چیزی که بسیاری از متخصصان و کارشناسان روابط عمومی درباره آن توافق دارند این است که جایگاه فعلی روابط عمومی در ایران چندان رضایت بخش نیست و از پتانسیل های موجود به خوبی بهره برداری نمی شود.
در عصر حاضر که آن را انقلاب ارتباطات مینامند، قدرت هر مجموعه توانایی ایجاد تفاهم و به اشتراک گذاری داشته های آن است. اما با این وجود هنوز در بخش های مختلف روابط عمومی، نقصان زیادی وجود دارد.
بسیاری از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی از فقدان ساختارهای مناسب ارتباطی و اطلاع رسانی رنج می برند. تصویری از ماموریت ها و چشم اندازهای روابط عمومی وجود ندارد و به اقتضای روزمره گی و مناسبتی، کارهایی صورت می گیرد واین دور تسلسل همچنان ادامه دارد.
می توان برخی از چالشها و سختی های روابط عمومی در امر اطلاع رسانی را برخاسته از مواردی مانند: انحراف از فلسفه وجودی روابط عمومی، دوری از اخلاق حرفه ای،فقدان سیستم باز، نبود نگرش حرفه ای، عدم توازن میان تنوع و گسترش وظایف روابط عمومی با توانایی پرسنل،فرصت سوزی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات، درصد بالای وظایف پیش بینی نشده و انجام آنها بدون برنامه ریزی،کمبود تجهیزات و عدم دسترسی روابط عمومی ها به تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی روز دانست.
در کل باید بگویم تا زمانی که نگاه به روابط عمومی به شکل سنتی باشد وجایگاه و تشکیلات روابط عمومی درمجموعه های سازمانی و اداری نامشخص باشد و روابط عمومی را یک مجموعه خدماتی بدانند و نیروی انسانی متخصص و پژوهش گرانی که بتوانند موضوعات مورد توجه مخاطبان را مطالعه و مسائل مربوط به سازمان را آسیب شناسی کنند تربیت نشود و بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای روابط عمومی ها تخصیص داده نشود امر اطلاع رسانی و نشر اخبار و اطلاعات به سختی و کندی انجام خواهد شد و پیشرفتی در صنعت روابط عمومی دیده نخواهد شد.
حمید جورکش – مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان شیراز و عضو هیات رئیسه شورای استان فارس