قرار گیرد. در این راستا مواردی چون، قوانین و مقررات صریح و روشن در خانواده، تعیین حریم افراد در ساختار خانواده، روحیه سپاسگزاری در بین اعضا، ایجاد احساس عزت نفس در یکدیگر، مهارت‌های ارتباطی موثر، حمایت‌های اجتماعی خانواده، تعلیم و آموزش‌های صحیح اخلاقی و اجتماعی و… را می‌توان از جمله عوامل موثر در سلامت روانی خانواده به‌شمار آورد.

تهیه و تنظیم: سرهنگ دوم “علیرضا ملایی” – رئیس مرکز مشاوره معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=37298

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.