• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

آرامش خسروشیرین در گرو حدود مراتع

  • کد خبر : 37148
  • 12 خرداد 1401 - 13:01
آرامش خسروشیرین در گرو حدود مراتع
فارس به واسطه برخورداری از اقلیمی چهارفصل، از دیرباز زیستگاه اصلی ایلات مختلف عشایر بوده است؛ مردمانی که علیرغم همه مشکلات و دشواری‌ها، همچنان بر سنن خود پایبند بوده و بین سردسیر و گرمسیر در تردد هستند، مشخص نبودن حدود مراتع در بعضی از نقاط، گاه آرامش که اصلی‌ترین رکن زندگی عشایر محسوب می‌شود را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش سحاب پرس، کاروان مطالبه گری مجمع جهادگران جهاد تبیین اصحاب رسانه استان فارس در ادامه فعالیت خود، این بار به خسروشیرین، در شمال فارس عزیمت کردند و با حضور در جمع عشایر، گوشی شنوا برای شنیدن حرف‌ها و زبانی برای انعکاس خواسته‌های این بخش اثرگذار از جامعه شدند.

دهستان خسروشیرین از توابع بخش مرکزی شهرستان آباده است که در گذشته به شهرستان اقلید تعلق داشت که در اردیبهشت ۱۳۸۶ با توجه به خواست ساکنان این دهستان از اقلید جدا شد و به آباده پیوست.

روستای خسروشیرین در شمال غربی استان فارس و در ۸۰ کیلومتری غرب شهرستان آباده در دامنه رشته کوه های درهم تنیده زاگرس قراردارد.

مراتع عظیم وسرسبز این منطقه موجب شده که عشایر کوچ رو متشکل از ۱۲تیره ایل قشقایی سالهای متمادی نسل در نسل ییلاق و یورد خود را در این قطعه از این کره خاکی قرار دهند

آنچه کاروان مطالبه گری اصحاب رسانه را بران داشت تا با حضور مدیرکل امور عشایر فارس و فرمانده ناحیه سپاه عشایر پا در رکاب سفر ی بگزاریم که بسترش به همت بسیج رسانه استان فارس تدبیر شده است.

زخمیست که به گفته یکی از عشایر در نبود نظارت کافی و مشخص نبودن حدود مراتع برپیکر این سرزمین وارد می شود

گرگین پور، که به نمایندگی از عشایر و در جمع آنها با ما سخن می‌گفت، تنها مشکل این منطقه را نامشخص بودن حدود مراتع دانست که باعث مرتع خواری ونزاع بین زارعین ومرتع داران می‌شود.

او با بیان این که این اختلافات در طول ۱۸ سال گذشته آرامش را از ساکنان این منطقه گرفته است، گفت: اینک که بعد از تحمل همه در ورنج ها حکم دادگاه صالحه در ۳۱ فروردین ماه سال گذشته با شماره دادنامه ۱۴۰۰۱۲۳۹۰۰۰۰۵۷۱۴۲۹در شعبه ۲۰ تجدید نظر به طور قطعی صادر و حدود اراضی ملی و مستثنیات مشخص شد.
از مسئولان خواهشمندیم در اجرای حکم به بهانه‌های مختلف از جمله نبود اعتبار برای تعیین حدود تعلل نکنند.

نامداری، رئیس شورای خسروشیرین نیز که به نمایندگی از زارعین در جمع اصحاب رسانه حضور داشت، با تاکید بر اجرای قانون فوق مبنی بر تعیین حدود مراتع با توجه به رای قطعی صادره از طرف مقام قضایی برای پایان یافتن اختلافات در منطقه عنوان کرد: آنچه امروز بر همگان واجب و فصل الخطاب است سر سپردن به قانون است وما همواره با عشایر منطقه همزیستی برادرانه ای را سپری کرده‌ایم اما برای پایان دادن به اختلافات جزئی همت مسئولین شهرستانی و استانی را می‌طلبند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=37148

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.