• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4

اخبار پلیس فارس – ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 36470
  • 04 خرداد 1401 - 15:12
اخبار پلیس فارس – ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

داخل بار ضایعات شیشه جاساز بود فرمانده انتظامی استان از توقیف وانت پراید و کشف ۹۸ کیلو و ۶۰ گرم مواد مخدر از نوع شیشه در بازرسی از آن خبر داد. سردار “رهام‌بخش حبیبی” در‌ ‌گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: کارکنان یگان ‌تکاوری استان با اقدامات فنی و تخصصی از حمل و […]

داخل بار ضایعات شیشه جاساز بود

فرمانده انتظامی استان از توقیف وانت پراید و کشف ۹۸ کیلو و ۶۰ گرم مواد مخدر از نوع شیشه در بازرسی از آن خبر داد.

سردار “رهام‌بخش حبیبی” در‌ ‌گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: کارکنان یگان ‌تکاوری استان با اقدامات فنی و تخصصی از حمل و جابه‌جایی مقداری مواد مخدر توسط یک دستگاه وانت پراید حامل بار ضایعات در محور مواصلاتی “کوار-شیراز” مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: کارکنان یگان ‌تکاوری استان با همکاری ماموران کلانتری ۲۴ ابوذر شهرستان شیراز پس از هماهنگی با مقام قضائی به محور مذکور اعزام و با برپایی تور ایست و بازرسی موقت خودرو وانت پراید را شناسایی و دستور ایست را صادر کردند که راننده بدون توجه اقدام به فرار کرد.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از طی مسافتی تعقیب و گریز با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند خودرو وانت پراید حامل بار ضایعات را توقیف و راننده را نیز دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی استان فارس تصریح کرد: در بازرسی از این خودرو ۹۸ کیلو و ۶۰ گرم مواد مخدر از نوع شیشه که به طرز بسیار ماهرانه‌ای در درون کیسه‌های حامل ضایعات جاسازی شده بود  کشف شد.

سردار “حبیبی” با اشاره به اینکه متهم برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد، گفت: مواد مخدر مکشوفه از مرزهای جنوبی وارد کشور شده است.

 

برگزاری جلسه نهضت خاطره گویی در ستاد انتظامی استان فارس

به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد ماه روز دزفول و روز مقاومت و پایداری، جلسه نهضت خاطره گویی با سخنرانی راوی و جانباز دفاع مقدس “سید محمد حسین انجوی” در ستاد انتظامی استان برگزار شد.

 

جاسازی ۸۴ کیلو حشیش زیر بار بادمجان

فرمانده انتظامی “نی‌ربز” از کشف ۸۴ کیلوگرم حشیش در بازرسی از یک دستگاه کامیون در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “عظیم‌اله کرمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: مأموران انتظامی نی‌ریز با همکاری کارکنان یگان تکاوری استان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون حامل بار بادمجان مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر توقیف کردند.

وی با ببان اینکه در بازرسی از این کامیون ۸۴ کیلوگرم حشیش که به طرز ماهرانه‌ای در داخل بار جاسازی شده بود کشف شد، گفت: در این خصوص یک قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شد.

فرمانده انتظامی “نی‌ریز” با اشاره به اینکه متهم برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد، گفت: مبارزه بی امان با مواد مخدر به صورت ویژه در دستور کار این فرماندهی قرار دارد.

 

کشف ۳۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در فارس

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان از توقیف یک دستگاه تریلر حامل ۳۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق خبر داد.

سرهنگ ” ابراهیم یگانه” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی اخبار و اطلاعات واصله مبنی بر اینکه قاچاقچیان با استفاده از یک دستگاه تریلر تانکر دار در حمل قاچاق سوخت فعالیت می کنند، موضوع  در دستور کار مأموران پلیس امینت اقتصادی قرار گرفت.

وی گفت: با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی مسیر تردد خودرو مورد نظر مشخص و مأموران پس از هماهنگی با مرجع قضایی به محور شیراز – بندرعباس اعزام شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان فارس تصریح کرد: با تلاش مأموران تریلر متوقف و در بررسی های تکمیلی مشخص شد که حامل ۳۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق می‌باشد.

سرهنگ یگانه با بیان اینکه ارزش این محموله سوخت قاچاق ۸ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: در این خصوص ۲ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

 

دیدار فرمانده انتظامی فارس با مدیر کل اداره گاز استان

سردار”رهام بخش حبیبی” روزگذشته و در آستانه سالروز گرامیداشت فتح خرمشهر، ضمن حضور در سالن جلسات اداره گاز استان فارس با مدیرکل و کارکنان آن مجموعه دیدار و از تلاش های آنان در خدمت رسانی به مردم تقدیر کردند.

 

تشریح نتایج اجرای طرح ارتقاء امنیّت اجتماعی در “مهر”

فرمانده انتظامی “مهر” نتایج اجرای طرح ارتقاء امنیّت اجتماعی در اردیبهشت ماه سال جاری را تشریح کرد.

سرهنگ “بهادر رزمجویی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: طرح ارتقاء امنیّت اجتماعی با هدف ناامن کردن محلات جرم خیز، پاکسازی نقاط آلوده و ارتقاء احساس امنیّت در بین شهروندان، توسط یگان های انتظامی شهرستان “مهر” در  اردیبهشت ‌ماه اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح، مأموران موفق به شناسایی و دستگیری ۱۵ سارق سابقه‌دار و کشف ۱۱ مورد سرقت شدند، گفت: دستگیری ۳۸ نفر متهم تحت تعقیب، توقیف ۴۰ دستگاه وسائط نقلیه متخلف، کشف ۲ قبضه سلاح غیرمجاز شکاری و جنگی به همراه کشف انواع کالای قاچاق و مسروقه (ادوات کشاورزی، کابل برق و مخابراتی و…) و کشف ۱۴۲رأس گوسفند قاچاق از دیگر نتایج این طرح‌ها بود.

فرمانده انتظامی شهرستان “مهر” با اشاره به اینکه متهمان با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، گفت: مشارکت شهروندان در ایجاد امنیت پایدار بسیار حائز اهمیت است.

سرهنگ “رزمجویی” خاطر نشان کرد: نیروهای پلیس با به کارگیری تمام توان عملیاتی و انتظامی خود در تامین نظم و امنیت شهروندان تلاش می‌کنند و لازم است مردم نیز ضمن رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از سرقت و… هرگونه موارد مشکوک را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

دستگیری ۳۵ خرده فروش مواد مخدر در مرودشت

فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت از اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده و دستگیری ۳۵ خرده فروش مواد مخدر طی یک ماه گذشته خبر داد.

سرهنگ “فرشید زینلی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: طرح پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور بالا بردن احساس امنیت در بین شهروندان، در شهرستان مرودشت به صورت مستمر اجرا و با خرده فروشان مواد مخدر به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: در همین راستا ماموران انتظامی شهرستان مرودشت طی یک ماه گذشته ۱۲۸ کیلو  انواع مواد مخدر کشف و در این خصوص ۳۵ خرده فروش مواد مخدر را نیز دستگیر کنند.

سرهنگ “زینلی” با اشاره به توقیف ۳ دستگاه خودرو و موتورسیکلت متعلق به خرده فروشان که به وسیله آن اقدام به تهیه و توزیع مواد مخدر می کردند، گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت هدف از اجرای این گونه طرح‌ها را افزایش احساس امنیت در بین شهروندان و تنگ کردن عرصه برای افراد سود جو عنوان کرد و ضمن تشکر از همکاری و مشارکت مردم در برقراری نظم و امنیت از شهروندان خواست هرگونه اخبار و اطلاعات در خصوص تهیه، توزیع، حمل و نگهداری مواد مخدر و همچنین سایر موارد مشکوک را سریعاً از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

خانواده بهترین بستر برای تامین امنیت و آرامش روانی است

رئیس اداره آموزش همگانی معاونت فرهنگی و اجتماعی استان گفت: خانواده مناسب‌ترین جایگاه برای تامین نیازهای انسان و بهترین بستر برای تامین امنیت و آرامش روانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، کارمند رتبه ۱۶”مهدی نعمایی” در کارگروه تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت تحکیم خانواده که با حضور جمعی از سازمان‌های مردم نهاد شیراز تشکیل شد، با بیان اینکه تکیه بر ظرفیت‌ سازمان‌های مردم نهاد، از اولویت‌های پلیس در کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: این سازمان‌ها به عنوان نمایندگان مردم حلقه اتصال پلیس و شهروندان هستند و بی تردید تشکل‌های مردمی می‌توانند نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خانواده یک نهاد بسیار مهم است و تحکیم و ثبات آن در پیشبرد اهداف جامعه تاثیر بسیاری دارد، افزود: زندگی در عصر جدید باعث شده نهادهای مهم اجتماعی برای سازگاری با شرایط جدید مجبور به تغییر شوند اما گاهی اوقات این تغییرات در جهت مثبت نیست و تهدیدات مهمی برای خانواده ایجاد می‌کند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه خانواده مناسب‌ترین جایگاه برای تامین نیازهای انسان و بهترین بستر برای تامین امنیت و آرامش روانی است، تصریح کرد: خانواده می‌تواند مهمترین دارایی یک فرد باشد، پس باید برای حفظ این دارایی با ارزش تمام تلاش خود را به کار گیریم.

رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس تاکید کرد: یکی از عوامل اساسی و تاثیرگذار بر حفظ تداوم و استحکام خانواده، سلامت و امنیت روانی است و در واقع امنیت روانی و سلامت روان لازم و ملزوم یکدیگرند.

کارمند رتبه ۱۶ “مهدی نعمایی” ضمن قدردانی از همکاری سازمان‌های مردم نهاد با معاونت فرهنگی و اجتماعی، خواستار تعامل بیشتر این سازمان‌ها در زمینه تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب های تهدید کننده خانواده‌ها شد.

در پایان این نشست، اعضاء کارگروه نقطه نظرات خود را در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحکیم خانواده بیان کردند.

 

پلمپ ۳ واحد صنفی متخلف در “داراب”

فرمانده انتظامی “داراب” از پلمپ ۳ واحد صنفی متخلف در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “علیرضا نوشاد” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و برخورد با سفره خانه‌های متخلف، روز گذشته ماموران انتظامی داراب ضمن هماهنگی با مقام قضائی ۶ واحد صنفی عرضه قلیان‌سرا و سفره خانه سنتی را مورد بازدید قرار دادند.

وی افزود: در این خصوص ۳ واحد صنفی متخلف به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب و پرونده به مرجع قضایی ارسال شد.

 

کشف ۴ دستگاه  موتورسیکلت مسروقه در “کوار”

فرمانده انتظامی “کوار” از کشف ۴ دستگاه موتورسیکلت مسروقه توسط ماموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “سیدرحمان هاشمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پاسگاه انتظامی “آبگرم” هنگام گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی طی چند ماموریت به چهار دستگاه موتورسیکلت که به صورت بلاصاحب در کنار خیابان پارک بود مشکوک شدند.

وی عنوان کرد: پس از استعلام‌های لازم از سامانه پلیس آگاهی مشخص شد موتورسیکلت‌های مذکور مسروقه و دارای سابقه سرقت از شهرستان شیراز  می‌باشند.

سرهنگ “هاشمی” با بیان اینکه تلاش برای دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار دارد، از شهروندان خواست تمام نکات ایمنی را برای نگهداشت وسایط نقلیه به کار گیرند و در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را از طریق تلفن۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

کشف فلزیاب میلیاردی قاچاق در “سرچهان”

فرمانده انتظامی شهرستان “سرچهان” از کشف یک دستگاه فلزیاب خارجی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “محسن لشکری” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: ماموران انتظامی “سرچهان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور “سرچهان-خاتم” به یک سواری پراید مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی به عمل آمده از این خودرو یک دستگاه فلزیاب خارجی قاچاق که در یک کوله پشتی جاساز شده بود کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سرچهان با بیان اینکه کارشناسان ارزش فلزیاب قاچاق مکشوفه را ۲ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، گفت: در این خصوص ۳ نفر دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

 

دیدار مسئول خبرگزاری ایرنا با فرمانده انتظامی لارستان

مسئول نمایندگی خبرگزاری ایرنا مستقر در لارستان با حضور در ستاد فرماندهی با فرمانده انتظامی این شهرستان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” در این دیدار بیان کرد: حرفه خبرنگاری، شغلی پرمشقت و حساس است و بر این اساس نیروی انتظامی تعامل خوبی با رسانه‌ها دارد؛ زیرا معتقد است با اطلاع رسانی صحیح و به موقع اخبار و هشدارهای پلیس به مردم می‌توان از وقوع برخی از جرایم پیشگیری کرد.

فرمانده انتظامی لارستان با اشاره به نقش بی‌بدیل خبرنگاران در افزایش سواد عمومی و بینش علمی و سیاسی جامعه، تصریح کرد: دست شما را به گرمی می‌فشاریم و از شما می‌خواهیم در امر اطلاع رسانی طرح‌های مختلف انتظامی و توسعه احساس امنیت در بین شهروندان همچون همیشه پلیس را یاری کنید.

وی ادامه داد: رعایت رسم امانت‌داری مهمترین رسالت خبرنگاری است و نگرش دقیق و عمیق خبرنگار به رخدادها و وقایع خبری، توجه به اولویت‌های جامعه با رویکرد حفظ وفاق، انسجام و آرامش عمومی از جمله عوامل موثر در ارزش بخشیدن به کارکرد خبرنگار است.

در ادامه “حمید جهان” مسئول خبرگزاری ایرنا مستقر در شهرستان لارستان گفت: ما خبرنگاران چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه هستیم، رسانه ها در ایجاد محیط امن اجتماعی نقش برجسته و بی‌بدیلی داشته و به عنوان بازوهای توانمند پلیس در گسترش امنیت اجتماعی و افزایش احساس آرامش عمومی و فردی مطرح هستند.

 

دپو سوخت قاچاق در”خرم‌بید” لو رفت

فرمانده انتظامی “خرم‌بید” از لو رفتن دپو انبار سوخت و کشف ۱۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق خبر داد.

سرهنگ “علی‌اکبر کریمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: با توجه به دریافت خبری مینی بر وجود یک انبار سوخت قاچاق در اطراف شهرستان خرم‌بید، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران انتظامی کلانتری “قادر آباد” ضمن هماهنگی با مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن انبار موفق شدند ۱۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق، پمپ موتور و شیلنگ‌های نفتکش را کشف کنند.

فرمانده انتظامی “خرم‌بید” ضمن اشاره به دستگیری یک نفر در این زمینه، خاطر نشان کرد: پرونده مقدماتی تشکیل و تحویل مراجع قضائی شد.

 

کشف آرد یارانه‌ای در”آباده”

فرمانده انتظامی “آباده” از کشف ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم آرد یارانه‌ای احتکار در یک منزل مسکونی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “سیدابوالفضل مسعودی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مقابله با پدیده شوم احتکار، ماموران انتظامی این فرماندهی پس از اقدامات پلیسی از احتکار آرد یارانه‌ای در یک منزل مسکونی در شهرستان آباده مطلع شدند.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل مذکور اعزام و در بازرسی از آن منزل ۲ تن و ۱۰۰ کیلوگرم آرد یارانه‌ای احتکار کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان آباده با بیان اینکه کارشناسان ارزش آردهای احتکار شده را ۳۷۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: محتکر کالاهای اساسی با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شد.

 

دستگیری سارقین درون خودرو با ۱۳ فقره سرقت در “شیراز”

فرمانده انتظامی “شیراز” از دستگیری سارقین درون خودرو و کشف ۱۳ فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد.

سرهنگ “فرج شجاعی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت درون خودرو در سطح حوزه کلانتری “۱۷ قدمگاه “، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران کلانتری “۱۷ قدمگاه ” با انجام اقدامات پلیسی، موفق شدند دو سارق را حین سرقت شناسایی و در یک اقدام برنامه‌ریزی شده آنها را دستگیر و به کلانتری انتقال دهند.

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بیان اینکه متهمان در بازجویی اولیه به ۱۳ فقره سرقت درون خودرو اقرار کردند، گفت: در بازرسی از منزل آنها مقادیری اموال مسروقه از قبیل ضبط و باند، مدارک شناسایی و … کشف شد.

سرهنگ “شجاعی” با بیان اینکه سارقین تحویل پلیس آگاهی شدند، به شهروندان توصیه کرد: هنگام ترک خودرو از گذاشتن کیف پول، مدارک و یا سایر اشیاء با ارزش و قیمتی در داخل آن به ویژه در معرض دید اجتناب کنند و از پارک کردن وسایط نقلیه در مکان‌های خلوت که فاقد روشنایی کافی است پرهیز کنند.

 

کشف خودرو سرقتی در”فراشبند”

بامداد روز گذشته فرمانده انتظامی فراشبند موفق به توقیف سواری پراید مسروقه و دستگیری سارق شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، نیمه‌های شب گذشته سرهنگ “کرامت اله برومندی” هنگام گشت‌زنی در سطح حوزه  استحفاظی به یک خودرو پراید نقره‌ای مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

در ادامه شخص فرمانده انتظامی شهرستان فراشبند با استعلام از سامانه‌های پلیس مطلع شد که خودرو مذکور مسروقه و سابقه سرقت از شهرستان شیراز دارد.

گفتنی است خودرو روانه پارکینگ و راننده برای سیر مراخل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

 

دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما

پویش “دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما” در هفته ملی بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۱) ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، همه‌گیری مصرف دخانیات یکی از مشکلات جهانی و همچنین کشور ما در عصر حاضر است. توسعه بی‌سابقه تولیدات مواد دخانی و فروش فوق‌العاده آن در سراسر دنیا خصوصاً نواحی کم درآمد زیان‌های جسمی و روحی را برای جوامع به همراه دارد به طوری که بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، حفره دهان، معده، مری، مثانه، پانکراس و کلیه به دخانیات نسبت داده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات موجب افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی و مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌شود.

اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نمی‌باشد، دانشمندان بر این عقیده‌اند که دود محیطی سیگار از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد؛ چرا که نه دستگاه‌های تهویه و نه تمهید جداسازی مکان‌های استعمال دخانیات هیچکدام به طور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌آورند؛ بنابراین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار می‌باشد.

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، چنانچه الگوی استعمال دخانیات عوض نشود، تلفات ناشی از استعمال چندین برابر خواهد بود. در دو سال و نیم گذشته، در اثر پاندمی ویروس کرونا حدود ۶ میلیون نفر جان باختند، این در حالی است که در همین مدت حدود ۲۰ میلیون نفر به علت بیماری‌های ناشی از مصرفدخانیات جان خود را از دست دادند. جلوگیری از افزایش این آمار مستلزم تلاش‌های فراوان و همه جانبه است.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت، طبق روال هر سال به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می‌ مصادف با ۱۰ خرداد ماه، نسبت به اعلام شعار سال و اطلاع‌رسانی لازم به کشور‌های عضو برای گرامیداشت این مناسبت اقدام می‌کند.

شعار تعیین شده از سوی این سازمان برای سال ۲۰۲۲، “دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما “Tobacco Threat to our environment”است. هدف از انتخاب این شعار و اجرای پویش جهانی، افزایش آگاهی مردم در مورد تأثیرات سوء زیست محیطی و سلامتی فرایند‌های مرتبط با کاشت، برداشت، تولید، توزیع، فروش تنباکو و محصولات دخانی با هدف تقویت مطالبه‌گری در اجرای معاهده جهانی کنترل دخانیات و کاهش مصرف دخانیات به ویژه برخورداری از محیط زیست بدون دخانیات و افزایش تقاضا برای درمان مصرف دخانیات می‌باشد.

بر همین اساس، شعار ملی امسال با عنوان “دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما” تعیین و عناوین زیر برای ایام هفته ملی بدون دخانیات که مقرر است از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار شود، در نظر گرفته شده است:

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱؛ فردایی سالم‌تر با توسعه شهر‌ها و روستا‌های بدون دخانیات

پنج شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱؛ توسعه کشت توتون، تهدیدی بر امنیت مواد غذایی و محیط زیست

جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱؛ تبلیغ، فروش، مصرف و قاچاق دخانیات، تهدیدی بر سلامت جامعه

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱؛ افزایش مالیات بر محصولات دخانی، ضامن تامین سلامت عمومی و محیط زیست

یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱؛ مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰؛ پیشگیری از مصرف دخانیات با فرهنگ سازی و آموزش سلامت جامعه با اولویت دانش آموزان و دانشجویان

سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱؛ دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=36470

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.